Har Linux sat sig på mit cd-drev?

Bertel Lund Hansen

Har Linux sat sig på mit cd-drev?

Jeg har just prøvet at starte mit DOS-baserede imageprogram for
at lave et image af hele Linux-opsætningen. Det kan jeg ikke. Jeg
har programmet på en hjemmelavet boot-cd som jeg har brugt
hundredevis af gange, også på nærværende computer. Det starter
også op som det skal, men så meddeler det mig at der ikke er
noget cd-drev. Så er der ingen adgang til mit image-program.

Jeg sluttede så en eksterne harddisk (FAT-formateret) til og
bootede igen. Her kunne jeg så chdir'e mig frem til
image.programmet, men nu meldte det så at der ikke var hukommelse
nok til at afvikle det.

Har Linux pillet ved den grundlæggende opsætning, eller er
computeren - som fungerede upåklageligt med Windows 7 og fungerer
okay med Linux.

- Kun okay?

- Ja. Ca. hver 10. gang går opstarten (fra dvale) i udu og falder
tilbage på en koldstart. Desuden bliver nogle af operationerne
jævnt hen lidt langsommere hvilket jeg opdager efter en koldstart
hvor de går hurtigere. Men ellers virker det som det skal.

--
Bertel - stadig med Linux

Ivan Klattrup

Den Thu, 04 Aug 2016 12:29:50 +0200 skrev Bertel Lund Hansen:

> Har Linux sat sig på mit cd-drev?

Linux når slet ikke at have noget med maskinen at gøre, når du vil starte
din bootbar skive.

Bertel Lund Hansen

Bertel Lund Hansen skrev:

> Har Linux pillet ved den grundlæggende opsætning, eller er
> computeren - som fungerede upåklageligt med Windows 7 og fungerer
> okay med Linux.

Indsæt venligst: - ved at gå i smadder?

Bertel Lund Hansen

Ivan Klattrup skrev:

> Linux når slet ikke at have noget med maskinen at gøre, når du vil starte
> din bootbar skive.

Nej, men jeg funderer over om det har stillet om på opsætningen
mens det var aktivt.

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Har du prøvet "Clonezilla"?
http://clonezilla.org/

MvH
Jens

gaffa

On Thu, 4 Aug 2016 12:29:50 +0200
Bertel Lund Hansen <gade...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> Det starter også op som det skal, men så meddeler det mig at der ikke er
> noget cd-drev. Så er der ingen adgang til mit image-program.

Har du haft flyttet rundt på drev etc.?

Prøv i DOS at finde drevet. Er CD-ROM driveren indlæst korrekt, hvilke
parametre i CONFIG.SYS (fx. drevbogstav)?

Bertel Lund Hansen

gaffa skrev:

> Har du haft flyttet rundt på drev etc.?

Jeg har ladet Linux overtage hele harddisken.

> Prøv i DOS at finde drevet.

Det er ikke muligt fordi det er ext-formateret.

> Er CD-ROM driveren indlæst korrekt

Nej, det bliver den ikke fordi DOS slet ikke kan finde et drev.

> parametre i CONFIG.SYS (fx. drevbogstav)?

Jeg sætter dvd-drevene til at være L (og M hvis der var to). Men
det funker ikke når drevene ikke 'eksisterer'.

Bertel Lund Hansen

Lyrik skrev:

> Har du prøvet "Clonezilla"?
> http://clonezilla.org/

Nej, men jeg kikker på det. Jeg er dog glad for det lille
DOS-program som jeg kender til bunds.

Steen Suder

Den 04-08-2016 kl. 19:44 skrev Bertel Lund Hansen:

<KLIP>

> Jeg sætter dvd-drevene til at være L (og M hvis der var to). Men
> det funker ikke når drevene ikke 'eksisterer'.

Kan maskinens BIOS-setupprogram se drevene?

--
Steen Suder

Bertel Lund Hansen

Steen Suder skrev:

> Kan maskinens BIOS-setupprogram se drevene?

Ja, og jeg kan jo fint boote mit DOS-program fra en cd, men jeg
får en advarsel om manglende drev allerede ved første forsøg på
at indlæse en driver.

Det fungerede problemfrit da jeg kørte Windows 7, og det fungerer
problemfrit på mine XP-maskiner.

Mcwm

Får du advarsler, hvis du booter fra en *nix live-cd"?

Mogens Krage

Den 05-08-2016 08:46 skrev Bertel Lund Hansen:

> Ja, og jeg kan jo fint boote mit DOS-program fra en cd, men jeg
> får en advarsel om manglende drev allerede ved første forsøg på
> at indlæse en driver.

Hvor gammel er maskinen? Jeg tænker på, om et udbrændt litiumbatteri har
lavet ravage i bios, mere præcist nogle legacy indstillinger.

Jan Hansen

Bertel Lund Hansen skrev Fri, 05 Aug 2016 08:46:49 +0200:

> Ja, og jeg kan jo fint boote mit DOS-program fra en cd, men jeg
> får en advarsel om manglende drev allerede ved første forsøg på
> at indlæse en driver.

Skulle den driver ligge på drev C:? Eller er driveren afhængig af
en fil den forventer at finde på drev C:?

--
mvh Jan.
Help Microsoft stamp out piracy. Give

Ivan Klattrup

Den Thu, 04 Aug 2016 19:49:59 +0200 skrev Bertel Lund Hansen:

> Nej, men jeg kikker på det. Jeg er dog glad for det lille DOS-program
> som jeg kender til bunds.

Kan dit dos program læse partitioner med et filsystem af typen ext4 bare
et eksempel, eller er det begrænset til den slags filsystemer som
Microsoft bruger.

Bertel Lund Hansen

Ivan Klattrup skrev:

> Kan dit dos program læse partitioner med et filsystem af typen ext4 bare
> et eksempel, eller er det begrænset til den slags filsystemer som
> Microsoft bruger.

Det skulle kunne læse ext-formatet også ifølge oplysningerne.

Det er dog ikke der problemet ligger hvis det var det du
antydede. Jeg får ikke engang lov til at starte programmet. Det
melder om manglende hukommelse - hvilket jeg heller aldrig har
set før.

Bertel Lund Hansen

Mcwm skrev:

> Får du advarsler, hvis du booter fra en *nix live-cd"?

Nej, jeg har lige haft demo-systemet oppe at køre. Jeg kan også
godt boote fra en Windows 7 installationsdisk.

Bertel Lund Hansen

Jan Hansen skrev:

> Skulle den driver ligge på drev C:? Eller er driveren afhængig af
> en fil den forventer at finde på drev C:?

Nej. Hele DOS-installationen ligger på cd-rommen. Det er en type
der efterligner en floppy-boot sådan at cd-rommen både indeholder
et A-drev og et L-drev (bogstav valg af mig - det ville være et
C-drev hvis jeg ikke havde sat det anderledes op).

På mine windowsmaskiner har jeg et FAT-formateret drev som får
bogstavet C når jeg booter fra cd-rommen.

gaffa

> Det starter også op som det skal, men så meddeler det mig at der ikke er noget
> cd-drev. Så er der ingen adgang til mit image-program.

Hvad er det for et program der siger at der ikke er noget CD-Drev. Det er ikke
DOS. Er det backup-programmet?

Derfor virker det sandsynligt at dit problem er i programmet og hvordan den
finder drevet i DOS, eller at DOS ikke har indlæst driveren korrekt.

> Jeg har ladet Linux overtage hele harddisken.

Det gør ikke noget.

> Det er ikke muligt fordi det er ext-formateret.

Du skal finde dit CD drev.

> Nej, det bliver den ikke fordi DOS slet ikke kan finde et drev.

Så vidt jeg forstår af det du har sagt er det dit backup program, der
siger at det ikke kan findet drevet. Hvis det er noget DOS siger er parametrene
til din driver forkerte. Hvilken DOS driver bruger du? MSCDEX?

> Jeg sætter dvd-drevene til at være L (og M hvis der var to). Men
> det funker ikke når drevene ikke 'eksisterer'.

Gjorde du også det da dit program virkede? Eller leder det måske efter D:?

Findes D:, findes L: ?

Henning Præstegaard

On Fri, 5 Aug 2016 18:49:37 +0200, Bertel Lund Hansen
<gade...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>et A-drev og et L-drev (bogstav valg af mig - det ville være et
>C-drev hvis jeg ikke havde sat det anderledes op).

Er det første gang at du bruger din bacupcd på din linuxmaskine?

>På mine windowsmaskiner har jeg et FAT-formateret drev som får
>bogstavet C når jeg booter fra cd-rommen.

Mener ikke at der er en driver til ext4 til dos og hvis der er, skal
den jo ligges ind på din backupcd.

mvh
Henning som ikke er nogen ørn til linux.

gaffa

Fordelen du får ved at bruge Clonezilla er at den bruger partclone, der kender
filsystemet og ikke gemmer ubrugte nodes.

Hvis du vil lave en komplet klon af en partition eller disk inklusiv alt, som
er det dit DOS program kan gøre, så har enhver Linux Live-CD med garanti dd.

Bertel Lund Hansen

gaffa skrev:

> Fordelen du får ved at bruge Clonezilla er at den bruger
> partclone, der kender filsystemet og ikke gemmer ubrugte
> nodes.

Fordel? Det program jeg bruger kan det samme.

> Hvis du vil lave en komplet klon af en partition eller disk
> inklusiv alt, som er det dit DOS program kan gøre, så har
> enhver Linux Live-CD med garanti dd.

Det er blot én ting programmet kan gøre, og den mulighed har jeg
aldrig brugt.

Bertel Lund Hansen

Henning Præstegaard skrev:

> Er det første gang at du bruger din bacupcd på din linuxmaskine?

Ja.

> Mener ikke at der er en driver til ext4 til dos og hvis der er, skal
> den jo ligges ind på din backupcd.

Nej, programmet kan kun lagre på FAT-drev. Dertil ville jeg bruge
en ekstern harddisk.

Bertel Lund Hansen

gaffa skrev:

> Hvad er det for et program der siger at der ikke er noget CD-Drev.

Det er DOS' systemopstart.

> Derfor virker det sandsynligt at dit problem er i programmet

Problemet er med sikkerhed ikke i programmet. Problemet er den
ændring som Linux har foretaget med filsystemet så DOS-systemet
pludselig ikke kan se mit dvd-drev.

> Du skal finde dit CD drev.

Øh ja ... det var jeg sådan set godt klar over.

> Så vidt jeg forstår af det du har sagt er det dit backup program, der
> siger at det ikke kan findet drevet.

Nej. Fejlmeldingen kommer når DOS starter op.

> Hvis det er noget DOS siger er parametrene
> til din driver forkerte. Hvilken DOS driver bruger du? MSCDEX?

DOS prøver med et sæt af drivere til den rigtige er fundet. Og
den rigtige er iblandt dem. Det har jo virket hundredevis af
gange.

> Gjorde du også det da dit program virkede?

Ja.

> Eller leder det måske efter D:?

Nej, DOS leder ikke efter bogstaver. Det tildeler dem når drevene
er fundet, og man kan tvinge DOS til at tildele forvalgte
bogstaver. Hvis jeg lod DOS bestemme, ville drevbogstaverne være
foraskellige på forskellige computere alt efter hvilken hardware
de er udstyret med. Ved at springe langt ned i alfabetet og
gennemtvinge to faste bogstaver, så ved jeg hvilket bogstav
dvd-drevet har når systemet kører.

> Findes D:, findes L: ?

Spørgsmålet giver ingen mening.

Mcwm

Den 06-08-2016 kl. 09:50 skrev Bertel Lund Hansen:
> Nej. Fejlmeldingen kommer når DOS starter op.
Kommer samme fejl, hvis du prøver at starte uden harddisk koblet til?

Bertel Lund Hansen

Lyrik skrev:

> Har du prøvet "Clonezilla"?

Nu har jeg, og sikke et cirkus. Jeg skulle foretage et hav af
valg, og jeg måtte genstarte systemet før det virkede. Desuden
kom der en hel del fejlmeddelelser undervejs. Jeg aner ikke hvad
de betyder. Til gengæld tog det kun 0,1 sekund at lave en backup
af de 196 Gbyte som systemet fylder. Det var imponerende.

Af en eller anden grund føler jeg mig dog ikke overbevist om at
det vil virke. Desuden kom jeg i tanker om at det ikke er
realistisk at lave en backup af så mange data. Jeg kan altså
reelt ikke lave et image af mit Linuxsystem.

Mcwm

Den 06-08-2016 kl. 11:17 skrev Bertel Lund Hansen:
> Nu har jeg, og sikke et cirkus.
Prøv

http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

Så er du i et grafisk miljø du vil kunne betjene.

Imaging clusters in use and changed clusters (intelligent copy) is
limited to FAT16, FAT32, NTFS and Ext 2,3,4.

Kører fint fra CD/DVD og USB

Mogens Krage

Den 06-08-2016 11:30 skrev Mcwm:

> [...]
>
> Imaging clusters in use and changed clusters (intelligent copy) is
> limited to FAT16, FAT32, NTFS and Ext 2,3,4.

Bertel bruger formentlig Partition-Saving (det har været oppe at vende
før). Det kan også håndtere nævnte filsystemer og hvis "clusters in use"
svarer til det PS kalder "occupied sectors", så kan det også dét. Pakken
leveres med fire kørbare filer til DOS, Windows og to Linux (32/64-bit).

Jeg har selv brugt programmet i mange år, først på en boot-diskette med
DOS, men nu udelukkende Linux udgaverne.

Mcwm

Den 06-08-2016 kl. 17:08 skrev Mogens Krage:
> Bertel bruger formentlig Partition-Saving
Det var nu også mest ment som et forslag, som muligvis kunne sætte ham
på sporet af hvor evt fejl kunne være.

Kan han køre Macrium fra fx DVD, er det jo nok opsætningen på hans gamle
system som der er noget galt med.

gaffa

> Fordel? Det program jeg bruger kan det samme.

Hvad hedder programmet? Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men jeg har ikke hørt
om et DOS program der kan det. Der er selvfølgelig stadig folk der laver og
opdaterer DOS programmer. Jeg er selv en af dem :)

Bertel Lund Hansen

gaffa skrev:

> Hvad hedder programmet?

Partition-Saving:
http://damien.guibouret.free.fr/en/index_frame.html

Det er meget enkelt og intuitivt at bruge. Her er min vejledning
med skćrmbilleder som jeg har fĺet lov til at bruge af Damien:

http://bertel.lundhansen.dk/?page=sikkerhed/partition-saving

Mogens Krage

Den 06-08-2016 17:28 skrev Mcwm:

> Det var nu også mest ment som et forslag, som muligvis kunne sætte ham
> på sporet af hvor evt fejl kunne være.
>
> Kan han køre Macrium fra fx DVD, er det jo nok opsætningen på hans gamle
> system som der er noget galt med.

Maskinen kunne også være af nyere dato med UEFI boot og det forvirrer
DOS, hvis der nu f.eks. sidder et 64-bit OS. Dit forslag før med at
starte maskinen op med harddisken frakoblet havde jeg gerne set et svar på.

Mine oplysninger før angående Partition-Saving var lidt forældede. Der
er nu fem kørbare filer. En 32-bit og en 64-bit udgave til både Linux og
Windows - og så altså også en DOS udgave. :-)

Mcwm

Den 07-08-2016 kl. 16:45 skrev Mogens Krage:
> Maskinen kunne også være af nyere dato med UEFI boot

Det var en af årsagerne til, at jeg gerne så Macrium testet, da den
understøtter UEFI.