Problemer med Ubuntu på HP Pavillion AMD64

Lyrik

Efter at have lidt med Windows 10 på maskinen besluttede jeg at lægge
Ubuntu 64 16.04 LTS på den.

Det skulle dog blive en sejg kamp.

Live distroen fløj på som en mis og kørte upåklageligt. Men efter
installation har jeg oplevet at den slukker skærmen og ikke kan vækkes
igen uden genstart.

Nu må jeg prøve en Linux Mint i stedet.

Jeg skal have den HP Pavillion 17" med AMD 10 med 12 Cores op at køre
med et stabilt Linux-system.

Mærkeligt nok kører den perfekt med live distroen!?
Jeg tænker tilbage på min gamle HP Pavillion som kørte med en Wubi.exe
selv efter Windows var holdt op med at virke.

Det disksystem var genialt men den bliver ikke supporteret mere. Kan
vist til og med version 12.

Min nye Pavillion har UEFI og ingen Bios. Secure Boot er som en virus i
maskinen og er behørigt skiftet til Legacy Boot, for overhovedet at
kunne køre andre systemer.

Nå, men glædelig jul! er der nogle nørder så væk Wubi installeren til
live og snyd Secure Boot!
For den indeholder nemlig også et forsøg på at forhindre en
"Billed-partition i NTFS systemet!!

jens

Lyrik

Jeg begynder at mistænke hardwaren for at blive for varm. det er en AMD
processor hvor blæseren er nødt til at køre konstant.

God Jul og godt nytår
jens

scootergrisen

Hvad bilder den sig ind, sådan at sidde der og køle processoren som den
er designet til at gøre.

Hvis vil du kan støvsuge blæser og køleribber.

Også skal du selvfølgelig ikke sidde med den direkte på benene eller en
pude og blokere luftcirkulationen.

Så kør noget systemovervågningssoftware så kan du se hvad der bruger
ressourcer.

Så kan du skrue ned for CPU throttling hvis du gerne vil have din
computer skal være langsommere.
Du kan prøve og installere cpufrequtils og køre cpufreq-info og
cpufreq-set så kan du sætte dine kerner til laveste indstilling og se
forskellen.
Der er også nogen desktop managere som har plugins til panelt hvor man
både kan se CPU forbrug og throttling og indstille det. Mint Linux har
det vist.

Men det giver jo ikke specielt meget mening at købe en hurtig computer
også gøre den langsom men du kan selvfølg teste det midlertidigt.

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tak for gode råd.:-)

I bios/UEFI er den stillet til at køre blæser hele tiden. Den varmer
godt! Jeg har prøvet at skille den ad for at rense blæser i dag. Men jeg
kan ikke åbne den!!;-(
Alle skruer er fjernet fra kabinettet, inklusive 4 skruer som var gemt
under hjørnepaneler. De sad alle i bunden og var ens.
Hele bunden er et modul og hele toppen er et integreret keybord og
topplade. der er ingen "lemme" Selv om skruerne er fjernet er det som om
den hænger ubrydeligt sammen bagtil hvor skærmen sidder.

Hvordan mon den HP Pavillion hænger ihop!;-)

mvh
jens

scootergrisen

> [...]
> den hænger ubrydeligt sammen bagtil hvor skærmen sidder.
>
> Hvordan mon den HP Pavillion hænger ihop!;-)

Bare støvsug den ude fra en gang imellem.
Den får jo støv igen.

Benny

Lyrik wrote:

> Hvordan mon den HP Pavillion hænger ihop!;-)

Har Youtube.com intet at tilbyde? (glade DIY folk)
mvh

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,

Jo det var nøglen.

To-hemmelige usynlige skruer under tilklistrede lemme af samme farve om
bagklædningen. da de kom af kunne jeg skille ad.
Så rensede jeg og blæste kanalerne rene med en hårtørrer på kold luft.

Ved samme lejlighed blev capasitorerne afladede. Det giver sig selv når
batteriet er fjernet og PC'en afladet. det er en gennemgående HP skavank
man kan løse på den måde.

Man kan prøve om den bliver for varm ved for eksempel at starte op i
bios og lade den stå. Bliver den for varm afsløres det når den slukker.

Men det afslørede at det var Ubuntu 16.04, som lavede knuder. Jeg skyder
på en defekt driver til radeon grafikkortet. WiFi virkede heller ikke
men jeg var nødt til at installere den "Proprietære driver".

Men jeg har opdateret og har her til aften lagt en hel 7 kabale uden den
gik ned. Blæseren kører meget mere stille nu.

Det skrider så småt fremad.

Godt Nytår!

jens

scootergrisen

> To-hemmelige usynlige skruer under tilklistrede lemme af samme farve om
> bagklædningen. da de kom af kunne jeg skille ad.
> Så rensede jeg og blæste kanalerne rene med en hårtørrer på kold luft.

Så kunne du lige så godt havde lavet være med at skille den ad hvis du
bare har tænkt dig at bruge en hårtørre.

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Måske.. Men jeg var bandsat på at skille den ad og se den indvendig.;-)
Jeg ville se propellen og radiatorkøleren. Jeg ville også anskue hvor
meget støv der var i den.
Jeg ville være en Amerikaner!;-))) en Jack of all trades.;-)))

Jeg er stolt over at fjerne alle skruerne, hive dvd-drevet ud på bordet!
proppe det sammen igen og sætte alle skruerne i uden at mangle nogen.;-)
Jeg vil øve mig i at skille ad,-indtil jeg bliver Amerikaner!;-)

Sidst led jeg et nederlag da jeg skilte min gamle Macbook Pro ad og
prøvede at isætte et Blu-ray drev i den. Det gik galt fordi der
pludselig faldt små mærkelige beslag ud af den. jeg kunne ikke sætte dem
i på den rigtige måde. Drevet duer ikke mere. Nå men skidt. jeg fik en
oplevelse ud af det,-men blev ikke Amerikaner!;-)))

Nu skilte jeg ad med succes og samlede med succes. Jeg hopper ind i det
nye år!;-)

Den blev iøvrigt meget mere støjsvag bagefter.;-)

Godt Nytår
jens

Benny

Lyrik wrote:

> Godt Nytår!

Tak for al poesien om udvalgte husholdningsmaskiners fortræffeligheder i
de foregange år.

Det ligger så langt tilbage som 2009, hvor jeg opdagede yourtubers DIY
tip første gang computeren der foreviger disse ord blev adskilt.

Der fulgte noget skriftligt med de 2 eee pc'er (en winxp og en xandros)-
de sædvanlige ansvarsfraskrivelser hvis computeren blev brugt til at slå
katten i hovedet eller spise den - beskrivelser af det man finder ud af
alligevel og måske anprisning af bloatware i form af works og live min
bare ... - Det der naturligvis HELT var udliciteret til youtubers
kooperative sindelag var hvor man kunne brække lidt i plastikken så en
skjult låsetab slap uden noget knak som så gav smidighed til næste
skjulte låsetaps frigørelse osv.

Også godt nytår herfra

Mvh

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tak i ligemåde Benny!;-) Det er lykkedes mig at få Linux Mint Cinnamon
på maskinen (HP Pavillion)
Den kører et stykke tid som er mindre end en time, hvorefter den slukker
skærmen uden varsel.;-(
Cinnamon detektede al hardwaren korrekt.

Heldigvis har jeg 4 andre maskiner, da jeg er som en junkie hvis jeg
skulle mangle mit Internet-fix!;-)

Nu tror jeg jeg vil forsøge at sende den til reparation i det nye år.
Reklamationsperioden er ikke udløbet.

Hilsen og godt Nytår fra
jens