Kopiere hardlinks til anden disk

Morten Christensen

På en Xenserver har jeg en VM (Ubuntu 14.04) med en virtuel partition på
1,5 T, der er fyldt 100% op.

Partitionen bruges til at gemme backup lavet med Rsnapshot.

Ved en fejl blev på et tidspunkt fjernet et "/" fra konfigurationen, og
så blev en stor del af backup'en lavet dobbelt og optager dobbelt plads.
Det opdagede jeg først, da det var blevet meget kompliceret at rette op på.

Derfor vil jeg gerne kopiere det nuværende filsystem ud på en ekstern
harddisk og starte forfra med et nyt Rsnapshot på den virtuelle disk.

Men størstedelen af Rsnapshot-filerne er hardlinks til samme fil et
andet sted på partitionen. Hvis de hardlinks bliver kopieret som
selvstændige filer, vokser mængden formodentlig voldsomt, så det ikke
kan være på en 5T disk.

Er der nogen metode til at kopiere partitionen incl. hardlinks ud på en
ekstern disk ?
(Eller til at smelte de to filsæt sammen - dvs finde duplikaterne i de 2
sæt hardlinks og samle dem i et enkelt hardlink-sæt).

(Partitionen er lavet med LVM og EXT4, men det har næppe meget med
problemet at gøre.)

--
Morten Christensen

Mcwm

Den 07-09-2016 kl. 19:14 skrev Morten Christensen:
> Er der nogen metode til at kopiere partitionen incl. hardlinks ud på en
> ekstern disk ?
Klon den?

> (Eller til at smelte de to filsæt sammen - dvs finde duplikaterne i de 2
> sæt hardlinks og samle dem i et enkelt hardlink-sæt).

Det nemmeste er nok, at gendanne et system ud fra dine backups, og så
lave en ny backup, med korrekte hardlink. Så får du på samme tid
konstateret om din gendannelsesprocedure virker efter hensigten ;-)

Bjarne

Morten Christensen wrote:

:snip

> Er der nogen metode til at kopiere partitionen incl. hardlinks ud på en
> ekstern disk ?
cd dir
find . -print | cpio -pdmu /newdir

--
mvh,
Bjarne

Jacob Sparre Andersen

Morten Christensen skrev:

> Er der nogen metode til at kopiere partitionen incl. hardlinks ud på
> en ekstern disk?

rsync --recursive -H

God fornøjelse,

Jacob
--
"There's a lot of information that was in the programmer's head
when they wrote the code that isn't reflected in that code"

Jacob Sparre Andersen

Morten Christensen skrev:

> (Eller til at smelte de to filsæt sammen - dvs finde duplikaterne i de
> 2 sæt hardlinks og samle dem i et enkelt hardlink-sæt).

Hvis du finder et godt værktøj til det, så må du gerne skrive om det
her. Hidtil har jeg løst den opgave med shell scripts, men mine
løsninger er aldrig rigtig blevet tilfredsstillende.

God fornøjelse,

Jacob
--
»Undrar om den biologiska klockan också har sådan där
snoozefunktion om gör att man kan somna och bli väckt