Tablets med/til Debian (eller anden Linux)

Jacob Sparre Andersen

Kan I anbefale nogle tablets der enten kommer med Debian præinstalleret,
eller fungerer fint med Debian?

Sekundært kan en anden fri Linux-distribution også bruges (Android er
uønsket).

Jacob
--
»Sovs skal laves med kærlighed.
Og piskefløde.«

Jacob Sparre Andersen

Thomas Corell skrev:

> Har ingen erfaring/anbefaling, men lidt goggl'ing gav mig (ved ikke om
> du selv har fundet dem ?):
>
> https://wiki.debian.org/Mobile#Howto

Den har jeg fundet i mellemtiden. Jeg er dog ikke færdig med at læse
henvisningerne dér.

> https://www.xda-developers.com/guide-installing-and-running-a-gnulinux-environment-on-any-android-device/

Denne her smider bare Debian i et chroot, så man stadig er under fuld
Google-overvågning, så det er ikke lige det jeg er ude efter.

Men tak for forslagene,

Jacob
--
Better save than sorry!

Lyrik

On 02-06-2018 16:41, Jacob Sparre Andersen wrote:

> [...]
>
> Denne her smider bare Debian i et chroot, så man stadig er under fuld
> Google-overvågning, så det er ikke lige det jeg er ude efter.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg tror ikke du kan købe en tablet med Linux. Linux er et styresystem
som forventer tastatur og mus. Det er jo ikke det tablet-købere forventer.
Men det synes som om alle tablets kan bringes til at bruge Linux.

Først skal tabletten "Rootes"!

Instruktion blandt andet her:
https://www.youtube.com/watch?v=X8tGVy9LJRE

Alle er enige om at alle Android tablets kan "Rootes", -og at der er
forskellige måder at gøre det på.
Søg videre på Youtube og se instruktionerne på Video!

"Root" adgangen gør at du kan skifte systemet på tabletten.
Hvis du er i tvivl om at tabletten kan rootes, så søg på tablettens navn
+ root.

mvh
jens

Lyrik

On 02-06-2018 16:41, Jacob Sparre Andersen wrote:

> Denne her smider bare Debian i et chroot, så man stadig er under fuld
> Google-overvågning, så det er ikke lige det jeg er ude efter.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ved nærlæsning kan jeg se at grundproblemet er et andet.

Du vil slippe for "Google overvågning".

Alle gratis-tjenester er nødt til at have en indkomst et eller andet
sted fra.
Hvis du ikke vil ha' noget med Google at gøre, så vil det for eksempel
fravælge Youtube, som er Google ejet.

Kan du eksistere uden Youtube?;-)

Når jeg logger ind første gang på Youtube, så spørger den om de må sende
mig meddelelser fra samme Youtube? Det står frit for at afvise det!

Melder man sig til, så vil man få meddelelser ind på skærmen, i både
Windows og Mac, fra de Youtube-konti, man abonnerer på, som interessante.

Søger jeg på en PC mus, så vælter det ind med gode tilbud på mus. De
kommer i siderne på Google-browseren.

De overvåger alt det du lukker ud, som de kan udnytte salgsmæssigt. Det
er gratistjenesternes måde at få indkomst på.
Hvis du kunne lukke for gratistjenesternes indkomst totalt, ved at surfe
fra et "Kosteskab", så ville de simpelt hen forsvinde.

Du bliver ikke overvåget mere end jeg! Vi bliver alle overvåget! Du kan
ikke slippe for det overhovedet.

Men nu har EU forlangt at de forskellige reklametjenester kan fravælges.
derfor overstrømmes jeg i disse dage af reklamer der vil "Vælges til"!;-)

Det har jeg brugt til at framelde dem!;-)))

Min indbakke tynder lige så stille ud! Beskederne skrumper, dag for dag!

Nu kan vi begrænse reklame-flommen!

MvH
jens

Jacob Sparre Andersen

Lyrik skrev:

> Kan du eksistere uden Youtube?;-)

Det går rimelig godt.

Jeg må indrømme at jeg kører "youtube-dl" af og til, men oftere for at
hente noget fra DR end fra Youtube.

God fornøjelse,

Jacob
--
»Man kan så diskutere om det er længere ude i halmen at tro på at
politiet patruljerer Christiania for at have hash-salget for sig selv,