[win10] error 53 network path not found

Peter T.

windows 10. Ingen adgang til \\DS på min synology nas.

følgende er prøvet:
- installeret netbios
- aktiveret smbv1 (deaktiveret og aktiveret)
- group policy:
computerkonfiguration->windows-indstillinger->sikkerhedsindstillinger->lokale
politikker->sikkerhedsinstillinger->microsoft-netværk: signer (altid)
kommunikation digitalt deaktiveret
- group-policy: computerkonfiguration->administrative
skabeloner->netværk->lanman-arbejdsstation-> giv mulighed for usikre
gæstelogon deaktiveret
- testet synology assistant, som fandt nas-boksen, men kunne ikke
oprette netværksdrev
- pinget nassen med succes
og nok 3-4 ting mere jeg påstående fod har glemt udover vilkårlige
småjusteringer på knapperne.

Laver jeg en net use z: \\ip på nas\mappenavn får jeg følgende besked:

"Du kan ikke tilgå denne delte mappe, fordi din virksomheds
sikkerhedspolitikker blokerer ikkegodkendt gæsteadgang. Disse politikker
beskytter din pc fra usikre eller skadelige enheder på netværket."

Og ellers får jeg primært error 53 i DirOpus (norton cmd variant) og
deslige i stifinder. Så lige nu står min nas og er noget nær ubrugelig.
Det skal dog siges, at jeg har adgang til den via webinterfacet. Net
og subnet sidder naturligvis i skabet.

Der er masser af lækker læsestof når jeg googler emnet, men ingen
løsninger har hidtil virket. Men det er et problem, der ifølge googles
resultater jævnligt dukker op med hver ny større opdatering fra
Microsoft helt tilbage fra XP, via vista7 og 8, og nu også 10. Hos mig
er det formentlig kommet med seneste fall creator's update 1709.
Jeg hælder til en reinstallation. Men inden jeg gør det, så...

Hvad f***en gør jeg?

--
Peter T.

Ejvind Kruse

Jeg bøvlede også med det engang sidste år, det viste sig at det blot
var "file and printer sharing" der var slået fra i firewallen på maskinen.

--
Ejvind Kruse

Hans Kjaergaard

Bruger navn og password ?
Opret evt. en ny bruger og prøve med denne i stedet.

Der kan være forskellige måder at skrive brugernavnet på, brugernavn
helt alene, men i visse tilfælde skal der tilføjes noget:
et-site-navn\brugernavn hvor et-site-navn kan være hvad som helst
tilfældigt, notationen skal blot være således, jeg husker ikke om det
er OSet der afgør dette men det kan det være, det har intet med selve
NASen at gøre, Microsoft skriver om brugernavnet:
DomainName\]UserName
DottedDomainName\]UserName
UserName@DottedDomainName

Husk at genstarte flittigt under dine forsøg.

Har oplevet at det drev man vil mounte til skal skrives med stort:
"net use X: \\host\share" og ikke:"net use x: \\host\share".

Har du prøvet med en anden PC ?

>Og ellers får jeg primært error 53 i DirOpus (norton cmd variant)
Antivirus / firewall der blokerer ?

/Hans

Peter T.

Den 27-01-2018 kl. 08:17 skrev Hans Kjaergaard:

> Har oplevet at det drev man vil mounte til skal skrives med stort:
> "net use X: \\host\share" og ikke:"net use x: \\host\share".

Hm. Det var jeg faktisk ikke klar over.

> Har du prøvet med en anden PC ?

Fra 3 computere. En af dem med samme win10pro + identiske opdateringer.
Ingen problemer.

> Antivirus / firewall der blokerer ?

Desværre.

Til gengæld har jeg for nogle minutter siden omsider fået lidt mere hul
igennem via synology assistant efter jeg i et desperat forsøg kørte en
nulstilling af netværksindstillinger. Alle mapper er nu mountet som
netværksdrev så længe det varer, da de også kan forsvinde i windows uden
yderligere forklaring. Men stadig ingen adgang til \\DS. Forsøger jeg
det, giver det bare en error 53/0x80004005.

Det hele virker bare så tilfældigt og det bryder jeg mig ikke om.

--
Peter T.

Peter T.

Den 27-01-2018 kl. 06:56 skrev Ejvind Kruse:

> Jeg bøvlede også med det engang sidste år, det viste sig at det blot
> var "file and printer sharing" der var slået fra i firewallen på maskinen.

Her er det slået til. :/

--
Peter T.

Jakob Østergaard Kragelund

ved det er en gammel post men skulle andre have problemet :)

HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanmanWorkstation\Parameters sæt "AllowInsecureGuestAuth" value is set to 1