Hold dig fra Windows 11

Lyrik

Jeg har prøvet den, så derfor kan jeg sige afhold dig fra den
Microsofts ønske er at lave en PC om til et fjernsyn, således at der kun er en tænd og slukknap! Resten skal du bare glemme eller overlade til Microsoft at bestemme.
De tvinger dig til at bruge Microsoft Edge browseren. Sige du nej så bruger de en anden metode indtil du giver efter og lader "Edge" regere.
Du bliver tvunget til "Onedrive" som er ude af dine gratis 5GB lagerplads inden du får tænkt dig om.
De overtager hele maskinen i Windows11 så du tilsidst sidder i en fjernsynssituation hvor du kun har en tænd og slukknap!

Jeg gik tilbage til Windows 10! Hvor du stadig kan bestemme alt. Du kan indstille til opstart i BIOS direkte i Windows10, under indstillinger "Advanced"-fejlfinding. Det er en viigtig feature hvis du sidder med et Bluetooth keyboard som ikke virker under opstart, hvor du ellers kommer i BIOS ved at trykke Esc eller F2/10/11, som du ikke kan trykke på med et bluetooth Keybord.

Windows 10 vil stadig fungere og få opdateringer ud over det 2 årige spand Microsoft har sat. Gå ikke over til Windows11!

Glædelig Jul fra
jens

Jørgen Nielsen

tirsdag, 12-12-2023, Lyrik skrev:
> [...]
> så du tilsidst sidder i en fjernsynssituation hvor du kun har en tænd og

Jeg har vist kørt Windows 11 siden jeg fik muligheden for at opgradere.
At jeg ikke kan genkende alle dine problemer skyldes måske at jeg ikke
bruger MS konto... heller ikke når jeg installerer Windows.
Onedrive har jeg også tidliere afinstalleret da MS igennem de år jeg
har været med, har vist at man ikke kan betro sine data til dem.

Det er dog ikke lutter idyl alt sammen, for da jeg i marts skulle
geninstallere måtte der mere bøvlede tricks til for at slippe for en MS
konto.

Hvis det har interesse
Se på Rufus
rufus.ie

og søg på
how to use rufus to install windows 11 without microsoft account

> [...]
>
> Windows 10 vil stadig fungere og få opdateringer ud over det 2 årige spand
> Microsoft har sat. Gå ikke over til Windows11!

Ifølge det jeg har læst vil de opdateringer være mod betaling.
Windows 10 holder næppe evigt, så et eller andet skal jo afløse det på
et tidspunkt.

Jeg føler at jeg er ved at være for gammel til at skifte
operativsystem... men det kan ende med at blive så surt at det bliver
nødvendigt

> Glædelig Jul fra
Også god jul til dig og andre.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Jørgen Nielsen

> [...]
> så du tilsidst sidder i en fjernsynssituation hvor du kun har en tænd og

Den her bliver nok værre end Windows 11
Den næste generation af Windows-styresystemet er på trapperne.

Og hvis du ikke skulle have bemærket det, så er kunstig intelligens ret
meget oppe i tiden for øjeblikket, hvilket i den grad kommer til at ses
i Microsofts nye styresystem, hvis tidlige testversioner har været tæt
på netmediet Windows Central.

Det, der givetvis vil hedde Windows 12, lever i øjeblikket under
kodenavnet ’Hudson Valley’, som er arvtageren til ’Germanium’ som
Windows årgang 2024 blev kaldet.
AI alle vegne

Kunstig intelligens, og særligt den afart, som kaldes generativ AI,
bliver her syet ind i det kommende Windows i en grad, så der reelt
bliver tale om en ny måde at betjene ens maskine på.
<https://www.computerworld.dk/art/285367/smugkig-paa-windows-12-og-al-den-kunstige-intelligens-der-foelger-med-der-er-gode-grunde-til-at-glaede-sig>

Jørgen Nielsen

> [...]
> så du tilsidst sidder i en fjernsynssituation hvor du kun har en tænd og

Du har tidligere haft bøvl med "Windows 10 i S tilstand"... er din
Windows 11 også i en lignende tilstand... for så giver dine problemer
jo mening.

Jørgen Nielsen

> [...]
> så du tilsidst sidder i en fjernsynssituation hvor du kun har en tænd og

Prøv at checke dine indstillinger

Win+I
I venstre side vælg "APPS"
I højre side "Vælg, hvor apps skal hentes"
Hvis der er valgt "Kun Microsoft Store (Anbefales)"
Så skift til "Hvor som helst"

Helle Jensen

Lyrik wrote:
> [...]
> De overtager hele maskinen i Windows11 så du tilsidst sidder i en
> fjernsynssituation hvor du kun har en tænd og slukknap!

Der er anklager imod tiktok for at udspionere brugerne, men det er da slet
ikke noget i sammenligning med hvad Microsoft har gang i, hvilket man
kan forvisse sig om med dette gratis program, hvor du kan slukke for det
værste af Onedrive og Edge overformynderiet - og en masse andet:
https://www.oo-software.com/en/shutup10

--
Helle Jensen

Jørgen Nielsen

onsdag, 20-12-2023, Helle Jensen skrev:
> [...]
> kan forvisse sig om med dette gratis program, hvor du kan slukke for det
> værste af Onedrive og Edge overformynderiet - og en masse andet:

Onedrive afinstallerer jeg altid og Edge bruger jeg meget sjældent...
men shutup10 har jeg kendt til i nogle år.

Der er mange spioner... Google, nye biler, mobiltelefoner og så er der
jo også de lyttende "Hey Google", Alexia, Siri og lignende.

TV med Webcam ser jeg ikke længere til salg, måske fordi de som meget
andet kunne hackes?
Læste også engang at et kendt tyverisikrings firma havde problemer med
at medarbejderne delte billeder fra kameraerne.

Lyrik

Jan 27, 2024, 4:50:48 PMJan 27
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg fik Windows 11 i dag på min laptop, som kører dualboot med Zorin Linux.

Jeg blev "Presset til det"! Først blev kanpperne til opkald og den røde
knap til afslut opkald fjernet fra "Skype"!
Så sagde den at jeg kunne få Windows 11!? Overså den dualbooten med Zorin?
Nå så kapitulerede jeg!
Efter opdastering kom knapperne igen i "Skype" Zorin fik lov til at blive?
Nu bøjede jeg mig for onedrive og indvilligede i at betale en ti-er om
måneden for den. De ønskede straks at indføje Word 365, til hundrede
kroner, men jeg afslog.
Det vil være enkelt at bruge onedrive til lager, fordi den er integreret
i systemet, så nu prøver jeg det.

Jeg vil have "Oplevelsen". Hvad er det de vil med mig?

Hilsen
jenserik

Jørgen Nielsen

Jan 27, 2024, 5:36:16 PMJan 27
One drive plejer jeg at afinstallere da det er så useriøst at jeg ikke
tør bruge det.

Det er utroligt de problemer du oplever... har du opgraderet fra en
"Windows der køer i S-tilstand" som du skrev om i 2019 så er det vel
ikke underligt at du får alle de problemer nu.
Som tidligere skrevet check indstillinger om den kun må installere fra
Windows store.

Lyrik

Jan 28, 2024, 10:58:57 AMJan 28
Den 27.01.2024 kl. 23.36 skrev Jørgen Nielsen:

> One drive plejer jeg at afinstallere da det er så useriøst at jeg ikke
> tør bruge det.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg er ikke bange for noget.
One drive er en naturlig del af Windows. Den gør sig lækker og hyper
tilgængelig.
Jeg har iCloud og den synes jeg er yt.
Jeg har også Google4 Drive, hvis adgang forsvinder så man skal lede
efter den.

Derfor prøver jeg One Drive nu og ser om den kan overraske mig.;-)

Jeg var glad for at Sverige vandt Bronze. de blev snydt i kampen imod
Frankrig IMHO( håndbold)

Hilsen
jens

Jens Bech

Feb 13, 2024, 7:30:56 PMFeb 13
On 27-01-2024 23:36, Jørgen Nielsen wrote:

> [...]
> ikke underligt at du får alle de problemer nu.
> Som tidligere skrevet check indstillinger om den kun må installere fra
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Vi snakker forvirret frem og tilbage begge to.

Jeg så i et af dine indlæg at du nævnede at support for Windows 10
ophørte, var det i 2025? Så vigtigt var det at få Windows 11.

Jeg satte min nye laptop til at opdatere sin Win10, og jeg brugte
godkendelsesprogram til Windows11.

Min maskine fik ikke W11 fordi CPU-en ikke var god nok? Jeg undrede mig
for der er en 7. generations Core i7 CPU i maskinen Den har 2 Cores og 4
tråde. Det skulle da være under godkendelsesniveau? Der var intet andet
godkendelsesprogrammet pointerede.
Der er 16 GigaRam og 512 GBssd.

Så sendte den mig ud på en MS side som fortalte hvordan man alligevel
kunne installere W11. Altså de fortalte selv hvordan man kunne "Snyde
systemet"??
Men hurdlen ligger i at de ikke vil give dig den fri! Når de har
diskvalificeret specs!

Så gør man følgende. melder sig til "Windows Insider" baduljen, som er
helt gratis. Fra dens logon-sider kan man hente en Wun11 iso til
download, på dansk oven i købet.
Jeg nedlastede den i overførselsmappen.
...Så hentede jeg programmet "Rufus" fra Microsoft store,-satte en
USB-stick i drevet og startede Rufus.

Rufus slettede pinden og poppede op med en dialog da den så Windows?!
Den spurgte om den skulle snyde Microsoft på enhver tænkelig måde,
f.eks. forhindre intimiderende MS spørgsmål! Eller opfinde en ny bruger
og give en finger til MS+! "Rufus ligger i MS Store"!???;-)))

Jeg krydsede kun i at droppe MS udspørgen!;-)

Så kan man i Win10 under genoprettelse få den til at starte i boot
sektoren i bios, så man kan vælge at starte op på USB stikken! det
gjorde jeg. den åbnede boot og jeg kunne vælge boot fra USB

herefter gik installationen glat som en barnerumpe.

Alle kan melde sig til Windows Insider og få Windows 11 på dansk.

tak for din interesse Jørgen.

PS der er en række Win 11 at vælge imellem i Insider. Jeg valgte bare
den øverste, derefter kunne jeg vælge dansk og download.

Hilsen
jens

--
Denne mail er blevet tjekket for vira af Avast-antivirussoftware.

Jørgen Nielsen

Feb 14, 2024, 6:08:49 AMFeb 14
onsdag, 14-02-2024, Jens Bech skrev:

> [...]
>
> Jeg så i et af dine indlæg at du nævnede at support for Windows 10
> ophørte, var det i 2025? Så vigtigt var det at få Windows 11.

14. okt. 2025
<https://learn.microsoft.com/da-dk/lifecycle/products/windows-10-home-and-pro>
Hvor vigtigt det er at opdatere bestemmer man jo selv... jeg bruger
endnu en officepoakke fra 2003.
Det sidste rygte jeg har set er at win 10 kan opdateres 3 år mere , men
mod betaling.

> [...]
> for der er en 7. generations Core i7 CPU i maskinen Den har 2 Cores og 4
> tråde. Det skulle da være under godkendelsesniveau? Der var intet andet

Du mangler muligvis også TPM2
CPU er vel stort set et år for gammel. Første tal efter i7- er
generationen... dog 2 tal fra generation 10.
Intel CPU
<https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-22h2-supported-intel-processors?source=recommendations>

AMD CPU
<https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-22h2-supported-amd-processors?source=recommendations>

> [...]
>
> Så gør man følgende. melder sig til "Windows Insider" baduljen, som er
> helt gratis. Fra dens logon-sider kan man hente en Wun11 iso til
Den kan du også hente hos MS
Download Windows 11-diskafbildning (ISO)
<https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows11>

> [...]
> sektoren i bios, så man kan vælge at starte op på USB stikken! det
> gjorde jeg. den åbnede boot og jeg kunne vælge boot fra USB

Kender godt rufus... måtte ty til det for et år siden for at slippe for
at lave et MS lockin.

> herefter gik installationen glat som en barnerumpe.
>
> Alle kan melde sig til Windows Insider og få Windows 11 på dansk.

Det er ikke nødvendigt at tilmelde sig Insider.
Som tidliger nævnt kan du bare hente den hos MS... jeg hentede lige en
i aftes.
> tak for din interesse Jørgen.
Tak for at du deler tippet
Bladet Komputer har lavet en lignende artikel for omkring et år siden,
men de giver ingen garanti for at det vil virke på computere.

Jens Bech

Feb 15, 2024, 8:20:02 PMFeb 15
On 14-02-2024 12:09, Jørgen Nielsen wrote:

> [...]
> Bladet Komputer har lavet en lignende artikel for omkring et år siden,
> men de giver ingen garanti for at det vil virke på computere.

Det så ud til at jeg kunne hente den, men der kom ikke noget på PC en da
jeg trykkede download.
Jeg jar ingen TPM mangler. Det er kun min Core i7 dual core med 4 tråde
som "Forhindrer dem i at give mig en Windows 11 Pro retail version.

Intel(R) Core(TM) i7-7600U CPU @ 2.80GHz 2.90 GHz

Men de vil gerne støtte min Windows 11 "Insider". De gav mig en
opgradering til en ny version i dag.

Hilsen
jenserik