Ny hardiskpå en Packard Bell Easynote LE?

Lars Peter Larsen

Har sådan en laptop der er gammel nok til at være født med Windows 8.1 -
Udpræget langsom processor men OK til mange ting da der er 8GB RAM i den
samt 64bit understøttelse.

Den er blevet opdateret til Windows-10 men en af de gamle opdateringer
går galt fordi en af de skjulte partitioner er for lille, og jeg kan
ikke finde ud af at udvide den.

Den originale harddisk er GPT formatteret og Windows er installert med
UEFI-bios. Aktiveringsnøglen er blevet trukket ud med Magic jellybean
Keyfinder inden jeg begyndte videre eksperimenter.

I stedet for at "vælte" maskinen har jeg sat en anden harddisk i den -
og er derefter rendt ind i alskens problemer når jeg vil prøve at
installere Windows10 på en ny GPT-formatteret disk med UEFI-bios. Har
prøvet med både MBR og GPT partitionering af disken samt både Legacy og
UEFI mode bios.

Der er lavet en USB-disk med seneste Win10 med Media creation Tool til
formålet. Måske jeg skulle prøve at lave den med Rufus i stedet.

Forsøg på at installere under Legacy-bios ender med en maskine der
melder om Disk Read Error efter setup. Har prøvet med flere diske.
Forsøg på at boote fra USB i UEFI-bios mode ender i ingenting - eller
skal vi sige en computer der hænger under boot.

Spørgsmål 1: er det Packard Bell der er helt umulig?
Spørgsmål 2: har jeg overset noget - et specielt værktøj måske?

/Lars

Bertel Lund Hansen

Lars Peter Larsen skrev:

> Den er blevet opdateret til Windows-10 men en af de gamle opdateringer
> går galt fordi en af de skjulte partitioner er for lille, og jeg kan
> ikke finde ud af at udvide den.

Jeg har installeret Windows 10 fra bunden af på en bærbar for
nylig. Jeg hentede en iso-fil med Windows 10 og brændte den på en
dvd. Maskinen var præinstalleret med Windows 10 som jeg først
havde aktiveret, så der var ingen problemer med registreringen.

Computeren havde en harddisk hvor jeg fjernede alle partitioner
(også den til gendannelse af præsystemet). Derefter
quickformaterede jeg den. Installationen forløb helt problemfrit.

> Den originale harddisk er GPT formatteret og Windows er installert med
> UEFI-bios. Aktiveringsnøglen er blevet trukket ud med Magic jellybean
> Keyfinder inden jeg begyndte videre eksperimenter.

Det behøver du ikke være bange for. Når først Windows 10 har
været aktiveret, så er de nødvendige oplysninger lagret hos
Microsoft, og så behøver man ikke spekulere på at huske koden.

--
/Bertel

Lars Peter Larsen

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> (også den til gendannelse af præsystemet). Derefter
> quickformaterede jeg den. Installationen forløb helt problemfrit.

Jeg har installeret windows fra grunden på både bærbare og stationære
PC'er uden problemer af nogen art. Har geninstalleret Windows-7 Home og
opgraderet derfra samt opgraderet fra Windows-8.1 flere gange. Men er
aldrig tidligere rendt ind i en UEFI-bios maskine der er så besværlig
som denne Packard Bell. Jeg ved godt at at aktiveringsnøglen er gemt på
bundkortet, men alligevel.

Er det Packadr Bell maskinen der er atypisk?

> Det behøver du ikke være bange for. Når først Windows 10 har
> været aktiveret, så er de nødvendige oplysninger lagret hos
> Microsoft, og så behøver man ikke spekulere på at huske koden.

Det med aktivering er jeg klar over og det er heller ikke problemet her.
- Men hvordan omgår jeg at en USB-disk med et image til cleanboot ikke
vil lade sig installere på en ny harddisk? Skal den dannes med et andet
værktøj end MS Media Creation Tool? - Jfr. flere videoer på YouTube
skulle det ikke være nødvendigt.

Ellers - hvordan udvider jeg en skjult partition fra 400MB til 500MB
når den almindelige disk-administration i Windows10 ikke kan??

/Lars

/Lars

Jørgen Nielsen

mandag, 01-06-2020, Lars Peter Larsen skrev:
> Ellers - hvordan udvider jeg en skjult partition fra 400MB til 500MB når den
> almindelige disk-administration i Windows10 ikke kan??

Det burde "MiniTool Partition Wizard 12 Free" vist kunne klare
<https://www.partitionwizard.com/>

Jeg har kun en enkelt gang prøvet at installere windows 10 hvor der er
UEFI og det endte med at installere Win 8 med den medfølgende Medion
disk, slette alle andre partitioner end EFI-system partitionen og
herefter installere Win 10 fra en DVD lavet med Media creation Tool.

Mit eget gamle Asus motherbord kan vist selv oprette EFI fra BIOS (slog
det til ved en fejl og computeren fungerede ikke før jeg slog det fra
igen).

Hvis jeg søger på
how to restore efi system partition windows 10

er der mange forslag til at skabe EFI.

Recover/Create EFI Partition Windows 10 When EFI Boot Partition Missing
<https://www.easeus.com/partition-master/restore-repair-deleted-efi-boot-partition-in-windows-10-8-7.html>

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Lars Peter Larsen

Fik løst problemet ved at installere den seneste release (2004) fra et
USB-medie, ovenpå den eksisterende windows på den originale harddisk,
ved at køre Setup-programmet. Det lod sig gøre uden at ændre på de
eksisterende partitioner.

Og så skal jeg have læst tipsene til at danne EFI igennem til senere til
at installere på en anden HD. (takker mange gange)

/Lars

Jørgen Nielsen

onsdag, 03-06-2020, Lars Peter Larsen skrev:
> [...]
> køre Setup-programmet. Det lod sig gøre uden at ændre på de eksisterende

EFI partitionen kan måske også laves ved at klone den fra den
eksisterende harddisk.

Seagate og Western Digital samt andre har en gratis skrabet version af
Acronis True Image. Det kræveer vist kun en enkelt harddisk fra samme
fabrikant som programmet.

> Og så skal jeg have læst tipsene til at danne EFI igennem til senere til at
> installere på en anden HD. (takker mange gange)

Det undrer mig at det skal være så besværligt at lave en ren
installation på en ny harddisk. Der må være en mere simpel løsning.

Når min computer skal opgraderes skal jeg være opmærksom på om det
skrammel kan fravælges.

Carl Drud

Bertel Lund Hansen <gade...@lundhansen.dk> writes:

> Det behøver du ikke være bange for. Når først Windows 10 har
> været aktiveret, så er de nødvendige oplysninger lagret hos
> Microsoft, og så behøver man ikke spekulere på at huske koden.

Er det stadig sådan at den er låst til maskinen den først er
installeret/aktiveret på?

Eller kan man "flytte" den over på en anden PC?

--
Carl

Bertel Lund Hansen

Carl Drud skrev:

> Er det stadig sådan at den er låst til maskinen den først er
> installeret/aktiveret på?

Microsoft ønsker at hver maskine har en betalt licens, og det er
den mindste sag af verden for dem at registrere hvilken maskine
der kører Windows 10. Så du kan trygt regne med at det er sådan
og at det fortsætter i al evighed.

Men Microsoft har før vist sig large så man kunne få godkendt at
køre en Windows på en ny maskine. Du kan evt. kontakte dem og
spørge.

> Eller kan man "flytte" den over på en anden PC?

Jeg har ikke prøvet, men jeg vil gerne holde en appelsinjuice på
at det ikke funker.

--
/Bertel

Carl Drud

> Jeg har ikke prøvet, men jeg vil gerne holde en appelsinjuice på
> at det ikke funker.

Du har sikkert ret. Jeg prøver dog at spørge.

--
Carl