Kaput harddisk - ny maskine og Word/Outlook

Kurt Hansen

Min vens maskine er afgået ved døden (harddisken). Han er parat til at
købe en ny PC og han har en sikkerhedskopi af sine vigtige data på en
USB-stick.

Jeg må gå ud fra at Windows er installeret når man køber en ny maskine,
men hvad med MS-Word og MS-Outlook, som han også købte i sin tid? Han må
vel stadig have ret til en geninstallation, men hvor/hvordan downloader han?

Med en ny version af Windows skal han vel også registrere sig på ny?

Og hvad så med hans konto i Outlook? Han har ikke gemt noget som helst
om kontoen (kontonavn, brugernavn, adgangskode m.m.). Han har sit
internet hos TDC/Tousee.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Peter

"Kurt Hansen" <ku...@invalid.dk> skrev i en meddelelse
Hans brugernavn er formodentlig hans mail adresse og med den kan han så få
oplyst adgangskode hos TDC/YOUSEE
Der findes software, der med lidt held kan redde hans harddisk så meget, at
han kan redde nødvendige data
Google søg på harddisk tools

PeterB

Kurt Hansen

Den 18/09/2020 kl. 11.57 skrev Peter:
> "Kurt Hansen" <ku...@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Der findes software, der med lidt held kan redde hans harddisk så meget, at
> han kan redde nødvendige data
> Google søg på harddisk tools

Jo, men maskinen vil slet ikke starte, så det bliver lidt vanskeligt at
installere sådan et program ;-)

Kim Ludvigsen

Den 19.09.2020 kl. 06.26 skrev Kurt Hansen:

> Jo, men maskinen vil slet ikke starte, så det bliver lidt vanskeligt at
> installere sådan et program ;-)

Den slags programmer installeres på en anden harddisk, hvor
styresystemet ligger. Fx ved at tilslutte den dårlige harddisk som en
ekstern harddisk på en anden computer.

Man kan også tilslutte harddisken som en ekstern harddisk og så prøve at
boote fra en anden harddisk eller en såkaldt live-CD og se, om man kan
få adgang til data uden specielle programmer.

Medmindre han er ked af ydelsen på PC'en, ville det måske være bedre at
købe en ny harddisk i stedet for at købe en ny computer. Det vil i hvert
fald være noget billigere.

Uanset hvad han vælger, så bør han nok sørge for noget backup på den nye
harddisk/computer. Online backup er det bedste.

Med hensyn til købte programmer, så gælder hans licenser stadig,
medmindre de er bundet til computeren (i sidstnævnte fald vil de gælde
med en ny harddisk i den gamle computer).

Hvis han har købt Word på et fysisk medie, har han det måske stadig, og
licensnummeret vil så stå på det. Hvis han har downloadet det, må han
have fået en kvittering, hvor licensnummeret fremgår. Han kan sikkert
hente programmerne fra sælgeren eller producentens hjemmeside.

--
Mvh.Kim Ludvigsen

Hans Kjaergaard

On Sat, 19 Sep 2020 06:26:09 +0200, Kurt Hansen <ku...@invalid.dk>
wrote:

>Jo, men maskinen vil slet ikke starte, så det bliver lidt vanskeligt at
>installere sådan et program ;-)

Man installerer ikke et sådan program på den disk man vil tage data
fra, man tager en helt anden PC (køb en ny) og hvis det er en ny blank
PC uden noget operativsystem så installerers dette først og alle
updates og antivirus installeres, så er man klar til at installerer et
program til at redde data fra den gamle PC's harddisk, når dette
program er ionstalleret kan man tage harddisken fra den gamle PC og
koble den til den nye PC, monter den internet hvis du vil have ekstra
arbejde ud af det, eller køb en USB adaptor/harddisk holder (hvis
harddisken er af 3,5" typen skal det være en USB dims med sin egen
strømforsyning) og først da kan en redning ef de gamle data begynde.
Skrei/gem ikke nogen som helst data/filer til den gamle harddisk da
det kan overskrive ting på den gamle harddisk man derved so ikke er i
stand til at redde, men meget afhænger af hvad der er sket med den
gamle harddisk, er der data på den gamle harddisk der er
livsnødvendige så er første trin i redningsprocessen at man tager en
ekstra harddisk på mindst samme størrelse som den gamle harddisk og
kopirer hele den gamle harddisks indhold (en rå kopiering byte for
byte, ikke noget med at kopirer filer) og så forsøger man at redde
data fra kopien først, hvis man ikke får nok data ud på den måde skal
man overveje professionel hjælp.

Overvej om backup er noget man gider at beskæftige sig med i
fremtiden.

/Hans

Bertel Lund Hansen

Hans Kjaergaard skrev:

> koble den til den nye PC, monter den internet

Du mener "monter den internt". Fejlen var meningsforstyrrende.

--
/Bertel

Lars Peter Larsen

I skal nok hen og rode med hardware for at se om i kan redde data ud af
den døde harddisk. Det kommer an på hvor "død" den er om der kan reddes
noget ud af den.

Er det computeren der er død - eller er det bare harddisken?
Hvilket styresystem ligger der på computeren?
Hvis harddisken ikke er død som i "virker slet ikke", kan det være
styresystemet der er blevet smadret så den ikke kan starte.

I skal bruge en anden computer og og evt en anden harddisk (lån jer frem).

Tag harddisken ud af den den døde computer, slut den til den anden
computer, f.eks med en USB-harddisk controller. Kan i få adgang til
disken kan i hente serienumre mm ud med f.eks. Magic Jellybean
Keyfinder. Jeg ved ikke lige om i kan hente login til Email med den, men
ellers har han engang fået et papirbrev med login info.
Jeg kan ikke på stående fod hjælpe med specifikke programmer der skal
installeres på den nye disk - er i heldige har i CD'er med programmer og
serienumre.

Men først skulle i måske sætte den nye harddisk i den gamle computer og
se om de kan finde hinanden. Det vil vise om det er disken eller PC'en
der er død.

Skal Windows installeres fra grunden på den nye harddisk i den gamle
computer kan i bruge serienummeret på kabinettet til at installere
Windows-7 og opgradere til windows-10 - er det windows-8 eller højere er
registreringsnummeret gemt i Bios. (Hent et ISO til en CD/DVD eller
boot-bar USB-nøgle til Win-7 og nyeste Win-10 med Media Creation Tool
som lægges på en anden USB-nøgle)

Med en ny PC med nyt OS og nyt serienummer preinstalleret er Windows
sæsvanligvis registreret/aktiveret.

Håber at det hjalp lidt på vej

/Lars

Peter

> Jo, men maskinen vil slet ikke starte, så det bliver lidt vanskeligt at
> installere sådan et program ;-)
> --
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen

Sådanne harddisktools ligger som regel i en samling på en cd/dvd, og som i
mange tilfælde kan downloades gratis på nettet.
Du vil så skulle buge en anden computer, for at brænde softwaren ud på en
disk.
Måske kan dette software bruges:
https://www.easeus.com/data-recovery/other-recovery-software/hard-drive-repair-software.htm
For at kunne bruge det, kræver det, at computer kan boot op i dos, fra dit
cd/dvd drev.

At computeren slet ikke vil starte, må du lige uddybe lidt nærmere.
Kan man høre blæseren, når der trykkes på startknappen, eller er computeren
helt død.
Starter den op, men kan ikke boot, er det sandsynligvis harddisken.
Vil den slet ikke springe igang, men er helt død, kan de være en ram blok
eller strømforsyningen-

PeterB

Hans Kjaergaard

Ja, sådan er livet, vi må lære at leven med det.

/Hans

Kurt Hansen

Opfølgning:

Det er en HP computer og mens den stadig kunne starte (efter flere
forsøg), kom der en HP-meddelelse på skærmen om at harddisken var kaput.

Han holdt den kunstigt i live ved at lade den afspille en DVD i loop om
natten, men så kom der en lokal strømafbrydelse i lokalområdet og siden
da har maskinen slet ikke kunnet starte. Maskinen er vist 7 år gammel,
så den er han ret ligeglad med.

Han er flyhistoriker og laver en del oversættelser og skriver også selv
artikler, men alt dette har han kopier af, så han er sådan set ret
ligeglad med at redde data fra harddisken.

Han skal bare købe en ny computer med Windows og en pakke med Word. Han
skal have Outlook, men om det er en del af Windows, eller om Word-pakken
kan købes med det er der ingen af os der aner noget om.

Det hele kan koges ned til at han bare skal have sin internetforbindelse
op at køre igen, samt have adgang til sin Outlook-konto.

Er der noget jeg/vi har overset? Er der harddiskdata som det kunne være
nyttigt at få genskabt?

Det er mange år siden jeg har arbejdet med PC (kører Mac), men selv på
dette lave niveau er jeg nok "klogere" end ham ;-)

Kurt Hansen

Den 22/09/2020 kl. 08.00 skrev Kurt Hansen:
> [...]

Undskyld at/hvis jeg fik debatten punkteret. Jeg startede med en længere
beskrivelse af de fysiske problemer med maskinen. Det er Windows 10 der
ligger på maskinen og det er vel også den der følger med, når man køber
en ny maskine?

Jeg forsømte i mit indledende indlægt at fortælle, at det ikke er
vigtigt at få genskabt data fra harddisken. Han har sine vigtige
(Word)dokumenter på USB-sticks (dobbelt sikkerhed).

Og nej ... hvis han trykker på startknappen, så starter blæseren ikke.
Der kommer en HP-meddelelse om at der er problemer med harddisken.
Dermed kan man vel udelukke at der er Windows der er død?

Og hvad med Outlook? Er Outlook en del af Windows, eller skal det
købes/installeres separat? Det er outlook der er vigtigt; alt andet er
ret ligegyldigt og faktisk er han ret ligeglad med de mails der måtte
ligge på serveren, men det er vigtigt at han beholder sin nuværende
mailadresse.

Og nej ... den gamle Windows og Outlook er ikke registreret hos Microsoft.

Kim Ludvigsen

Den 02.10.2020 kl. 09.56 skrev Kurt Hansen:

> Og nej ... hvis han trykker på startknappen, så starter blæseren ikke.
> Der kommer en HP-meddelelse om at der er problemer med harddisken.
> Dermed kan man vel udelukke at der er Windows der er død?

Ja, det er harddisken, der er mere eller mindre død. Rådene om at tilgå
harddisken fra en anden computer er stadig gangbare.

> Og hvad med Outlook? Er Outlook en del af Windows, eller skal det
> købes/installeres separat?

Det er separat, ligesom Word (det fulgte sikkert med, da han købte Word).

> Det er outlook der er vigtigt; alt andet er
> ret ligegyldigt og faktisk er han ret ligeglad med de mails der måtte
> ligge på serveren, men det er vigtigt at han beholder sin nuværende
> mailadresse.

Nu snakker du om to forskellige ting. Mailene og mailkontoen. Hvis
mailene er ligegyldige, og han har alle andre vigtige dokumenter i en
backup, så er der ingen grund til, at han skal bruge tid på at redde
noget fra harddisken.

I stedet skal han blot have adgang til mailkontoen og så opsætte den på
den nye computer eller på en ny harddisk.

Han kan sikkert få hjælp til at få adgang til mailkontoen hos dem, der
har givet ham den. Hvis det er en mailkonto hos Yousee (det er det fx,
hvis den slutter med @mail.dk), så kan han kontakte deres kundeservice
og få hjælp.

Hvis han ikke ved, hvor han har sin mailkonto, så kan vi hjælpe, hvis du
fortæller os adressen efter @'et. Det før @'et skal vi ikke bruge.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Morten Christensen

> [...]

> ret ligegyldigt og faktisk er han ret ligeglad med de mails der måtte
> ligge på serveren, men det er vigtigt at han beholder sin nuværende

Outlook er normalt en del af Office Pro pakken.
Jeg tor ikke, den er med i Ofifce Home og tvivler på det er muligt at
købe den som enkelt-program.

Hvis han hører til de få, som vægter egen økonomi højere end overskuddet
hos Microsoft, er det muligt at købe licenser til overkommelig pris på
fx Ebay.co.uk. Det er også en metode med levering indenfor ca 1 time
istedet for at vente på postvæsenet med en fysisk pakke.

Morten Christensen