Wubi lever stadig. Oppe i 2020 version.

Lyrik

Da "Wubi.exe" er et Windows-program, vil jeg skrive om det her.
Programmet kan hentes fra en Japaner der har forsat udviklingen efter
Ubuntu droppede det. Det kan hentes her:
https://github.com/hakuna-m/wubiuefi/releases

Og som navnet antyder kan det bruges på maskiner uden Bios, som er
erstattet af en UEFI opstart.

Hvad kan man bruge det til? Kort sagt til at installere en problemfri
Ubuntu på sin Windows maskine.
Det første jeg gjorde var at komme ind i UEFI konfigurationen. Det kan
gøres i opstart ved at trykke på en tast.
Men det kan også gøres fra Windows avancerede systemindstillinger, som
derefter starter op i UEFI(Bios) indstillingerne.

Her slog jeg "Secure Boot" fra. Wubi skulle være kompatibel med Secure
Boot, men jeg kan ikke finde ud af det.;-)

Efter den lille "Fejlretning" åbner man Windows og klikker på Wubi.exe
på skrivebordet.Den hedder: "wubi20043r343"
Man kan klikke på Ubuntu og man kan bestemme hvor mange Gigabyte den
skal have. Man kan nøjes med meget, meget lidt, 20 GB for eksempel.
Så skal man give den et password, jeg gav den mit logon password til
Windows for at kunne få noget nemt.
Wubi fylder 4,69 megabyte!! Lille bitte!

Derpå ordner Wubi det hele. Luk og genstart og ubuntu bliver automatisk
installeret ingen valg, ingen knapper, fuldstændig automatisk.Den ved
endda at man er dansk.
Under opstart trykkes på "Esc" og man vælger system-at starte op på. Det
fungerer gnidningsløst. Men det lykkes Microsoft at komme med et
knæspark. Jeg skal bevise hvem jeg er!? Password skal konfirmeres med en
tilsendt kode. Men efter dette er alt perfekt.

Hvorfor?:
For at have et system at falde tilbage på hvis Windows går i udu.
Man kan stadig se news og hente post mens Windows regenererer sig selv.
En Pavillion jeg havde gik helt ned i Windows. I de næste par måneder
startede jeg op i Ubuntu, helt uforstyrret. Hvor Windows befandt sig var
en gåde i den tid.

Men hvorfor "Wubi"?
Fordi den lægger Ubuntu på disken som om det var et installeret program!
Forestil dig at den på disken laver et "virtuelt CD-billede". På det
billede lægger den hele Ubuntu installationen. Skulle du have den
fjernet, fra Windows!- så trykker du igen på "Wubi.exe" på
skrivebordet.. Den svarer at den kan se der er Ubuntu og der er kun 1
knap! Fjern Ubuntu! Du trykker og der går mindre end 5 sekunder-tag
tid!-Så er Ubuntu sporløst væk. Du kan ikke finde et fingeraftryk af
den! Den er helt, helt væk. Også fra opstarten som starter i Windows as
usual.

Du kan ikke finde bedre oplysninger på nettet. Her får du beskeden at
"Wubi" kun virkede frem til Windows 7.;-)))
Men der findes geniale japanere som enkeltpersoner.;-)

Fra jeg trykkede på Wubi gik der 10 minutter så var jeg på nettet i
Ubuntu. Man skal bare sørge for at man kan komme på nettet imens. Når
den er oppe og køre. Den har drivere til WiFi kortet som den automatisk
kan gøre brug af.

"Normale" Ubuntu installationer griber ind i opstarten med "Grub" og er
et helvede at komme af med igen. Med "Wubi" er der ingen indblanding i
Windows på nogen tænkelig måde.

Og så er det også sjovt at se noget andet ind imellem. Man bliver så
uforstyrret i Ubuntu.;-)))

Hilsen
jenserik

Carl Drud

Lyrik <jenser...@gmail.com> writes:

> [...]
>
> Her slog jeg "Secure Boot" fra. Wubi skulle være kompatibel med Secure
> Boot, men jeg kan ikke finde ud af det.;-)

Jeg slog Secure Boot fra og installerede Ubuntu uden problemer (og uden
Wubi) på min Dell maskine.

--
Carl

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"Hver so synes bedst om sine grise".

Jeg husker at du blev begejstret da du endelig fik en PC med Windows. Du
mistede tilsyneladende interessen for Linux, selv om du var en af de
mest professionelle nørder på det område.;-)

Nu skal du alligevel tilbage og "Nyde duften".;-) Problemet jeg har med
den almindelige installations-metode som du lige har udført, er at
"Grub" griber voldsomt ind i Windows systemet.
Det samme gør installationen som vil have sine egne partitioner der igen
griber ind i Windows systemet, hvor Windows må "Trække sig" mens Ubuntu
får sit "lebensraum".

Med Wubi forvandles Ubuntu til et almindeligt program og får samme plads
som et almindeligt program. Bootmanageren styres fra UEFI. "Grub", som
jeg kalder "Gru!" bliver ikke installeret.
Man kan fjerne Ubuntu-Wubi version ved at gå ind i Windows-tilføj/fjern
programmer. Så kan den afinstalleres på under 5 sekunder og forsvinder
sporløst.

Prøv du det med din installation!;-))) Du kommer til at gennemsøge
nettet for at finde ud af hvordan du kommer af med "Gru!";-)))

Men tillykke med genopvågningen af din store Linux-interesse.;-) Jeg vil
tro du trængte til det?;-)
Man har stort set ikke hørt fra dig, siden Windows-hvalen slugte dig!;-)

Hilsen
jenserik

Carl Drud

> [...]

> mistede tilsyneladende interessen for Linux, selv om du var en af de
> mest professionelle nørder på det område.;-)

Øøh du må forveksle mig med en anden. Jeg har ikke mistet interesse for
Linux. Jeg vil dog ingenlunde betegne mig som "professionel nørd"

Jeg fik fik blot ny PC for knap 2 år siden og installerede Ubuntu ved
siden Win 10. Har en gammel laptop med Windows, men den er lidt træt.

> Men tillykke med genopvågningen af din store Linux-interesse.;-) Jeg vil
> tro du trængte til det?;-)
> Man har stort set ikke hørt fra dig, siden Windows-hvalen slugte dig!;-)

Igen du må forveksle mig med en anden. Jeg har de sidste 10 - 12 år
primært brugt Linux.

--
Carl

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Nej, jeg har alt på plads, bortset fra at du har beholdt Linux
interessen. Men tilfredsheden med Windows har skinnet stærkt igennem hos
dig siden du fik den "Nye Laptop"
Men du skrev jævnligt før det. Efter "Det" stoppede dine skriverier.
Jeg har lige fået en "Gulvtop",som dem jeg samlede før i tiden, nu blot
samlet og leveret af HP.
Hvilken lise. Instilbar og lydløs, ikke som laptopserne der døjer med heden.
Men dejligt at høre fra dig igen i en verden hvor tomheden og
ligegyldigheden breder sig..;-)

Hilsen

jenserik

Carl Drud

Lyrik <jenser...@gmail.com> writes:

> Nej, jeg har alt på plads, bortset fra at du har beholdt Linux
> interessen. Men tilfredsheden med Windows har skinnet stærkt igennem hos
> dig siden du fik den "Nye Laptop"

Jeg har svært ved at se at kommentarer på nogle få indlæg her i gruppen
kan bringe dig frem til den konklusion.

Jeg har skrevet *et* indlæg om laptoppen som ingenlunde skinnede
af tilfredshed.

> [...]
> Hvilken lise. Instilbar og lydløs, ikke som laptopserne der døjer med heden.
> Men dejligt at høre fra dig igen i en verden hvor tomheden og

Nu tager man en selfie med sin computer og poster på Instagram.

--
Carl