ENG tastatur

Lars Klintholm

Et lille irritationsmoment på min nye maskine (Win 10).
Når jeg trykker Win+Space skifter den tastatur DAN/ENG.
På min gamle maskine har jeg fået fjernet ENG, men den nye vil ikke.
Jeg forsøger dette:
https://bitspot.dk/keyboard-sprog-skifter-i-windows-10/
Men der står ikke noget engelsk tastatur jeg kan fjerne på min PC.
Hvordan får jeg det så væk?

--
Mvh. Lars Klintholm

Bertel Lund Hansen

Lars Klintholm skrev:

> Men der står ikke noget engelsk tastatur jeg kan fjerne på min PC.
> Hvordan får jeg det så væk?

Jeg har opgivet at fjerne det. Det var ellers en af de første
ting jeg gjorde på en ny Windows-installation, også længe før
version 10, men den mulighed har de fjernet, og jeg kender ikke
en lusket bagvej.

--
/Bertel

Lars Klintholm

Det er desværre ikke kun Win+Space der skifter tastaturet. Shift+Alt
skifter opgså, og det kommer jeg ofte til. Så selv om jeg skulle rode i
registreringsdatabasen, så vil jeg gerne have ENG væk. Anyone?

--
Mvh. Lars Klintholm

Jørgen Nielsen

Jeg har fjernet Engelsk som vist i dit link, men knappen DAN/ENG i
taskbaren var der stadig.

Uanset om den viser DAN eller ENG i taskbaren er der her æøå på de
samme taster. Er det det samme hos dig eller skifter den reelt til
Engelsk tastatur?

DAN/ENG i taskbaren har jeg senere fjernet et eller andet sted i
indstillinger.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Lars Klintholm

Jørgen Nielsen skrev torsdag den 07-01-2021 kl. 21:05:36:
> Uanset om den viser DAN eller ENG i taskbaren er der her æøå på de
> samme taster. Er det det samme hos dig eller skifter den reelt til
> Engelsk tastatur?

Du har ret. Tastaturet er Dansk selv om der står ENG. Det havde jeg
slet ikke testet - sådan synes jeg ikke det plejer at være.

> DAN/ENG i taskbaren har jeg senere fjernet et eller andet sted i
> indstillinger.

Det betyder jo så mindre - når den skriver dansk alligevel 8-o

--
Mvh. Lars Klintholm

Jørgen Nielsen

DAN/ENG i taskbaren har jeg så vidt jeg husker fjernet med de
indstillinger der er på billedet i linket.
Det har dog den ulempe, at hvis jeg rammer Win+Space kommer der en
lille boks på skærmen til at vælge sprog.
<https://imgur.com/gKCGnvg>

Lars Klintholm

Jeg tror knappen i taskbar har ændret virkemåde i forhold til
tidligere. Jeg husker det som om, at man tidligere skiftede tastaurets
virkemåde(æøå). Hvis man læser hvad der står hvis man klikker på
taskbarknappen nu, står der jo udtrykkeligt:
Sprog: Dansk, Tastatur: Dansk
Sprog: Engelsk (USA), Tastatur: Dansk
Hvis man fx. åbner MS Word opdagede jeg, at Win+Space skifter sproget
(stavekontrol) mm. - _uden_ at ændre tastaturet. Og det er jo faktisk
fint nok.

--
Mvh. Lars Klintholm

Jørgen Nielsen

søndag, 10-01-2021, Lars Klintholm skrev:
> [...]

Øv... efter et par dage en DAN/ENG knappen komme tilbage.

> [...]
> Hvis man fx. åbner MS Word opdagede jeg, at Win+Space skifter sproget
> (stavekontrol) mm. - _uden_ at ændre tastaturet. Og det er jo faktisk

Tak for info... det havde jeg ikke bemærket.
Sprogskiftet ser også ud til at virke i min ældgamle Office 2003.