Installere Gammelt Skakspil i Windows

Jørgen Nielsen

Opfølgning fra "jul" i "Newsgroups: dk.livssyn.kristendom"

fredag, 15-10-2021, Lyrik skrev:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Nej det er lige det!
Hvis du har 7-Zip kan du åbne ISO-filen med 7-Zip og hvis der en mappe
[BOOT] hvor der er fil, for eksempel Boot-1.44M.img

> Har du gemt linket til DIN Win.95b? det ville være dejligt!

Dem jeg har fandt var ikke bootbare, men kom i tanke om at jeg for
mange år siden skvattede over et par DVD'er men næsten alt fra Dos 1.0
til Windows XP/Windows 2003.

Der er do et lille problem... Windows kan ikke lukke når grafikdriveren
er installeret... jeg lukker så bare VirtualBox.

Installation
I Win10, Virtual CloneDrive mounter du din Windows ISO.

I Virtualbox Klikker du på NY ikonet og kører den igennem med den
Windows du vælger.
Herefter klik på Indstillinger,Lagerenhedder, Tom CD-drev, ud for
Optidsk drev klikker du på skiven og vælger det drev hvor du mountede
Windows.ISO

Klik på Start i VirtualBox

Når Windows er færdig installeres scitech-display-doctor-7.iso som vist
i Videoen.

<https://www.youtube.com/watch?v=92aQMHeIRGM>

<http://retrosystemsrevival.blogspot.com/2019/05/scitech-display-doctor-7.html>

Virtual CloneDrive kan vist ikke køre ældre end WinXP, men hvis du har
et lignende program der kan køre på Win9x kan du jo indstalere det i
din Win9x og installere Skak derfra og så slippe for at bøvle med at
mounte PLAY.ISO hver gang du skal spille.

Jeg har prøvet med Win95, Win98 og WinME De 2 sidste brokker sig når
jeg installerer grafikdriveren, men det ser ud til at virker med alle 3
versioner.

Hvis du kan bruge WinME er her en bootbar version
<https://winworldpc.com/download/e280941a-58c5-a0e2-809c-c38311c3a4ef/from/c3ae6ee2-8099-713d-3411-c3a6e280947e>

https://winworldpc.com/download/e280941a-58c5-a0e2-809c-c38311c3a4ef/from/c3ae6ee2-8099-713d-3411-c3a6e280947e

Vil du have ISO-filen til den Win95 jeg har benyttet finder vi nok en
løsning.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Her er så megen genialitet at jeg har arbejde nok til det næste stykke
vej fremover,

Men hvad jeg virkelig kunne tænke mig er selve den virtuelle harddisk
hvor programmet kører og hvor dine billeder er fra!
Er der ikke noget med at man kan importere sådanne harddiske med system,
på sin egen "Virtuel Box"?
Kunne man brænde den på en DVD? Sende den på en USB-stick? så kunne jeg
sende dig et requested beløb over Mobile Pay?

Jeg forstår ikke det med at PowerChess skulle kunne køre i Windows ME?
Ser du, jeg elskede WindowsME, mens hele verden hadede den. Og jeg kunne
ikke få PowerChess til at køre på den.

Jeg havde en recovery-CD sammen med en diskette. Det var så vidt jeg
husker et Norton system. Så kørte ME i 3 måneder og så gik den i skudder
mudder. Disetten i og CD'en og så genopstod den som Fugl Fønix af asken.
Det tog:" En kop kaffe" og så var systemet fornyet.
Det specielle jeg nød i ME var:"Drive Space". Når harddisken var fyldt
aktiverede man "Drive Space" som konverterede hele drevet til en
komprimeret enhedsfil. Den lavede hele drevet om til en "Slags zip-fil"
og "Tryllerylle" så fik man dobbelt så megen plads på disken.
Hvordan kunne man hade sådan et "Mirakel"?
Men det lykkedes "Pøbelen" for hvis de pludselig trak stikket ud af
maskinen så kunne de ødelægge enhedsfilen. Så var hadet oppe at køre
fuld skrue igen!

Jeg fandt en bootbar windows 98. Det er OEM-versionen af second edition.
den fløjtede lige ind i VirtualBox. Hvor den efter at være kommet godt
igang pludselig stoppede med fejl og aldrig kom op til skrivebord.
Så stoppede det forsøg.
Jeg prøvede også at installere Linux for at bruge WINE. Jeg måtte slå
SecureBoot fra. Så brugte jeg Wubi i sidste version 20-04. Tror du ikke
også at den drillede mig? Den afviste kilderne til software. Og jeg
skulle bruge "PlayonLinux", som jeg ikke fik fat i. Jeg fik opgraderet
via terminalen, men hvad det er endt med skal jeg ind og se.

Windows saboterede mig efterfølgende idet den afviste en ellers korrekt
login og ville sende verificeringstal til både smartphone og computere.
Så efter Linux install tog det et kvarters tid at komme tilbage på
Windows-10. Her blev jeg mødt af en charmerende besked om at nu var min
maskine ikke længere Windows 11 kompatibel!

Så:"Jo!" Jørgen, jeg arbejder på det.

Tak for det pioneer-arbejde du allerede har udført! jeg er dig evig
taknemmelig!

Hav en god-hvad er det nu? Nåh! Ja, Week-end!;-)))

jenserik

Helle Jensen

Kunne man ikke bruge vdos?
https://www.vdos.info/

Der står jo godt nok det ikke er til spil, men der kræves vel heller
ikke adgang til lydkort og fuldskærm, osv. i Power Chess?

Men det virker udmærket til mit gamle regnskabsprogram.

--
Helle Jensen

Jørgen Nielsen

Lyd er vist en væsentlig del og det er vist lavet til Win95.

Helle Jensen

Ok, det skal jeg ikke kloge mig på, jeg kender kun:
https://archive.org/details/powerchess98usa

Det er i øvrigt nogle pathes til den oprindelige udgave:
http://sierrahelp.com/Patches-Updates/Patches-Updates-Games/PowerChessUpdates.html

--
Helle Jensen

Helle Jensen

Jeg forvekslede spillet med det her, som jeg selv har haft
for mange år siden:
https://www.myabandonware.com/game/powerchess-3xq

--
Helle Jensen

Jørgen Nielsen

lørdag, 16-10-2021, Helle Jensen skrev:
> Ok, det skal jeg ikke kloge mig på, jeg kender kun:
> https://archive.org/details/powerchess98usa

Det er lige det skakspil Jens har problemer med at få op at køre, men
det ser ud til at der er væsentligt flere filer i denne version.

> Det er i øvrigt nogle pathes til den oprindelige udgave:
> http://sierrahelp.com/Patches-Updates/Patches-Updates-Games/PowerChessUpdates.html

Tak... det ser jeg også på.

Jørgen Nielsen

lørdag, 16-10-2021, Lyrik skrev:
[klip]
> [...]
> hvor programmet kører og hvor dine billeder er fra!
> Er der ikke noget med at man kan importere sådanne harddiske med system,

Det skulle være muligt, men så må du vente til jeg har fikset det lidt
bedre.
Har lige opdaget at Windows skal startes fra en diskette når der skal
spilles og det ved jeg ikke endnu hvordan det fikses.

> Kunne man brænde den på en DVD? Sende den på en USB-stick?

Hvis det lykkedes at få det fikset ordentligt finder vi nok en løsning.

Har du lyst til at lege med kan du jo checke din Gmail.

> Jeg forstår ikke det med at PowerChess skulle kunne køre i Windows ME?
> Ser du, jeg elskede WindowsME, mens hele verden hadede den. Og jeg kunne
> ikke få PowerChess til at køre på den.

Jeg vil ikke sige jeg hader ME, men jeg sprang den over.

> [...]
> og "Tryllerylle" så fik man dobbelt så megen plads på disken.
> Hvordan kunne man hade sådan et "Mirakel"?

Miraklet havde en bagside... der skal mindre til for at systemet bryder
ned.

> Windows saboterede mig efterfølgende idet den afviste en ellers korrekt
> login

Jeg kører uden MS login... og det går vist ikke med Win11. (-;

Bemærk lige det link Helle gav til samme spil som dit... der er bare
flere filer i og fylder væsentligt mere... så den samt opdatering skal
du nok lige hente.

Helle Jensen

En fransk side, hvor der er en der forklarer lidt om spillet:
https://www.abandonware-france.org/ltf_abandon/ltf_jeu.php?id=2832
Dette spil er i dag umuligt at køre uden en emulator eller en fysisk maskine,
der tillader Windows 95 eller Windows 98 at køre.

Årsagen: spillet består af et Windows-program (PCHESS.EXE), der bruger flere
MS-programmer. DOS i baggrund (KING.EXE, QUEEN.EXE, RUN386.EXE),
administreret af et andet konsolprogram til Windows (HITMAN.EXE).

Kun Windows 9X kan køre alle disse programmer indbygget og i den samme
session og give dem mulighed for at kommunikere med hinanden.
Selv Windows XP er ikke kompatibel, da det kører alt DOS via NTVDM, hvilket
forbyder al kommunikation mellem den proces, det er vært for
(eksempel: QUEEN.EXE) og andre processer (eksempel: PCHESS.EXE).

Hvad mere er, PCHESS.EXE er en slags bastard i sig selv.
Det bruger WinG til visning, grafikaccelerations -API'en i Windows 3.11 -æraen,
erstattet af DirectDraw allerede i Windows 95 og fjernet fra Windows fra
Windows 98 Second Edition! Og alligevel bruger den DirectSound, som i sig
selv er en DirectX -komponent, ligesom DirectDraw.

Tja, intet umuligt, trods alt er DirectSound for lyd, og WinG er til 2D,
men jeg har aldrig set en sådan blanding af to forskellige epoker
(og vi kan tilføje en tredje, med MS-DOS-eksekverbare filer).

--
Helle Jensen

Jørgen Nielsen

> [...]
> Dette spil er i dag umuligt at køre uden en emulator eller en fysisk maskine,
> der tillader Windows 95 eller Windows 98 at køre.

Tak for info... Lidt af det havde jeg opdaget.

De anbefaler PCem som J Nielsen også nævnte tidligere.

I en infofil står der at der skal laves en diskette med blandt andet
Config.sys og Autoexec.bat som computeren skal bootes på.
Det viser jo sammen med din info at det er lidt af et kludetæppe.

Lige nu leder jeg efter PCI drivere til Win 9x ME.

Jørgen Nielsen

lørdag, 16-10-2021, Jørgen Nielsen skrev:

> Tak for info... Lidt af det havde jeg opdaget.
>
> De anbefaler PCem som J Nielsen også nævnte tidligere.

Hvis nogen har lyst til at prøve en fransk version der er installeret
på PCem der er lige til at installere på Windows 10 64 bit.

Jeg har testet den på virustotal.com og med Malwarebytes, men Windows
brokker sig.

<https://www.abandonware-france.org/telechargement/59238/>

Fundet via
<https://www.abandonware-france.org/ltf_abandon/ltf_jeu.php?id=2832&fic=liens>

Lyrik

Den 16-10-2021 kl. 14:08 skrev Helle Jensen:

> Jeg forvekslede spillet med det her, som jeg selv har haft
> for mange år siden:
> https://www.myabandonware.com/game/powerchess-3xq

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hvilket skakspil bruger du så nu?

jenserik

Lyrik

Den 16-10-2021 kl. 22:39 skrev Jørgen Nielsen:

> [...]
> på PCem der er lige til at installere på Windows 10 64 bit.
>
> Jeg har testet den på virustotal.com og med Malwarebytes, men Windows

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

jeg prøvede den og spillede et spil med "hans Majestæt". The Queen
kommenterede partiet på fransk.
Da jeg ville genstarte det, begyndte det med sit evindelige :"Sæt Play
cd-en i" Derefter gik alt i baglås.

men jeg prøver igen.

Tak for linket.

Hilsen

Jenserik. jeg vil stadig hævde at din Win95 version der spillede det var
det bedste.

Helle Jensen

Jeg spiller på https://www.chess.com/

--
Helle Jensen

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg kan ikke holde alle de online mennesker ud. jeg spiller i skakklub i
Nakskov hver mandag. I øjeblikket Byturneringen. Det er mit sociale
samlingssted.

Til daglig spiller jeg med "Chessmaster Grandmaster Edition" (købt) men
kopivenligt.. Og så har jeg fået et nyt klenodie: Majestic Chess som
bruger WChess (The Queen) dette program var berømt for at spille "Som et
menneske". det er abandonware, og kan kun fungere med et serienummer.
det har jeg fået opsnuset. Envidere skal det bruge et no-cd crack, som
jeg også har.

Det ville være skidegodt til Jørgen, for det kan lære folk at spille
skak på en enestående god måde. Blandt andet som en ridder i et adventure.

MvH
jenserik

Helle Jensen

Lyrik wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Jeg kan ikke holde alle de online mennesker ud.

Hvad synes du der er galt med dem?

> jeg spiller i skakklub i
> Nakskov hver mandag. I øjeblikket Byturneringen. Det er mit sociale
> samlingssted.

Åh nej, dem magter jeg virkelig ikke, de er de rene sladderbytningscentraler,
den lokale skakklub kræver forøvrigt også, at man er vaccineret mod covid-19.

--
Helle Jensen

Lyrik

Den 19-10-2021 kl. 07:55 skrev Helle Jensen:

> Hvad synes du der er galt med dem?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det virtuelle samvær bliver lidt for "Livagtigt" uden at føre til ægte
samvær.

> Åh nej, dem magter jeg virkelig ikke, de er de rene
> sladderbytningscentraler,
> den lokale skakklub kræver forøvrigt også, at man er vaccineret mod
> covid-19.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Sladdercentraler? Det oplever jeg ikke. Folk er accepteret som de kommer.
Og der er så megen livserfaring. jeg kan godt lide ægte samvær.
vaccination betragtes som en selvfølge og bliver slet ikke bragt på
bane. det er en privat sag.

hygge hejsa

jenserik

Jørgen Nielsen

Du har endnu ikke hentet de medier jeg sendte til dig. De skal hentes
inden 2 dage ellers er de tabt.
Du har fået info i din Gmail.

Lyrik

Den 20-10-2021 kl. 09:39 skrev Jørgen Nielsen:

> Du har endnu ikke hentet de medier jeg sendte til dig. De skal hentes
> inden 2 dage ellers er de tabt.
> Du har fået info i din Gmail.

Jeg har kigget det hele efter. jeg har ikke modtaget noget!?

Hilsen

og tak fra

jenserik