Find mit USB drev

Per Andreasen

Jeg er ikke sikker på, at jeg har ramt den rigtige gruppe, men jeg kan ikke lige finde andre alternativer.
Jeg har lavet et lille backupprogram som batfile, der sikkerhedskopierer mine vigtige filer til eksterne drev. Jeg har et problem med mit USB-drev, som ikke nødvendigvis har det samme drevbogstav hver gang jeg sætter det i. Jeg har hørt, at man kan lægge en lille fil med et selvvalgt navn på USB-drevet (perbackup.txt) og lade programmet opsøge denne fil. Hvis filen er på drevet, vil sikkerhedskopiering ske til dette drev. Noget i denne stil:
@echo off
set backupdrev=
for %%i in (e,f,g,h,i,j,k,l,m) do @if exist %%i:\perbackup.txt set backupdrev=%%i:
if !%backupdrev%==! (
echo Backup-drev ikke fundet
goto exit
)
echo Backup-drev fundet på %backupdrev%

Jeg kan dog ikke lige få det til at virke. Hvad skal USB-drevet hedde i backupdelen? ...og hvilke fejl har jeg lavet i programmeringen. På forhånd tak for hjælpen. Per Andreasen.

Bertel Lund Hansen

Den 20.05.2021 kl. 16.38 skrev Per Andreasen:

> [...]

@echo off

for %%i in (e f g h i j k l m) do (

if exist %%i:\perbackup.txt set backupdrev=%%i:

pause

goto :EOF

)

echo Backup-drev fundet på %backupdrev%

pause

Pauserne kan fjernes, men de er nyttige hvis batfilen skal startes
udenfor en kommandoboks.

Afprøvet på Windows 7.

PS. Den væsentligste fejl var kommaer mellem elementerne i for-løkken.
De skal skilles med mellemrum.

--
Bertel

Bertel Lund Hansen

Den 20.05.2021 kl. 18.04 skrev Bertel Lund Hansen:

> echo Backup-drev fundet på %backupdrev%

Jeg glemte lige at tilføje at du efter den linje kan skrive din
backup-rutine hvor du bare bruger %backupdrev% som drevbetegnelse.

--
Bertel

Lars Klintholm

Per Andreasen skrev torsdag d. 20-05-2021 kl. 16:38:05

> Jeg er ikke sikker på, at jeg har ramt den rigtige gruppe, men jeg kan ikke
> lige finde andre alternativer.

Dette er snart den eneste gruppe, der er blot en lille smule liv i. Så
hvis det bare har en lidt med Windows at gøre........

--
Lars Klintholm