Windows gik i sort!

1 view

Lyrik

Da den skulle starte fik jeg bare et "Sort mørklægningstapet"! Der kom
intet skrivebord.

Nu har jeg dualboot i Ubuntu så det er fra Ubuntu at jeg skriver. Nogen
der har et godt råd til retablering af Win10.?
Maskinen er en HP med Ryzen5 CPU og Vega grafikkort.

Kan man aktivere en recovery menu ved nogle tastetryk under opstart?

Jeg skulle blive så glad for gode råd.

Med hilsen
jenserik

Lyrik

Den 19.04.2021 kl. 12.11 skrev Lyrik:

> [...]
> Maskinen er en HP med Ryzen5 CPU og Vega grafikkort.
>
> Kan  man aktivere en recovery menu ved nogle tastetryk under opstart?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Først hev jeg en Win 10 iso ned og lavede en usb pind med Etcher. Etcher
bemærkede at den manglede boot sector?!

Jeg fik windows reperations funktionerne til at starte den op, men den
stoppede da den manglede enhedsdrivere?
Det var en blindgyde.

Jeg måtte have fat i konens Win10 PC og downloade Win10 fra Microsoft,
inklusive det "Hemmelige" værktøj som skulle få USB-pinden til at
fungere.Install på C drevet og oprydning hvorefter den gamle old.-fil
kan slettes. Det gav 118 Gigabyte plads!!!

Nu kører windows igen. Men jeg skriver dette fra Ubuntu fordi jeg ikke
har installeret grupperne på Windows endnu.
Uden en ekstra Windows10 PC tror jeg ikke den kunne gendannes.

Proceduren ryddede op på maskinen. En sidegevinst.;-)

hilsen
jenserik

Jørgen Nielsen

mandag, 19-04-2021, Lyrik skrev:
> [...]
> Maskinen er en HP med Ryzen5 CPU og Vega grafikkort.
>
> Kan man aktivere en recovery menu ved nogle tastetryk under opstart?

Så vidt jeg husker får du nogle mulighedder efter 3 forgæves
opstartforsøg.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

tak for deltagelsen. Ingen af mulighederne førte til reparation. de
stødte panden imod krav om adgangskode til min MS, som alle blev dømt
forkert. Da jeg gik på nettet med Ubuntu og valgte nyt password, så
sagde den stadig forkert. Da den skulle ha´Windows ned fra nettet, kunne
den ikke gå på nettet..puh! Ha!

Men nu kører det igen.
nyinstall oveni gammel Windows gjort mulig fra konens win10 med download
fra MS af ny distro + det famøse værktøj som skal installere den til
brug for anden maskine.
Jeg gætter på at værktøjet delvis tager den downloadede .iso, men også
tilføjer filer fra den bestående windows.
det er så langt jeg er kommet.

tak igen Jørgen.

jenserik

Jørgen Nielsen

tirsdag, 20-04-2021, Lyrik skrev:

> [...]
> forkert. Da jeg gik på nettet med Ubuntu og valgte nyt password, så
> sagde den stadig forkert. Da den skulle ha´Windows ned fra nettet, kunne

Heller ikke hvis du satte kabel i.

> Men nu kører det igen.
> nyinstall oveni gammel Windows gjort mulig fra konens win10 med download
> fra MS af ny distro + det famøse værktøj som skal installere den til
> brug for anden maskine.

Her har du så noget af det bedste der er sket i Windows. Du skal ikke
længere hente flere hundrede opdateringer, men får en ret ny Windows
version.

> Jeg gætter på at værktøjet delvis tager den downloadede .iso, men også
> tilføjer filer fra den bestående windows.
> det er så langt jeg er kommet.

Nu er det vist mindst et år siden jeg sidst har hentet til en ny
installation, så det kan jo være ændret siden, men det har i en del år
været muligt at vælge mellem ISO eller USB (vist mindst 8 GB USB).
<https://www.howtogeek.com/197559/how-to-install-windows-10-on-your-pc/>

Hvis jeg hentede fra Linux eller Mac fik jeg en ISO fil der var større
end hvis jeg hentede via Windows, men så kunne den ikke brændes på en
almindelig DVD. Man kan få samme ISO ved at emulere Mac i browseren.