TPM trusted platform module

jens

Ligger som regel i UEFI lige over Secure Boot.

Den er det amerikanske efterretningsvæsens adgang til din maskine. TPM
er installeret i maskinens hardware med en påloddet chip.
Kan du slå den fra så gør det. Skal du købe ny maskine, så undgå
maskiner med TPM!IMHO.

jens

jens

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

I en "run" dialogboks skriv "tpm.msc" og få at vide om den er slået til
eller-mangler.

jens

Kim Ludvigsen

Den 17.02.2020 kl. 13.26 skrev jens:
> Ligger som regel i UEFI lige over Secure Boot.
>
> Den er det amerikanske efterretningsvæsens adgang til din maskine.

Har du links til nogle troværdige kilder til den påstand?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

jens

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

In 2015, as part of the Snowden revelations, it was revealed that in
2010 a US CIA team claimed at an internal conference to have carried out
a differential power analysis attack against TPMs that was able to
extract secrets.[39][40]

https://en.wikipedia.org/wiki/Trusted_Platform_Module

jens

Kim Ludvigsen

Den 17.02.2020 kl. 14.49 skrev jens:

> [...]
> 2010 a US CIA team claimed at an internal conference to have carried out
> a differential power analysis attack against TPMs that was able to

Så skal du holde dig helt fra computere, for dem har CIA og andre også
kunnet udtække data fra - også selvom de ikke har en TPM-chip.

De har også kunnet udtrække data fra sendte papirbreve og sågar også fra
skuffer og andre gemmer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Bertel Lund Hansen

jens skrev:

> [...]
> 2010 a US CIA team claimed at an internal conference to have carried out
> a differential power analysis attack against TPMs that was able to

Du kan jo ikke engang forstå det du selv citeter. Der står at det
blev hævdet (!) at CIA havde angrebet (!) TPM-moduler.

Hvis det er sandt, har CIA udført et angreb. What a surprise!

Hvordan i alverden kan det få dig til at råde folk til at disable
TPM-modulet med konsekvenser for deres computer som du ikke kan
overskue?

--
/Bertel

jens

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Nå så har vi den sædvanlige hadbraller fra din side.

TPM udvirker at folk kun kan installere programmer fra Microsoft.
Du kan for eksempel ikke installere VLC mediaplayer, fordi den ikke
kommer fra Microsoft.

Er det en umistelig værdi som folk ikke må miste? Nej du er ikke
interesseret i den slags. Du er kun interesseret i dit had!!

Vil du gi' mig ret i at begrænsninger i retten til at bruge sin egen
computer ikke er et gode?

Jeg kunne ikke leve med det og slog det fra! jeg havde brug for andre
programmer end dem Microsoft havde i sin "Store"!

Hvad med dig selv hadeflopper!

jens

jens

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Du overspringer selve chippens funktion!

Forklar mig hvad er det den gør?

jens

Bertel Lund Hansen

jens skrev:

> Vil du gi' mig ret i at begrænsninger i retten til at bruge sin egen
> computer ikke er et gode?

Ja.

> Jeg kunne ikke leve med det og slog det fra! jeg havde brug for andre
> programmer end dem Microsoft havde i sin "Store"!

> Hvad med dig selv hadeflopper!

Jeg har prøvet at skrive "tpm.msc" i en kommandoboks, og så
starter et program hvor man åbenbart kan styre TPM-modulet. Jeg
ved ikke om det er aktivt på min computer, men jeg har mange
programmer der ikke er fra M$, bl.a. VLC.

--
/Bertel

jens

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg har præsenteret problemet med et beskedent "IMHO".

Nu kommer vi så til, "Hvad vil du gøre for at undersøge det"?

Vi har en lov i Danmark som siger at :"SÆLGER ikke må begrænse KØBERS
ret over det han har købt"!

USA kravler ind over denne rettighed på enhver måde. Hvis en chip
forhindrer mig i at installere noget fra Kina, så er jeg sur!
Jeg stoler nemlig mere på Xi Jin Ping end jeg stoler på Nancy Pelosi!;-)

Hav en god dag Bertel; rens hadet ud og gå med et smil dagen i møde.
Jeg opgiver at blive din ven.

jens

Kim Ludvigsen

Den 17.02.2020 kl. 18.27 skrev jens:

> Du overspringer selve chippens funktion!
>
> Forklar mig hvad er det den gør?

Den giver øget beskyttelse, fordi den gør det muligt at beskytte på
hardware-niveau i stedet for kun på software-niveau. Det står såmænd i
den artikel, som du selv har henvist til.

Bortset fra det, så blæser argumenterne i dine svar i et skønt virvar
som er typisk for konspirationsteoretikere. Jeg ved ikke, om du er sådan
en, men de bruger også argumenter som konstant flytter målstolperne og
som modsiger hinanden. Og når man ikke køber dine argumenter, så snakker
du om had.

Som et eksempel så har du angrebet, chippen fordi CIA kan udtrække
hemmeligheder fra den. Fordi den kun tillader installation af
Microsoft-programmer. Fordi den forhindrer installation af noget fra
Kina. Og fordi du stoler mere på Xi Jin Ping end på Pelosi.

Hvem du stoler på er ikke specielt relevant, og Pelosi har intet med den
chip at gøre. Det er noget vrøvl, at man kun kan installere programmer
fra Microsoft, og som Bertel har påpeget, så misforstår du det, du har
citeret om CIA.

Ikke mere fra mig i denne tråd, og det er ikke fordi, dine argumenter er
slående, men fordi det nok er fuldstændig omsonst at snakke fakta med
dig. Der er intet had i dette, det er blot en konstatering.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Jørgen Nielsen

mandag, 17-02-2020, jens skrev:

> [...]
>
> TPM udvirker at folk kun kan installere programmer fra Microsoft.
> Du kan for eksempel ikke installere VLC mediaplayer, fordi den ikke

Hvor finder du den information?

Det minder mere om en computer med Windows der køer i S-tilstand.

Du har vel ikke været lige så uheldig som din kone og købt en computer
med Windows der køer i S-tilstand. S-tilstand kan som tidligere nævnt
vælges fra.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Hans Kjaergaard

On Mon, 17 Feb 2020 13:42:25 +0100, jens <jenser...@gmail.com>
wrote:

>Vi har en lov i Danmark som siger at :"SÆLGER ikke må begrænse KØBERS
>ret over det han har købt"!
Hvilken lov er det, og i hvilken § står det skrevet ?

/Hans

Lyrik

Den 17.02.2020 kl. 15.58 skrev Kim Ludvigsen:

> Den giver øget beskyttelse, fordi den gør det muligt at beskytte på
> hardware-niveau i stedet for kun på software-niveau. Det står såmænd i
> den artikel, som du selv har henvist til.

Nogen ønsker at slå TPM module fra:

https://www.youtube.com/watch?v=cUqVHPyChQ0

Beskyttelse er godt hvis jeg/du står som admin af beskyttelsen. Hvis det
er andre der kontrollerer din beskyttelse er det ikke så godt..;-)

jens