Windows 10 opdatering

Bertel Lund Hansen

Jeg er just blevet påtvunget en opdatering af Windows 10. Ud over
at den ret stædigt forsøgte at prakke mig Edge på, så pladrede
den som sædvanlig min SendTo-mappe til med unyttige links. Det
kan jeg dog let rydde op i med et lilel script.

Men den har også lavet min proceslinje lys. Jeg har lyst tema med
sort (ikke bare mørk) proceslinje, og den sorte farve fik jeg
frem via et tips jeg fandt på nettet. Det krævede et lille
krumspring med indstillingerne.

Nu kan jeg ikke huske hvordan jeg gjorde, og jeg er også bange
for at det er blevet umuligt. Den ene fidus husker jeg dog: Man
skal slå [gennemsigtighed] fra. Men nu kan man ikke ændre
proceslinjens farve - *medmindre* man vælger sort tema.

Er der nogen der kender en løsning? (udover at installere Linux,
men så ryger mit spil)

--
/Bertel

Bertel Lund Hansen

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg er just blevet påtvunget en opdatering af Windows 10.

Jeg kan tilføje et par tåbeligheder mere:

For sjovs skyld valgte jeg at proceslinjen skal skjules - og
plaf, så blev alle mine ikoner flyttet over til venstre i
fortløbende rækker! Heldigvis kom de på plads igen da jeg slog
det fra.

Hvis jeg vælger sort tema, får jeg lov at vælge farve på
proceslinjen - til dels. Jeg kører skyderen helt i bund til
[sort] og klikker ok - og vips, er farven mørkegrå. Selv hvis jeg
går ind og vælger RGB-værdier til 0 alle tre, hopper farven
tilbage til mørkegrå.

--
/Bertel

Kjaer

Er der ikke nogen i nabolaget eller i familien der kan hjælpe med
konfigureringen en gang for alle. Så tror jeg det kører fejlfrit.

Pico

Den 24-03-2021 kl. 10:04 skrev Bertel Lund Hansen:

> [...]
> plaf, så blev alle mine ikoner flyttet over til venstre i
> fortløbende rækker! Heldigvis kom de på plads igen da jeg slog

Det er da vist standard for Windows at ikonerne er i venstre side? Du
foretrækker dem åbenbart i højre side så er det ikke noget med at de
ikke skal være låst til gitteret. Jeg har dem i venstre side så jeg kan
ikke rigtigt efterprøve det.

> [...]
> [sort] og klikker ok - og vips, er farven mørkegrå. Selv hvis jeg
> går ind og vælger RGB-værdier til 0 alle tre, hopper farven

Jeg har prøvet at "rode" lidt med sort og lys samt brugerdefineret. Jeg
foretrækker så brugerdefineret og mørk standardtilstand for Windows samt
lys for standardapptilstand, gennemsigtighedseffekter er slået fra,
sådan har jeg haft det i årevis. Efter opdateringer ved bliver det med
at være sådan, der skar ingen ændringer ved opdateringer og jeg kørere
fuldt opdateret.

Jeg kan godt se det ikke hjælper dig, men det virker fint hos mig.
--
MVH
Pico

Bertel Lund Hansen

Pico skrev:

> Det er da vist standard for Windows at ikonerne er i venstre side? Du
> foretrækker dem åbenbart i højre side

Nej. Mine ikoner er bundet til gitteret, men de står i logiske
grupper forskellige steder på skærmen.

> [...]
> foretrækker så brugerdefineret og mørk standardtilstand for Windows samt
> lys for standardapptilstand, gennemsigtighedseffekter er slået fra,

Sådan en tilstand kan jeg også komme frem til, men jeg har i
årevis kørt med lyst tema og knaldsort proceslinje, og sådan
foretrækker jeg det.

Men i dag har jeg besluttet at skifte til Linux, og denne gang
regner jeg ikke med at vende tilbage selv om der er snesevis af
års erfaring med DOD/Windows der bliver delvis værdiløs. Jeg er
træt af at Windows vil bestemme og at systemet bomber mig med
krav om at aktivere den indbyggede firewall.

--
/Bertel

Bertel Lund Hansen

Kjaer skrev:

> Er der ikke nogen i nabolaget eller i familien der kan hjælpe med
> konfigureringen en gang for alle.

Jeg kender ikke mange der har så meget erfaring med computere og
DOS/Windows som mig selv.

> Så tror jeg det kører fejlfrit.

Prøv du at vælge et lyst tema og sæt så proceslinjen til at være
rent sort - altså ikke bare mørkegrå. Hvis det lykkes dig, får du
håneretten for resten af min levetid.

--
/Bertel

Bertel Lund Hansen

Bertel Lund Hansen skrev:

> Men i dag har jeg besluttet at skifte til Linux,

Det viste sig umuligt. Min computer er bundet til Windows i BIOS.
Det var jeg ikke klar over. Jeg installerede Linux fint nok, men
når jeg så forsøgte at starte systemet op, fik jeg nogle
kryptiske beskeder, og der kom ikke gang i noget styresystem.

Det er godt nok et problem, for jeg kan se frem til at
hovedparten af de tilgængelige computere vil være bundet på samme
måde.

--
/Bertel

Jørgen Nielsen

fredag, 26-03-2021, Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> når jeg så forsøgte at starte systemet op, fik jeg nogle
> kryptiske beskeder, og der kom ikke gang i noget styresystem.

Nu er jeg godt nok ude på tyndt vand, men er der ikke noget med at i
BIOS/UEFI kan "Secure Boot" sættes til disabled.

Der må vel også være noget information hos den Linux version du har
valgt.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Helle Jensen

Jørgen Nielsen wrote:

> Nu er jeg godt nok ude på tyndt vand, men er der ikke noget med at i
> BIOS/UEFI kan "Secure Boot" sættes til disabled.

Nej, det er rigtig nok, jeg har været ude for det samme som
Bertel et par gange, hvor din løsning gjorde forskellen på
succes og fiasko.

--
Helle Jensen

Bertel Lund Hansen

Jørgen Nielsen skrev:

> Nu er jeg godt nok ude på tyndt vand, men er der ikke noget med at i
> BIOS/UEFI kan "Secure Boot" sættes til disabled.

Den var sat til [Enabled]. Jeg vil gøre et nyt forsøg senere, men
jeg er brændt ud for i dag efter en forgæves Linux-installation
og en (automatisk) retablering af Windows 10 - med timevis af
opdateringer som ikke var indeholdt i det image jeg rullede ud.
Men nu har jeg i det mindste sikret et frisk image hvis jeg
skulle få brug for det.

> Der må vel også være noget information hos den Linux version du har
> valgt.

Ikke noget man automatisk blev præsenteret for.

--
/Bertel

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Nej og det er trist. Jeg har haft Linux på en Windows maskine som var
låst til "Secure Boot". Først måtte man ind i bios og slå den fra. Derpå
kunne man få den til at acceptere Linux.
De siger at Ubuntu skulle være udstyret med Secure-Boot nøgler som kan
få en Secure-Boot låst maskine til at acceptere den.

Men jeg harikke fundet opskriften.

Det mest deprimerende var at den maskine jeg havde Linux på senere
reagerede ved at gå i slukke-mode.

Ifølge loven skulle det købte tilhøre køberen. Men sælgerne har fundet
metoder til stadig at have en klo i det solgte. En af dem er Secure Boot!

Forbrugerrådet snorksover!

MvH
jenserik

Lars Klintholm

Bertel Lund Hansen skrev fredag d. 26-03-2021 kl. 12:31:55

> Jeg vil gøre et nyt forsøg senere

Med succes - kan jeg se i test.dk

--
Lars Klintholm

Bertel Lund Hansen

Den 27.03.2021 kl. 18.27 skrev Lars Klintholm:

> Med succes - kan jeg se i test.dk

Ja, det lykkedes. Og som sagt holder jeg ved denne her gang. Hjemmesider
i Firefox under Linux er klar på en brøkdel af et sekund. Under Windows
tog det 10 sekunder (ja!) for Firefox at åbne og når jeg så havde
skrevet adressen, tog det et par sekunder at hente siden.

Jeg blev også i høj grad overtalt efter at jeg havde kørt et gammelt
Windows-image ind og måtte vente i en time på at opdateringer blev
hentet og systemet genstartet i en uendelighed.

Nu forestår der så bare et par års arbejde med at rette alle mine
scripts og filer til ...

Det var valget af [Secure boot: Disabled] plus [Windows7/Other system]
der gjorde udslaget.

--
Bertel

Jørgen Nielsen

lørdag, 27-03-2021, Bertel Lund Hansen skrev:
> Nu forestår der så bare et par års arbejde med at rette alle mine scripts og
> filer til ...

Der bliver nok mange plusser og minuser i den proces.

> Det var valget af [Secure boot: Disabled] plus [Windows7/Other system] der
> gjorde udslaget.

Tak for info.

Lyrik

Den 27-03-2021 kl. 20:17 skrev Jørgen Nielsen:

> Der bliver nok mange plusser og minuser i den proces.

> Tak for info.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg har lige etableret dual boot Windows10/Ubuntu 20.04.2

Først "Secure boot" disablet. Dernæst slå "Legacy mode" til, efter
advarsel om at gør jeg det, kan systemet måske ikke boote.

Dernæst installere "Rufus 3.13.exe".

Nedtage "Ubuntu 20.04.2.iso"

Køre Rufus vælge iso-filen. Vælge GPT partition og UEFI (Maskinen kører
EFI da den ikke har en BIOS)
Udpege USB sticken og lade Rufus lave en install disk.
Lukke og genstarte. trykke esc og vælge opstart på USB-pinden.
Nu går installationen derudaf.

Men det er kun prøveversionen. Så vælges installér. Den tilbyder at
lægge sig ved siden af Win 10. Her finder den den nye E-partition på 30
GigaByte som jeg lavede i Windows Systemadministration
diskpartitionering, hvor jeg skrumpede C-drevet med 30 gigabyte. Og
kaldte den "E".
Men da Ubuntu kom ind kunne den ikke køre med WiFi, fordi nørderne som
laver den har allergi imod noget de ikke har lavet. Og det er altid WiFi
driveren. den er "Proprietary" det vil sige kommerciel og så nægter de
mig at bruge den.
Her kommer min USB WiFi til sin ret. Den har reddet mig mindst 50 gange.
Den hedder "Asus USB-N13"! Når den kommer i kan Ubuntu gå på nettet,
hente den "proprietære" driver til WiFi, lukke og genstarte efter at
have taget ASUS-pinden ud. Og så er den på nettet.

Ahhh! hvilken ro! Skype blev installeret og jeg sludrede med nogle
venner, uden problemer.

MvH
jenserik

Bertel Lund Hansen

Den 31.03.2021 kl. 16.58 skrev Lyrik:

> Men da Ubuntu kom ind kunne den ikke køre med WiFi,

Mit trådløse netkort er heller ikke blevet fundet af Linux, men da det
er en stationær som er kablet, og jeg faktisk disablede det under
Windows, så generer det mig ikke.

--
Bertel

Jørgen Nielsen

onsdag, 31-03-2021, Lyrik skrev:
> Men da Ubuntu kom ind kunne den ikke køre med WiFi, fordi nørderne som
> laver den har allergi imod noget de ikke har lavet.

Mon ikke der er en lidt anden årsag end "allergi".
Det er muligt det er USB-WiFi jeg har benyttet når jeg har kørt primært
Mint fra DVD'en.

Det er +20 år siden jeg første gang forsøgte mig med Linux og som jeg
husker det er der altid noget fra begge systemer jeg savner.

Jeg har i en del år benyttet en TV-boks der kan find på at bruge : ? og
andre tegn Windows ikke kan tåle på en NTFS disk og der har jeg fundet
et lille Windows program der kan kooiere filerne ind på min computer.
Linux Reader
<https://www.diskinternals.com/linux-reader/>

Tak for info Jens... det vil jeg gememe til hvis jeg vil prøve på et
senere tidspunkt.

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ellers går du ind i systemprogrammet med fanebladene. Vælger fanebladet
drivere. Så undersøger systemet om du bruger nogen "Proprietære
drivere". det gør du ikke, siger den med "håbefuldt stift blik", men
viser samtidig at der er "En hvis WiFi driver, som da Ubuntu ikke har
nogen driver til den, er markeret med :"Brug ikke"!
Du fjerner brug ikke!
Nu leder den "Alt for længe" og minsandten, der var den jo!:-) og nu
bliver den brugt!;-)

Herefter er WiFi fuld funktionel og ledningen kan fjernes.;-)

WiFi manglen er nærmest blevet historisk fordi nogen sidder og skændes
om :"Proprietære indslag på åben software".

Det mest latterlige er når man afprøver Ubuntu (o.a.) så virker den
"Proprietære" driver. Men i samme øjeblik man installerer systemet, så
forsvinder den sporløst!
"Hvor blev den af"?? Den ligger på nettet! Men nu kan jeg jo ikke gå på
nettet fordi WiFi ikke virker uden driveren??
Her skal man have kablet forbindelse til at hente den. Eller den
"Pind" jeg har, nemlig "ASUS USB-N13".
Det er det største og stort set eneste problem jeg har haft med Ubuntu.

MvH
jenserik

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tak for linux-reader Jørgen! Den er allerede installeret. Det er dejligt
at kunne hente filer (film og billeder) på tværs af systemerne.

tak for den!

jenserik

Bertel Lund Hansen

Den 31.03.2021 kl. 22.17 skrev Lyrik:

> [...]
> bliver den brugt!;-)

> Herefter er WiFi fuld funktionel og ledningen kan fjernes.;-)

Tak for opskriften. Den vil jeg gemme til jeg en dag vil bruge wifi på
den stationære, eller måske får jeg engang i fremtiden en bærbar. Den
skal naturligvis køre trådløst.

--
Bertel

Jørgen Nielsen

onsdag, 31-03-2021, Lyrik skrev:
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Tak for linux-reader Jørgen! Den er allerede installeret. Det er dejligt
> at kunne hente filer (film og billeder) på tværs af systemerne.

Velbekomme.

Jeg husker det som en mangel sidst jeg prøvede Linux, men denne kan
vist kun kopiere, men ikke flytte filerne.

Lyrik

Det er jo næsten det samme resultat.

MvH
jenserik