Lidt om Windows 11

Jørgen Nielsen

Lidt om Windoes 11
<https://www.version2.dk/artikel/windows-11-landet-1092864>

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Bertel Lund Hansen

Den 29.06.2021 kl. 21.52 skrev Jørgen Nielsen:

> Lidt om Windoes 11
> <https://www.version2.dk/artikel/windows-11-landet-1092864>

Artiklen har helt glemt Windows 2000 der kom før XP.

--
Bertel

Jørgen Nielsen

tirsdag, 29-06-2021, Jørgen Nielsen skrev:
> Lidt om Windoes 11
> <https://www.version2.dk/artikel/windows-11-landet-1092864>

Windows ME er udkommet efter Windows 2000... så som de har formuleret
det kan jeg ikke se at de har glemt Windows 2000.
<https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Microsoft_Windows_versions>

Bertel Lund Hansen

Den 30.06.2021 kl. 20.29 skrev Jørgen Nielsen:

> Windows ME er udkommet efter Windows 2000... så som de har formuleret
> det kan jeg ikke se at de har glemt Windows 2000.

Windows 2000 var et NT-system. Det var ikke en del af 95-linjen.

--
Bertel

Jørgen Nielsen

Der er vi enige.

Lyrik

Den 29.06.2021 kl. 21.52 skrev Jørgen Nielsen:
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Kun de nyeste computere vil få lov til at få den.
Computeren skal have en af de nyeste processorer. Den skal have Secure
Boot og den skal indeholde et trustet platform modul.TPM.

Endvidere skal den have UEFI og GPT partitionering. MBR master boot
record og du er "Screwed"!
Det vil sige den kan ikke køre på en Mac i dualboot. den bruger MBR til
Windows partitionen.

Og uanset om du opfylder disse så er der CPU kravet:
Windows 11 kører ikke på:
AMD Ryzen-3-5-7 hverken første eller anden generation.
Intel i3-i5-eller i7 før 8. generation. 8. generation kører og nyere.

https://www.youtube.com/watch?v=qrH4zEBmztc

Gary Explains

jenserik

Pico

Man må håbe nedenstående er rigtigt?

Microsoft ramt af massiv kritik
Opdatering: Siden vi skrev artiklen om Microsofts nye Health
Check-værktøj, der undersøger om din pc kan køre Windows 11, er
Microsoft blevet ramt af massiv kritik fra Windows-brugere over hele verden.

Resultat af scanningen med værktøjet viser nemlig i mange tilfælde, at
pc'er, der ellers kører glimrende med Windows 10, ifølge værktøjet ikke
er i stand til at installere Windows 11.

Microsofts eget værktøj giver ikke de store begrundelser for
afvisningen, men det skyldes i de fleste tilfælde, at computernes
processorer skal understøtte sikkerhedsprotokollen TPM 2.0, ligesom
såkaldt Safe boot skal være aktiveret i pc'ens BIOS.

Noget selv en del nyere pc'er ikke kan leve op til.

Værktøjet fjernet fra Microsofts hjemmeside
Den nyeste udvikling i sagen er, at Microsoft har fjernet værktøjet fra
firmaets Windows 11-hjemmeside. Vi formoder, at det er for at forbedre
det udskældte værktøj.

Men om den kommende udgave bliver mindre rigid i sine krav til din pc -
eller der simpelthen blot kommer et nyt værktøj, der er mere detaljeret,
ved vi endnu ikke.

--
MVH
Pico

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Værktøjet var kun en indikator om din PC kunne få Windows 11. Der er så
vidt jeg ved ikke ændret på de krav jeg beskriver.

Hilen
jenserik

Pico

Det kan da være de gør det :-)

--
MVH
Pico

Jørgen Nielsen

torsdag, 01-07-2021, Pico skrev:
> [...]
> sikkerhedsprotokollen TPM 2.0, ligesom såkaldt Safe boot skal være aktiveret

Jeg har lige kørt MS Værktøjet og min bærbare med Intel Core i3-8130U
kan ikke køre Windows 11 men CPU'en er OK ifølge en liste.

Håber at en nyere version af MS værktøjet kan fortælle hvad der
mangler.

Min stationære med I7-4770K fra 2014 kan som forventet ikke køre
Windows 11.

Hvis man skal have ny computer inden Windows 11
"Der er par måder at se det på. Hvis du er på udkig efter en ny pc,
skal du holde øje med "Gratis opgradering til Windows 11" på
faktaskiltet. Du kan også spørge butiksassistenten."
<https://www.microsoft.com/da-dk/windows/windows-11>

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Du skal nok også læse op på TPM "Trusted Platform Module" version 2 som
også skal være der hvis man vil have Windows 11.
"MS ønsker XBOX kontrol over PC'en"

Bedste læsning:
https://www.theverge.com/2021/6/25/22550376/microsoft-windows-11-tpm-chips-requirement-security

Hilsen
jenserik

Lyrik

Den 01.07.2021 kl. 21.31 skrev Jørgen Nielsen:
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg har en 17" HP laptop. Jeg tror ikke den kan få Windows 11. Ryzen 5.

Men der er noget du bør tage stilling til. Intel CPU'er er forældede.
Afløseren hedder ARM -RISC CPU som står for "Reduced Instruction Set".
Det er den type som sidder i mobiltelefoner og Android og I Pads.

De bruger meget mindre strøm og bliver ikke ret varme. De eneste laptops
som har dem er Macbook Air og MacBook Pro, foreløbig 13"
Jeg har købt en MacBook Air og bruger ikke andet efter jeg har fået den.
Her kører jeg Thunderbird til news.

Intel CPU'er har for meget varmeudvikling. Derfor forlod Apple den til
laptops.
Hvis man brænder sig på sin laptop, så er det ikke en rigtig laptop.
Desktoppen bliver tegnet i "PDF" så du kan vælge større display uden at
det bliver uskarpt.

CPU'en er konstrueret med 5 nanometer forbindelser, modsat Intels CPU
som bruger 14 nanometer og derfor varmer så meget at CPU'en holder igen
på speederen.Intel havde lovet Apple at komme ned på 10 nanometer, men
de kunne ikke holde hvad de lovede.
Det ligger i at de selv laver det hele og ikke som i ARM RISC lader alle
fabrikker konstruere og revidere efter licens. Min skærm er 2560 x 1600
og bedre end RGB farve. Den er true Tone. Den kan justere farverne efter
den omgivne belysning. Skærmen kan vise 400 nits!

M1 chippen er hurtigere end Intels Core i9! Jamen hvad med USB3?
Den har to USB-c porte. Jeg har købt en dongle i Tyskland. den giver mig:
Stor og lille kortlæser (sd)
3 USB 3 porte
1 HDMI port
I grå aluminium dongle.
For 200 kroner.

Tænk over det.

jenserik

Jørgen Nielsen

fredag, 02-07-2021, Lyrik skrev:
> Jeg har en 17" HP laptop. Jeg tror ikke den kan få Windows 11. Ryzen 5.

Der cirka 25 Ryzen™ 5 på listen så prøv at checke om din er der
<https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-amd-processors>

Lyrik

Den 02-07-2021 kl. 12:27 skrev Jørgen Nielsen:

> Der cirka 25 Ryzen™ 5 på listen så prøv at checke om din er der
> <https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-amd-processors>

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Den var på listen Ryzen 5 3500U

Nå så får den måske W11
Jeg har også checket TPM trusted platfod modul.;-) version 2.
Det er vist det centrale fokus for MS.

Hilsen
jenserik

Jørgen Nielsen

> [...]
>
> Du skal nok også læse op på TPM "Trusted Platform Module" version 2 som
> også skal være der hvis man vil have Windows 11.

Det var så ikke problemet.

HW info fortæller at
Motherboard -> ACPI Devces -> Trusted Platform Module 2.0 -> Trusted
Platform Module 2.0
<https://www.hwinfo.com/>

En søgning på Lenovo viste en BIOS opdatering fra maj måned men
installationen fejlede (det er vist derfor den ikke var installeret)

Downloadet og installeret manuelt og så bliver BIOS sat til
standardindstillingerne.

Kørte MS værktøjet som gav
"Denne pc kan køre Windows 11
Gode nyheder — denne PC opbylder alle systemkravene
til Windows 1 1, og det er gratis. Vi giver dig besked, når
det er klar til at blive installeret."

Så det er nok bare mig der har haft fingrene et uheldigtgt sted i BIOS.

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Men nu bliver jeg bange, for jeg læste at det nye system kun vil erkende
64 bit programmer. Det vil betyde at mit dejlige skakprogram Chessmaster
Granmaster Edition ikke vil få lov til at køre!? I så fald vil jeg
beholde Windows 10?

Nogen som ved noget?

hilsen
jenserik