Er det muligt at slå opdateringshelvedet i Windows-10 fra?

Lars Peter Larsen

Klubhuset i en forening jeg frekventerer har for nylig fået tre nye
ændre PC'er der alle er installeret med Windows-10. (2*HOME OG 1*PRO)

I klubhuset er også et lille netværk med internetadgang via en 3G eller
4G dongle med et par Gigabyte data om måneden. Det er pt kun den ene af
maskinerne der er på netværket.

Og så er det at opdateringshelvedet fra Microsoft starter.... :(

Er det muligt at slå automatisk opdatering fra og manuelt hente
opdateringerne på f.eks en USB-disk hjemme, hvorfra der opdateres? -
eller lave en indstilling så maskinen tror at den sidder på en
betalingsforbindelse selvom den ser en kablet forbindelse på klubhusets
netværk?

Ellers kan det blive nødvendigt at skifte til Windows-7 eller ligefrem
skifte til f.eks. Linux?

Den optimale løsning med et bedre internetabonnement er ikke umiddelbart
mulig lige nu.

Så hvordan kan jeg komme om ved opdateringshelvedet?

/Lars

Jørgen Nielsen

onsdag, 02-09-2020, Lars Peter Larsen skrev:
> Er det muligt at slå automatisk opdatering fra og manuelt hente
> opdateringerne på f.eks en USB-disk hjemme, hvorfra der opdateres? -

Det ved jeg ikke, men ikke helt utænkeligt.

> eller lave en indstilling så maskinen tror at den sidder på en
> betalingsforbindelse selvom den ser en kablet forbindelse på klubhusets
> netværk?

Der er en mulighed, men jeg har ingen erfaring med det.

I søgefeltet
status for netværk,
Egenskaber,
Forbrugsbaseret forbindelse
Hvis du har en begrænset dataplan og vil have mere kontrol over
dataforbruget, kan du gøre denne forbindelse til et forbrugsbaseret
netværk. Nogle apps fungerer muligvis anderledes for at reducere
dataforbruget, når du har forbindelse til dette netværk.
Angiv som forbrugsbaseret forbindelse
Slået fra
Hvis du indstiller en datagrænse, indstiller Windows indstillingen for
forbrugsbaseret forbindelse for at hjælpe dig med at holde dig under
grænsen.
Indstil en datagrænse for at styre dataforbruget på dette netværk

> Ellers kan det blive nødvendigt at skifte til Windows-7 eller ligefrem
> skifte til f.eks. Linux?

Der var vist engang et program der kunne stanse opdateringer i Win10,
men ved ikke om det stadig virker

> Den optimale løsning med et bedre internetabonnement er ikke umiddelbart
> mulig lige nu.
>
> Så hvordan kan jeg komme om ved opdateringshelvedet?

Er ikke helt sikker, men hente en ny installation når den den
halvårlige opdatering er kommet og installere/opdater via USB.
<https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10>

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg synes du skal lade Microsoft bestemme foreningens opdateringer.

"Opdateringshelvedet" var for 10 år siden da du selv havde en Windows PC.
Der er ikke for mange opdateringer i dag. Og mon ikke din forening har
råd til det?

jens

Bertel Lund Hansen

Lars Peter Larsen skrev:

> Ellers kan det blive nødvendigt at skifte til Windows-7 eller ligefrem
> skifte til f.eks. Linux?

Det vil være nemt at skifte til Linux. Når man har installeret
systemet (og det går fuldautomatisk), så er alle nødvendige
arbejdsprogrammer installeret, og hvis man ikke vil nørde med
detaljerne i styresystemet, men blot skal bruge de forskellige
programmer, så er det nemt nok, for de er installeret automatisk.
Flere af dem er identiske med Windows-versioner. Det gælder
f.eks. Mozillaprogrammerne og de åbne office-programmer (Open og
Libre).

Det er folk som mig der har svært ved at sadle om. Jeg startede
med DOS 2 og har abejdet med alle styresystemer fra Microsoft, så
jeg kender Windows til bunds. Derfor er Linux for forskelligt til
at jeg helt kan vænne mig til det.

--
/Bertel

Ejvind Kruse

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er folk som mig der har svært ved at sadle om. Jeg startede
> med DOS 2 og har abejdet med alle styresystemer fra Microsoft, så
> jeg kender Windows til bunds.

Er det så ikke lidt overlegent ikke at svare manden på spørgsmålet, når
du kender Windows til bunds, og selvfølgelig derfor må kende svaret?

--
Ejvind Kruse

Hans Kjaergaard

On Wed, 02 Sep 2020 19:12:39 +0200, Lars Peter Larsen
<lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> wrote:
>Er det muligt at slå automatisk opdatering fra og manuelt hente
>opdateringerne på f.eks en USB-disk hjemme, hvorfra der opdateres? -
Måske, kig på
https://www.windowscentral.com/how-stop-updates-installing-automatically-windows-10
og
https://www.wsusoffline.net/

/Hans

Lars Peter Larsen

Lyrik wrote:

> [...]
>
> "Opdateringshelvedet" var for 10 år siden da du selv havde en Windows PC.
> Der er ikke for mange opdateringer i dag. Og mon ikke din forening har

For ti år siden med WindowsXP kunne man vælge/fravælge hvilke
opdateringer der skulle installeres. Den mulighed har man ikke på en
almindelig Windows-10.

Med mindre man gør et eller andet som jeg skal hae fundet ud af hvad er,
har man værgod at hente og installere opdateringer når MS pusher dem til
forbrugerne.

/Lars

Jørgen Nielsen

lørdag, 12-09-2020, Lars Peter Larsen skrev:
> [...]
>
> Med mindre man gør et eller andet som jeg skal hae fundet ud af hvad er,
> har man værgod at hente og installere opdateringer når MS pusher dem til

Det ser ud til at være en Hide funktion i "Windows Update MiniTool"

Jeg har lige lave en Hide af Silverlight og den vises ikke længer i
Windows opdatering.

Windows Update MiniTool is a free alternative to the standard Windows
Update; it puts you in control of updates by allowing you to search,
install, and block Windows updates as you please.

Windows Update MiniTool Will provide the follow options:

Check for updates
Download updates
Installing Updates
Deleting installed updates
Hiding unwanted updates
Get direct links to the *.cab / *.Exe / *.Psf update files
View update history
Configure Automatic Updates
This tool is like the external powershell module PSWindowsUpdate, but
much more advanced and user-friendly features
The tool relies and use same WU infrastructure, all downloading are
through WU -- it's not a downloader
<https://www.majorgeeks.com/files/details/windows_update_minitool.html>

Det ser ud til at der er en del der har forsøgt at stoppe
opdateringerne
<https://www.youtube.com/results?search_query=Windows+10+Update+Disabler>