Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

=SUM() som afrundet?

7 views
Skip to first unread message

Charlotte E.

unread,
May 8, 2012, 3:40:26 PM5/8/12
to
Er det muligt, som regnearksfunktion (ikke macro), at lave en form for
=SUM() formel, der lægger talene sammen, som, hvis tallene var afrundet?

Lidt kryptisk spørgsmål, måske, så jeg prøver lige at forklare:

Hvis man laver en =SUM() med tallene 5,50 og 4,50 og -10,00 får man
summen 0.

Sætter man celleformateringen til at vise hele tal vil cellerne vise 6
og 5 og -10, hvilet lagt sammen giver 1, men da summen stadig regner med
de ikke-viste decimaler står der stadig nul i summen, og det vil se ud
som om, der er en regnefejl i SUM-cellen: 6+5-10=0.

Man kunne selvfølgelig sætte indstillingen 'Præcision som vist', men
dette er ikke den mest smarte metode, da man ofte ikke vil have dette i
hele regnearket.

Jeg tænkte, at man måske kunne lave en matriks-formel, der løb alle
cellerne i det angive område igennem og afrundede cellerne før de blev
lagt sammen?

Eller?

Er dette muligt?


CE

Jan Kronsell

unread,
May 8, 2012, 5:05:29 PM5/8/12
to
>
>
>"Charlotte E." skrev i meddelelsen
>news:27udnV-265t76zTS...@giganews.com...
Prøv

=SUM(AFRUND(A1:A3;0)) afslut med ctrl+skift+enter for at gøre det til en
matrixformel. Ret selv området til.

Jan

Charlotte E.

unread,
May 9, 2012, 1:59:34 AM5/9/12
to
Hold da op - var det så simpelt? :-)

Det ser ud til at virke :-)

Tak for hjælpen...


CE

Jan Kronsell

unread,
May 9, 2012, 10:57:35 AM5/9/12
to
>
>
>"Charlotte E." skrev i meddelelsen
>news:L6CdnaGxF8SflTfS...@giganews.com...
>Hold da op - var det så simpelt? :-)
>
>Det ser ud til at virke :-)
>
>Tak for hjælpen...
>

Velbekomme.
Heldigvis er det ikke alt, der er svært :-)

Jan

0 new messages