Formatere farver i regnearkets celler ud fra indhold i enkelt celle?

Lars Carlsen

Hej gruppe
Kan jeg lade flere celler i et ark skifte farver ud fra indhold i én celle?
Fx ud fra en rulleliste: hvis der vælges 'Rød' formateres arket med røde farver, 'Blå' med blå farver etc.
Helt konkret vil jeg gerne have at rækken A1 til F1 farves med blåt, hvis der i en rulleliste i G1 vælges Blå.
Mvh. Lars

Jan Kronsell

Marker cellerne A1:F1 og indsæt denne formel i Betinget formatering

=$G$1="Blå" - husk $-tegn

Området den skal være A1:F1 - uden $-tegn.

Vælg farven blå som format.

Jan

Lars Carlsen

Hej Jan
Det har jeg rodet lidt med, men kan ikke finde den rigtige 'Betinget formatering'. Kan du vejlede 'for dummies'?
...og tak for svar.
Mvh. Lars

Jan Kronsell

Jeg går ud fra, at du allerede har din rulleliste i G!.

Marker så A1 til F1.
Vælg Betinger formatering.
Vælg Ny regel.
Vælg "Brug en formel til at bestemme hvilke celler, der skal formateres
I ruden "Formatér værdier, hvor denne formel er sand" skriver du =$G$1="Blå"
Klik på knappen Formater og vælg det format du vil have. Er det
baggrundsfarven skal du over i fanebladet Fyld.

Klik OK og så skulle det gerne virke.

Jan

Lars Carlsen

Og så virker det :o)
Endnu engang tak for dine svar - det er super!
Mvh. Lars

Jan Kronsell

> Og så virker det :o)
> Endnu engang tak for dine svar - det er super!
> Mvh. Lars

Vewlbekomme

Jan