[Excel] Beregning af lån

Kurt Hansen

Hvis jeg låner 100.000 til 5% p.a. og betaler en ydelse på 5.000 pr.
måned, hvordan kan jeg så se udviklingen, når der tilskrives renter
kvartalsvist?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Jørgen Nielsen

tirsdag, 23-03-2021, Kurt Hansen skrev:
> Hvis jeg låner 100.000 til 5% p.a. og betaler en ydelse på 5.000 pr.
> måned, hvordan kan jeg så se udviklingen, når der tilskrives renter
> kvartalsvist?

Prøv om der er noget brugbart her
<https://www.excel-regneark.dk/excel-laaneberegner>

Beregn dine afdrag og se hvornår du kan være gældfri
<https://laankontanter.dk/amortisationsudregner.php>

Bemærk at der er et link til excel ark på siden.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Kurt Hansen

Tak, Jørgen.

Desværre kan de downloadede amortiseringstabeller ikke bruges i mit
tilfælde.

Jeg har disse elementer:
1. Lånebeløb
2. Årlig rente
3. Fast månedlig ydelse
4. Kvartalsvis rentetilskrivning

Jeg skal altså regne ud hvornår jeg er færdig med lånet, hvilket ingen
af de downloadede kan svare mig på.
https://www.excel-regneark.dk/excel-laaneberegner kommer tættest på, men
den tilskriver renter pr. måned.

Jeg har ingen anelse om hvad en årlig rente på 5% svarer til pr.
kvartal. Er der et letforståeligt svar på det og dermed en "nem" løsning
på at tilrette tabellen?

Jørgen Nielsen

Det er for længe siden jeg selv har rodet med det, men der er masser af
regneark på nettet.

Søg eventuelt på
beregn lån i excel
amortization schedule in Excel

Jan Kronsell

On 23-03-2021 14:17, Kurt Hansen wrote:
> Hvis jeg låner 100.000 til 5% p.a. og betaler en ydelse på 5.000 pr.
> måned, hvordan kan jeg så se udviklingen, når der tilskrives renter
> kvartalsvist?

Prøv med denne formel

=NPER(B2/4;B4;B1)

B2 er den årlige rente, N4 er de månedlige afdrag og B1 er lånebeløbet.

Jan

Jan Kronsell

B4 er de månedlige afdrag, ikke N4.

Svaret gives i antal kvartaler så divider med fire for at få det i antal år.

Hvis det er en tilbagebetalingsplan, du vil have, er du nok nødt til aty
lave den selv.

Jan