LibreOffice - installere dansk sprog?

Kurt Hansen

Da min Excel har opgivet ævred, har jeg downloadet LibreOffice og den
tilhørende sprogpakke.

Hvordan installerer man sprogpakken? Jeg har udfyldt formularen for
brugerlogin til det danske forum, men efter en halv time er der endnu
ikke kommet en bekræftelsesmail. Jeg har også klikket på gensend, men
heller ikke det har hjulpet.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Kurt Hansen

Der er måske ingen her der bruger LibreOffice? Og jeg har stadig ikke
modtaget en bekræftelsesmail, så jeg kan ikke logge ind i forum.

Bertel Lund Hansen

Den 05.05.2022 kl. 21.21 skrev Kurt Hansen:

> Der er måske ingen her der bruger LibreOffice?

Jeg bruger LibreOffice, men det er med Linux som OS, og sproget var
automatisk dansk ved installationen, så jeg ved ikke hvordan man ændrer det.

--
Bertel

Kurt Hansen

Ok, tak. men det undrer mig at jeg ikke har modtaget en
bekræftelsesmail, selv om jeg har klikket på "Gensend".

Bertel Lund Hansen

Den 06.05.2022 kl. 07.30 skrev Kurt Hansen:

> Ok, tak. men det undrer mig at jeg ikke har modtaget en
> bekræftelsesmail, selv om jeg har klikket på "Gensend".

Bare for at teste det har jeg også tilmeldt mig forummet. Det virkede
dog ikke synderligt overbevisende at det første indlæg jeg så, klagede
over et link der ikke virkede og fik som svar at det har det ikke gjort
i årevis.

Jeg kan ikke huske hvordan du har det med engelsk, men her er en side
der ser ud til at forklare grundigt hvordan man gør.

https://www.wikihow.com/Change-the-User-Interface-Language-of-LibreOffice

Den starter med at sige at du skal bruge installationsfilen - også selv
om pakken er installeret.

--
Bertel

Kurt Hansen

Selv om du kører på Linux er betjeningen vel den samme? Kan du hjælpe
mig med hvordan jeg kopierer et antal linjer fra eet regneark og sætter
dem ind på et andet - sådan at det bliver sat ind og skubber de
underliggende linjer nedad (indsæt kopierede celler)?

Jeg klarer mig udmærket på engelsk og jeg kan sagtens leve med at
brugerfladen er på engelsk.

Bertel Lund Hansen

Den 06.05.2022 kl. 08.54 skrev Kurt Hansen:

> Selv om du kører på Linux er betjeningen vel den samme?

Ja. Det er sprogspørgsmålet jeg ikke kan hjælpe med.

> [...]
> dem ind på et andet - sådan at det bliver sat ind og skubber de
> underliggende linjer nedad (indsæt kopierede celler)?

Du skal skubbe manuelt. Der er forskel på hvordan man markerer. Når du
skal bruge en hel linje, skal du markere helt ude til venstre i talfelterne.

På modtage-arket markerer du så mange linjer som du har brug for.
Højreklik og klik derefter på "Indsæt rækker over" (eller "... under").
Fortryd med Ctrl-Z hvis du laver fejl.

På afsender-arket markerer du det område (eller de linjer) der skal
kopieres og trykker Ctrl-C (eller din favoritgenvej). Derefter kan du
indsætte det i modtage-arket.

Referencerne i indholdet skal justeres i modtage-arket. Hvis du f.eks.
har et felt med "=SUM(B2:M2)" og linjen i modtagearket er nr. 7, vil der
stå "=SUM(B7:M7)", og tilsvarende hvis bogstaverne ikke passer.

> Jeg klarer mig udmærket på engelsk og jeg kan sagtens leve med at
> brugerfladen er på engelsk.

Okay.

--
Bertel

Bertel Lund Hansen

Den 06.05.2022 kl. 12.42 skrev Bertel Lund Hansen:

> På modtage-arket markerer du så mange linjer som du har brug for.

Det kan forresten være at den metode ikke dur. Hvis man f..eks. har
noget stående ude til højre som ikke må skubbes ned af nye linjer, så må
man markere alt det der er i vejen og flytte det ned med musen så der
bliver tom plads til kopien.

--
Bertel

Kurt Hansen

Jeg har, med hovedet under armen, prøvet en masse. Jeg fik det til at
virke, men husker ikke længere hvordan. Hvis jeg kommer i tanker om det,
skal jeg nok berette.

Kurt Hansen

Det var her:
Prikken i "Shift cells" skal være "Down" og ikke "Don't shift".
Se http://www.towle.dk/bertel.jpg

Bertel Lund Hansen

Den 07.05.2022 kl. 09.58 skrev Kurt Hansen:

> Det var her:
> Prikken i "Shift cells" skal være "Down" og ikke "Don't shift".
> Se http://www.towle.dk/bertel.jpg

Tak for den fidus. Den kendte jeg ikke.

--
Bertel