[LibreOffice] Gennemsnit i et diagram

Bertel Lund Hansen

Jeg kan huske at jeg i OpenOffice under Windows kunne lægge en linje ind
i et diagram der viste gennemsnittet for en gruppe søjler.

Jeg kan ikke finde funktionen i LibreOffice. Er der nogen der kan hjælpe?

Jeg kan sagtens lave en formel der beregner gennemsnittet og få det vist
i diagrammet. Det er ikke det jeg spørger om. Det er en
'diagramkommando' jeg ønsker.

--
Bertel

Bertel Lund Hansen

Den 06.09.2022 kl. 07.50 skrev Bertel Lund Hansen:

> Jeg kan ikke finde funktionen i LibreOffice. Er der nogen der kan hjælpe?

Jeg fandt den selv. Diagrammet skal 'aktiveres' (dobbeltklikkes), og
derefter kan man i menupunktet "Indsæt" finde "Middelværdilinjer". Men
det er alt eller intet.

--
Bertel

Lars Klintholm

Bertel Lund Hansen skrev tirsdag d. 06-09-2022 kl. 07:50:25

> Jeg kan sagtens lave en formel der beregner gennemsnittet og få det vist i
> diagrammet.

Sådan plejer jeg at gøre i Excel

> Det er en 'diagramkommando' jeg ønsker.

Det gør jeg også. Findes den i Excel?

--
Lars Klintholm

Bertel Lund Hansen

Den 06.09.2022 kl. 12.05 skrev Lars Klintholm:

> Det gør jeg også. Findes den i Excel?

Det ved jeg ikke. Jeg søgte på "excell diagram average line", og så fik
jeg en beskrivelse der svarer til det du gør. Et andet link startede med
samme beskrivelse, men skrev så som et nyt punkt:

2 Clicks to add a horizontal average line to a column Chart

However, with the Add Line to Chart feature of Kutools for
Excel, you can quickly add such an average line in a chart by
only 2 steps! Full Feature Free Trial 30-day!

Det kunne tyde på at Excell ikke har den funktion indbygget.

Et skægt eksperiment kunne være at du åbnede dit ark i LibreOffice,
tilføjede linjen, og derefter åbnede det igen i Excell ...

--
Bertel

Lars Klintholm

Bertel Lund Hansen skrev tirsdag d. 06-09-2022 kl. 12:15:03

> Et skægt eksperiment kunne være at du åbnede dit ark i LibreOffice, tilføjede
> linjen, og derefter åbnede det igen i Excell ...

Done!

Linjen kommer slet ikke med over - ikke engang som en udynamisk streg.

--
Lars Klintholm

Bertel Lund Hansen

Den 06.09.2022 kl. 09.30 skrev Bertel Lund Hansen:

> Jeg fandt den selv. Diagrammet skal 'aktiveres' (dobbeltklikkes), og
> derefter kan man i menupunktet "Indsæt" finde "Middelværdilinjer". Men
> det er alt eller intet.

Hm. Jeg ved nu ikke hvor smart det er. Man kan ikke komme af med
linjerne igen hvis man først har gemt arket.

I OpenOffice kunne man vælge hver linje for sig (for hver slags søjler),
og man kunne fjerne dem igen.

--
Bertel

Bertel Lund Hansen

Den 06.09.2022 kl. 23.26 skrev Bertel Lund Hansen:

> I OpenOffice kunne man vælge hver linje for sig (for hver slags søjler),
> og man kunne fjerne dem igen.

Jeg har lige prøvet at afinstallere LibreOffice og installere
OpenOffice. Den opfører sig på samme måde, så jeg vendte tilbage til Libre.

--
Bertel

Lars Klintholm

Bertel Lund Hansen skrev tirsdag d. 06-09-2022 kl. 23:26:05

> Hm. Jeg ved nu ikke hvor smart det er. Man kan ikke komme af med linjerne
> igen hvis man først har gemt arket.

Hvis du dobbeltklikker på diagrammet - og derefter enkeltklikker på
middellinjen og trykker delete-tasten, så forsvinder den.

--
Lars Klintholm

Bertel Lund Hansen

Den 07.09.2022 kl. 13.53 skrev Lars Klintholm:

> Hvis du dobbeltklikker på diagrammet - og derefter enkeltklikker på
> middellinjen og trykker delete-tasten, så forsvinder den.

Tak. Den fidus er godt skjult.

--
Bertel