Mikroproblem med variabelnavne

Bertel Lund Hansen

Der er en ting jeg er i tvivl om hver gang jeg skal navngive et
array. Eftersom det i sagens natur (normalt) indeholder mere end
ét element, er det logisk at bruge et navn i flertal. Men nede i
koden når man udpeget et konkret element, er det mest logisk med
ental. Der findes ingen løsning på det 'problem'. Normalt vælger
jeg flertal.

Eksempel (fungerer):

first_numbers = [0,0,0,0,0,0,0,0,0,0]
first_numbers[5]=311

Ideelt (sådan set):

first_numbers = [0,0,0,0,0,0,0,0,0,0]
first_number[5]=311

men det vil jo ikke virke.

Er der andre der har tænkt i de samme baner?

--
/Bertel

Peter Makholm

Bertel Lund Hansen <gade...@lundhansen.dk> writes:

> Er der andre der har tænkt i de samme baner?

Ja, men nok lidt mere ekstremt end du umidelbart forestiller dig.

Damian Copnway udviklede en dialekt af Perl baseret på latinsk
grammatik.

Således erklærer man en skalar-variabel med

meo nexto. # Dativ singular, 2nd declension

og et array med

meis varis. # Dativ plural, 2n declension

Så kan vi sætte det 5. element til 311

quintum varorum da CCCXI. # genitiv plural, 2nd declension

eller til værdien af vores skalar-variabel

quintum varorum nextum da.

Sjovt nok blev dialekten aldrig rigtig populær...

Se mere på https://metacpan.org/pod/Lingua::Romana::Perligata

//Peter

Bertel Lund Hansen

Peter Makholm skrev:

> Ja, men nok lidt mere ekstremt end du umidelbart forestiller dig.

LOL :-)

Tak for oplysningen.

--
/Bertel