Valg af router / access point?

ke5...@gmail.com

Så fik vi endelig fibernet herude på landet (15 km vest for Odense C) og har nu også mulighed for at komme på Internettet. Men routeren der følger med, har et meget svagt signal, som ikke rækker rundt i vores lille hus (130 kvm.), så det skal forstærkes på en eller anden måde. Fx. med en router, access point, range extender eller lignende. Men hvad skal jeg vælge?

Når jeg kigger på produktbeskrivelser, så antager jeg, at de fleste enheder har de rigtige protokoller i dag. Wi-fi-bånd har de fleste enheder enten 2,4 Ghz eller 5 Ghz, er det godt nok? Og antenneforstærkning angives i dBi, jeg går ud fra, at det gerne må være så højt som muligt?

Er der andre krav jeg skal være opmærksom på? Hvad vil i vælge?

På forhånd tak for svar,
vh. Klaus Ankerstjerne

Mcwm

Hvor meget skal den kunne trække?
Naboer så tæt at 2,4 er ubrugeligt?

Steen Suder

Den 11-06-2017 kl. 11:05 skrev ke5...@gmail.com:
Jeg har to Ubiquiti AC lite, der er monteret under rygningen i mit nyere
parcelhus på godt 200m² og dækker godt - ved "low" i sendestyrke.

De er aktive på både 2,4GHz og 5GHz og jeg oplever sjældent problemer.

Det skal nævnes at huset er bygget i sten og beton, mens lofterne er træ
og gips - derfor placeringen under rygningen.

Ligeledes er der rigeligt med dårligt konfigurerede APer i nabolaget,
men heller ikke problemer der.

Jeg anvender en separat router uden wifi af andet fabrikat samt en
gigabitswitch hvortil alt her er forbundet.

--
Steen Suder

Steen Suder

to ke5...@gmail.com
Den 11-06-2017 kl. 11:05 skrev ke5...@gmail.com:
Har du valgt noget?
Hvad blev det og hvorfor?
Hvordan virker det for dig?

--
Steen Suder

ke5...@gmail.com

Tak for jeres svar. Der arbejdes stadig på at få lavet et ordentlig netværk herhjemme. Jeg købte en Ubiquiti (access point) der i følge specifikationen kan sende op til 30 km! Om det er i medvind, ned ad bakke og med solen i ryggen, det står der ikke noget om, men bare den kan sende signalet rundt i huset og også gerne ned til vores havehus, der ligger 140 mtr. fra hovedhuset, så er jeg godt tilfreds. Men da jeg modtog AP, så manglede der en del, så det er først nu jeg har kunnet prøve det. Og det duer bare ikke. Jeg er blevet utålmodig og har nu købt en Asus router og skal prøve at have den til at fungere, når jeg får tid en af de nærmeste dage.

Mcwm spurgte om hvor meget den skal trække? Vi er to voxne med hver vores pc og et fjernsyn. Det hænder at en af vore tre sønner kommer forbi, som også skal bruge lidt båndbredde. De få naboer vi har herude, tror jeg har minimal indflydelse på vores netværk. Det hænder en sjælden gang i mellem, at jeg kan se en enkelt router i netværksoversigten.

Jeg skriver igen, når jeg har lidt mere overblik over, hvordan det kommer til at virke.

mvh.
Klaus Ankerstjerne Eriksen

ke5...@gmail.com

Så har vi fået netværket op at køre. Vi har rimelig dækning i huset og op til ca. 25 meter omkring huset. Vores grund er på 50 x 200 meter, så resten af grunden må vi dække med mobilen.

Det blev en "Asus Wireless ac 1750" der sender signalet rimelig rundt i huset. EnergiFyn leverer 60 mb begge veje og Asus-routeren kan levere ca. 30 mb begge veje ude i vores køkken ca. 8 meter fra routeren. Det er ikke imponerende, men tåleligt.

Det er frustrerende, at jeg ikke har kunnet finde oplysninger om, hvordan man formulerer en ordentlig kravspecifikation samt at der ikke findes en oversigt over routere, access points, repeatere etc. og deres ydelse. Jeg har famlet temmelig meget rundt i blinde. Men som en kollega sagde til mig "Det sidste nye er super smart, men også dårligere og dyrere!"

vh. Klaus Ankerstjerne Eriksen

Ejvind Kruse

ke5...@gmail.com wrote:
> Så har vi fået netværket op at køre. Vi har rimelig dækning i huset
> og op til ca. 25 meter omkring huset.

Det var sgutte meget, min Dovado Pro rækker ca. 150 meter,
anbragt i kippen under et eternittag.

--
Ejvind Kruse