xcopy til router

Per Andreasen

På min router er en USB port, hvori jeg har anbragt en HD. Jeg har i
forvejen lavet mig et backupprogram i form af en lille bat-fil, der v.h.a.
xcopy kopierer mine vigtige dokumenter m.m. til udvalgte drev. Jeg vil meget
gerne kunne lave en tilføjelse i denne bat-fil, der kopierer mine dokumenter
fra mit drev på computeren til den HD, der er på min router.
Jeg har forsøgt på mange måder uden held, fx sådan: xcopy /S /Y /D
C:\users\peran\dox\*.* 192.168.0.2\backup$\*.* , hvor mappen, der skal
sikkerhedskopieres hedder dox, min router er 192.168.0.2 og på denne har jeg
oprettet et drev med navnet backup. Kan nogen hjælpe mig med den rigtige
udformning? Det er lykkedes for mig at få anbragt en mappe i "Denne
computer" med navnet 192.168.0.2, og når jeg tilgår denne, kan jeg sagtens
komme ind i mappen "backup", og jeg kan derfor godt manuelt kopiere alle
mine filer til mappen på traditionel måde. Jeg vil dog gerne automatisere
det, ved at sætte funktionen ind i mit almindelige backupprogram. Hvis jeg
bare kunne give denne mappe et drevbogstav og på den til at fremstå som et
drev, ville problemet også kunne løses.

På forhånd tak for hjælpen Per Andreasen

Hans Kjaergaard

On Tue, 11 Apr 2017 21:43:13 +0200, "Per Andreasen" <phj...@yahoo.dk>
wrote:

Prøv
xcopy /S /Y /D C:\users\peran\dox\*.* \\192.168.0.2\backup$\*.*

/Hans

Per Andreasen

Hej Hans.

Jeg har forsøgt. Det virker ikke. Jeg får fejlen " Invalid drive
specification".

mvh Per

"Hans Kjaergaard" skrev i meddelelsen

Bertel Lund Hansen

Per Andreasen skrev:

> Jeg har forsøgt. Det virker ikke. Jeg får fejlen " Invalid drive
> specification".

Kan du se drevet i netværksoversigten?

--
Bertel
bertel.lundhansen.dk fiduso.dk obese.dk

Per Andreasen

Ja, og jeg kan tilgå det, både fra "Denne computer (men desværre uden
drevbogstav)" og med FTP-program (FileZilla). XCOPY kan dog ikke finde det.
Mvh Per

"Bertel Lund Hansen" skrev i meddelelsen

Bertel Lund Hansen

Per Andreasen skrev:

> Ja, og jeg kan tilgå det, både fra "Denne computer (men desværre uden
> drevbogstav)"

Hvad hedder drevet i netværksoversigten?

Per Andreasen

Jeg forestillede mig fejlagtigt, at du med "netværksoversigten" mente "Denne
computer". Du må nok lige hjælpe mig ved at fortælle, hvad
netværksoversigten er, og hvordan jeg finder den.

På forhånd tak for hjælpen Per

"Bertel Lund Hansen" skrev i meddelelsen

Per Andreasen

Jeg glemte at tilføje, at jeg jo kan se routeren, hvori min HD sidder, i
"Denne computer", og når jeg højreklikker på den, kan jeg aflæse dens IP.
Det er 192.168.0.2:80, dens Mac 64:66:b3:****** og en "Entydig
identifikator: uuid:060b7353-fca6-*******************. Men det kan jeg vel
ikke bruge til noget.

mvh Per

"Per Andreasen" skrev i meddelelsen

Hans Kjaergaard

On Fri, 14 Apr 2017 16:36:59 +0200, "Per Andreasen" <phj...@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>"Denne computer", og når jeg højreklikker på den, kan jeg aflæse dens IP.
Hvad IP har din router ?
Hvilken router har du ? er den evt. alternativ firmware a'la DD-WRT ?

/Hans

Bertel Lund Hansen

Per Andreasen skrev:

> Jeg forestillede mig fejlagtigt, at du med "netværksoversigten" mente "Denne
> computer". Du må nok lige hjælpe mig ved at fortælle, hvad
> netværksoversigten er, og hvordan jeg finder den.

På min Windows 7 har jeg trukket en direkte genvej, men jeg kan
også gå:

Kontrolpanel - Netværk og delingscenter - [Klik på "Netværk 2"]

så får jeg en oversigt over tilsluttede apparater. Når jeg åbner
for de nødvendige protokoller og deling (som ikke er slået til
normalt), så ser mine to aktive computere sådan us i oversigten
(hvor navnene er nogle jeg har sat computerne op med):

http://temp.lundhansen.dk/network.jpg

Jeg kan tilgå Odin f.eks. sådan her i en kommandoboks:

dir \\Odin\D\

Det udskriver en filoversigt over roden på drevet D: på Odin.
(Ved netværksadgang må der ikke bruges kolon ved drevnavne)

De nødvendige protokoller er "Klientprogram til Microsoft
netværk" og "Fil- og printerdeling". Derudover skal mindst en
mappe være delt før computeren dukker op i oversigten.

Per Andreasen

Det fungerer ikke rigtigt sådan i Windows 10.
Hvis jer i en browsers adresselinie skriver:
ftp://username:pass...@192.168.0.2/backup kommer jeg ind i drevet på
routeren og kan alt. Hvis jeg skriver det samme som destination i min
bat-fil, får jeg meddelelsen: "For mange parametre" og bliver ikke lukket
ind.

mvh Per

"Bertel Lund Hansen" skrev i meddelelsen

Per Andreasen

Min router er et accesspoint og har derfor "kun" en lokal IP. 192.168.0.2.
Den er af mærket TP-LINK_DEDEC3:1

Hans Kjaergaard

On Sat, 15 Apr 2017 20:12:24 +0200, "Per Andreasen" <phj...@yahoo.dk>
wrote:

>Min router er et accesspoint og har derfor "kun" en lokal IP. 192.168.0.2.
>Den er af mærket TP-LINK_DEDEC3:1

En sådan dims findes ikke på TP-LINK's hjemmeside, har du evt. et link
til uhyret ?

Jeg er ret overbevist om at tilgangen er \\192.168.0.2\sharename, men
det fejler nok pga rettigheder eller forkert login.

/Hans

Per Andreasen

Jeg har været inde på den, og dens navn er: TP-LINK N900 Wireless Dual
Band Gigabit Router

Bertel Lund Hansen

Per Andreasen skrev:

> [...]
> routeren og kan alt. Hvis jeg skriver det samme som destination i min
> bat-fil, får jeg meddelelsen: "For mange parametre" og bliver ikke lukket

Det er to helt forskellige ting. Browseren kan håndtere
FTP-forbindelser, og det gør den på sin egn måde.

Når du i en kommandoboks skriver "ftp", aktiverer du et lille
serviceprogram i Windowssamlingen. Det fungerer på sin egen måde.
Du kan prøve at skrive "ftp /?". så får du em hjælpeoversigt.

Hvis du bare skrive "ftp", er du i ftp-mode som har sine egne
kommandoer. Jeg har dog aldrig brugt det og kan derfor ikke
vejlede dig om det.

FTP er ikke en anden måde at fungere på end Windows 7. Et LAN
kører med LAN-protokoller, og det gør det under alle
Windowsversioner. FTP er bare noget helt andet. Det er en måde at
tilgå en vilkårlig server på via internettet. Det ene er ikke
bedre end det andet.

Hvis jeg slår deling til på drevet I på min pc, så kan jeg få en
filoversigt ved at skrive:

dir \\Vile\I\

Det gør nøjagtig det samme som hvis jeg skriver:

dir I:\

Hans Kjaergaard

On Sat, 15 Apr 2017 22:37:34 +0200, "Per Andreasen" <phj...@yahoo.dk>
wrote:

>Jeg har været inde på den, og dens navn er: TP-LINK N900 Wireless Dual
>Band Gigabit Router

Prøv i explorer (ikke din browser men din filhåndtering) at skrive
\\192.168.0.2 og trykke enter, så skuller der komme en oversigt over
hvad din router deler af file sheres.

/Hans

Hans Kjaergaard

Nu har du vel kontrolleret at din router er sat op til at fildele ?

Under "USB Settings? - Storage Sharing?" skal "storage service" været
startet før det kan virke.

FTP er en anden service som køre uafhænigt af "storage service" selvom
det er den samme USB disk/flash der deles begge steder.

/Hans

Morten Christensen

Det er jo et SMB/Samba-share, Per skal have adgang til.
Tror I, der hører et $-tegn med i share-navnet ?

Per bør også kunne få nogen oplysninger med
net view \\192.168.0.2
i et cmd-vindue under windows10.

--
Morten Christensen

Per Andreasen

Hej mHans.

"storage service" er startet, og drevene er "enable", så der burde ikke være
noget galt. Alligevel får jeg kun en tom side, når jeg følger din anvisning.

mvh Per

"Hans Kjaergaard" skrev i meddelelsen

Per Andreasen

Hej Morten.

Når jeg forsøger med dit råd, får jeg meddelelsen "Der er ingen poster på
listen". Selvom jeg har sharet drevet, når det ikke igennem.

mvh. Per

"Morten Christensen" skrev i meddelelsen

Hans Kjaergaard

Prøv at stoppe servicen og vente lidt og så starte den igen.
I manualen viser de på side 73 (siden er markeret som side 63?) et
billed af "storage sharing" der er nuligheden for at stoppe og starte
servicen, men der er lidt mere, man kan også disable (og nok også
enable) sharingen, har du prøvet det ?
Ligeså er der "Open the disk", hvad får du når du klikker på den ?
Sidst men ikke mindst er der også "rescan" giver den nogle ændringer ?

Ingen tvivl om at du for at kunne bruge denne delings funktion skal
kunne se noget i explorer når du skrive \\192.168.0.2 og trykke enter,
så skuller der komme en oversigt over hvad din router deler af file
shares.

Hvis ellers FTP virkr som den skal kan du godt lave det således at der
sendes filer til USB disken over FTP fra commando linjen det er lidt
mere omstændigt men det kan sagtens lade sig gør.

/Hans

On Mon, 17 Apr 2017 21:11:15 +0200, "Per Andreasen" <phj...@yahoo.dk>