Privat, dynamisk IP-adresse

Bertel Lund Hansen

Aura vil til at lave noget omlægning, og i den forbindelse
fortæller de mig at min offentlige, dynamiske adresse vil blive
ændret til en privat, dynamisk adresse. Jeg vil gerne vide hvad
det præcis betyder. Jeg har styr på det grundlæggende med
IP-adresser.

Er sagen den at jeg vil få en adresse (dynamisk) som ligger i et
af de reserverede områder beregnet til LAN?
Vil det betyde noget hvis jeg fra f.eks. min fars computer vil
fjernstyre min egen med TeamViewer?

--
Bertel - stadig med Linux

Hans Jørgen Jakobsen

On Fri, 15 Jan 2016 14:28:43 -0000 (UTC), Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> IP-adresser.
>
> Er sagen den at jeg vil få en adresse (dynamisk) som ligger i et
> af de reserverede områder beregnet til LAN?

https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT
Enten rfc1918++(10.*, 172.16++.*, 192.168.* eller rfc6598 (100.64.0.0/10)

> Vil det betyde noget hvis jeg fra f.eks. min fars computer vil
> fjernstyre min egen med TeamViewer?

Kender den ikke godt nok til at vide det. Men det vil være en udfordring.
/hjj>

Bertel Lund Hansen

Hans Jørgen Jakobsen skrev:

> https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT
> Enten rfc1918++(10.*, 172.16++.*, 192.168.* eller rfc6598 (100.64.0.0/10)

Tak, det var nogenlunde det jeg havde regnet med. Det er noget
skidt.

Morten Christensen

Lyder som om, de er blandt de første danske ISP'er, der vil løbe tør for
IPv4 adresser.

Det er ikke så relevant for dit spørgsmål, men tilbyder de offentlige
IPv6-adresser eller, at du kan tilkøbe en offentlig IPv4-adresse istedet?

--
Morten Christensen

Bertel Lund Hansen

Morten Christensen skrev:

> Lyder som om, de er blandt de første danske ISP'er, der vil løbe tør for
> IPv4 adresser.

Ja.

> Det er ikke så relevant for dit spørgsmål, men tilbyder de offentlige
> IPv6-adresser eller, at du kan tilkøbe en offentlig IPv4-adresse istedet?

Jeg kan få offentlig IP for 40 kr. om måneden. Det er lidt dyrt i
forhold til de 279 kr. jeg giver i abonnement, så jeg skal lige
se om der er nogen mærkbare ulemper ved ændringen.