Forbindelsestid ved FTP

Bertel Lund Hansen

Jeg har et Pythonscript som jeg bruger til backup, og det har en
indbygget funktion der fyrer mine backupfiler ud på mit webhotel.
Det har jeg brugt i flere år.

Indenfor de sidste par måneder er det begyndt at tage lidt tid
inden der er hul igennem til serveren. Når først forbindelsen er
i orden, kører det som det skal.

Derfor ændrede jeg mit script så det måler connect-tiden og
gemmer den i en fil. Overførslen foregår i tre sessioner, så det
er tre connect-tider i alt. Resultatet svinger mellem 0 og 56
sekunder med 20 som det hyppigste.

Jeg bruger også af og til FileZilla. Der er samme problem.

Jeg skrev til support hos Aura (min fiberforbindelse).
Supporteren fik en konto på mit webhotel, og han kunne konstatere
at det også tog hans system nogle sekunder at få hul igennem. Han
pudsede så teknikerne på sagen, og i dag har de så meldt tilbage
at der ikke er nogen fejl på min forbindelse.

En traceroute ser imponerende fin ud med 1ms over hele linjen,
men det snyder for når linjen skrives, dukker først dette op:

1 <1 ms <1 ms <1 ms

og seks sekunder senere (lige nu) kommer så

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1

Den ip-adresse er routerens egen. Den kommer fordi jeg har koblet
om til OpenDNS for at se om det gør en forskel, og det gør det
ikke.

Jeg kan tilføje at min androidmobil med 4G og en FTP-app åbner
forbindelsen med det vuns.

Er der nogen der har et tip om hvad der er galt?

--
Bertel
bertel.lundhansen.dk fiduso.dk obese.dk

Bertel Lund Hansen

Bertel Lund Hansen skrev:

> Indenfor de sidste par måneder er det begyndt at tage lidt tid
> inden der er hul igennem til serveren.

Når jeg spiller Diablo III, hakker spillet når der skal ske
ekstra meget. Jeg lurer på om det er samme problem. Som jeg sagde
til supporteren: Hvis jeg ville spille CounterStrike, ville jeg
dø på få sekunder.

Mcwm

Den 13-10-2016 kl. 17:04 skrev Bertel Lund Hansen:
> Er der nogen der har et tip om hvad der er galt?

Nogle og seks sekunder om at svare, er to størrelser som ikke kan
sammenlignes.

Spørgsmålet er, om din mobil, forbundet på dit LAN, tager den samme tid.
Så er dit OS udelukket.

Tager det lige så lang tid at forbinde til øvrige FTP-servere. Så er din
web/FTP-server udelukket.

Vil du udelukke DNS, kan du smide FTP-serveren i en host-fil eller prøve
at adressere den på sin ip.

Tilbage er spørgsmålene om routninger mellem udbydere og belastninger af
deres systemer og prioriteter af servises. Man kunne fx godt forestille
sig, at dem som hoster dit site, vælger at der skal svares først på
henvendelser på http, dernæst ftp.

Det ville have været rart med en fyldigere traceroute, evt. i
anonymiseret form.

Bertel Lund Hansen

Mcwm skrev:

> Nogle og seks sekunder om at svare, er to størrelser som ikke kan
> sammenlignes.

Jeg havde egentlig tænk mig at lave et større forskningsprojekt
med forskellige computere og routere, men i dag er ventetiden
nede på 0 sekunder, så jeg krydser tommelfingre for at det varer
ved.

Gad vide om der er nogen der har opdaget at de alligevel havde et
problem og så har pillet, men det finder jeg aldrig ud af.

Tak for din vilje til at hjælpe.

Mcwm

Den 18-10-2016 kl. 15:31 skrev Bertel Lund Hansen:
> [...]
> med forskellige computere og routere, men i dag er ventetiden
> nede på 0 sekunder, så jeg krydser tommelfingre for at det varer

Udbydere kan også have problemer de aldrig fanger og som løser sig selv
ved genstarter. En del af dem har også den tilgang til problemer, at det
nok er alle andre der fejler, indtil du kan bevise noget andet.
På den måde spares der en del timer, hvis andre gør deres arbejde først.

> Tak for din vilje til at hjælpe.

Velbekomme da.