En router og to accesspoints

Henrik Steffensen

Kære nyhedsgruppe.
Jeg har en router - en Netgear fra TDC - som egentlig har fungeret fint.
Jeg har tidligere haft koblet wifi-signalet fra, som så er blevet
varetaget af to trådsløse accesspoints (to Jensen routere, som jeg har
indstillet til at være accesspoints). De to AP er forbundet med kabel
til routeren.

Jeg har nu fået Sonos, og det har ændret en del på det for at få det til
at fungere ok.

Jeg har enabled det trådløse på routeren, og jeg har skiftet den ene
Jensen AP ud med en Apple Airport Express. Nu fungerer Sonos stort set
ok - dog lidt problemer med at nå det i den ende, hvor Jensen routeren er.

Nu går nettet imidlertid også "ned" engang imellem - det skete aldrig før.

Mit spørgsmål er derfor - skal jeg skifte den anden Jensen AP ud også,
så den er af samme fabrikat som Apple Airport Express, det vil sige, så
de to AP er af samme fabrikat? Vil det mon hjælpe?

Hilsen Henrik.

Mcwm

Først og fremmest skal du finde ud af HVAD det er der "går ned" og
derefter komme med en bedre forklaring på hvad du oplever af problemer.

Virker routeren, når du oplever at miste forbindelsen.
Virker det ene AP når det andet går ned osv osv..

Hans Jørgen Jakobsen

1) SONOS kan køre trådløst netværk på 2 måder:
a) Deres eget trådløse netværksprotokol der ikke kan snakke med andre.
Der etableres en forbindelse imellem alle enhedder. Og man kan faktisk
bruge de ethernet stik der er på nogen enhedder.
b) Std trådløst netværk.
+) mere eller mindre kablet.

2) SONOS bruger Spanning Tree Protocol (STP) til at sørge for at der IKKE
er flere samtidige forbindelse mellem 2 forskellige (SONOS) enhedder.
Man skal lige tænke over hvordan STP hænger sammen med de switche man har.
Og hvor er STP roden.
STP (fejl) kan føre til packet loops.

IGMP snooping skal måske også overvejes.

/hjj

Mcwm

Nu er det ikke mig, som har problemet.

Det være sagt, så må man trods alt antage, at hvis internettet ryger
helt, for øvrige enheder, så ligger problemet nok et andet sted, end
blot i STP og SONOS brug af samme.

Så med mindre OP kommer med flere oplysninger, er der nok ikke de store
forklaringer til afhjælpning.

Henrik Steffensen

Ville gerne give flere oplysninger, men jeg aner det ikke - der er ikke
noget mønster i det.

Sonos kører på sit eget net via en BOOST, og den kører faktisk
upåklageligt, selvom ét af accesspoint'sne går ned. Det må således være
ét af dem....

Hvad er snooping.....?