Filformat

Hans Henrik Hansen

Jeg sidder med en (data)fil med endelsen '.nc 2', men kan ikke
(umiddelbart?) åbne den. Jeg har kigget her:

https://file.org/extension/nc2

uden at blive meget klogere!

Forslag??

--
med venlig hilsen, Hans

Thomas Corell

Hans Henrik Hansen wrote:
> Jeg sidder med en (data)fil med endelsen '.nc 2', men kan ikke
> (umiddelbart?) åbne den. Jeg har kigget her:
>
> https://file.org/extension/nc2
>
> uden at blive meget klogere!
>
> Forslag??

Har du prøvet 'file' kommandoen/programmet ?

Eksempel:
-cut-
% file gadget.jpg
gadget.jpg: JPEG image data, JFIF standard 1.02, resolution (DPI),
density 72x72, segment length 16, baseline, precision 8, 213x180,
components 3
-cut-

--
" Those are my principles. If you don't like them I have others. "
- Groucho Marx

Jørgen Nielsen

torsdag, 13-01-2022, Hans Henrik Hansen skrev:
> Jeg sidder med en (data)fil med endelsen '.nc 2', men kan ikke
> (umiddelbart?) åbne den. Jeg har kigget her:
>
> https://file.org/extension/nc2

Der står der UniPlot, som du finder her
https://www.uniplot.com/index.html

En anden mulighed er NewsLeecher
https://www.newsleecher.com

Har du prøvet at søge med
file extension NC2

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Hans Henrik Hansen

Den 13.01.2022 kl. 20.13 skrev Jørgen Nielsen:
> Har du prøvet at søge med
> file extension NC2

Jeg har kigget på det igen: 2-tallet stammede fra, at jeg fejlagtigt
havde udpakket den komprimerede fil TO gange! ;)

Så endelsen er altså '.NC' - hvilket peger i retning af 'numerisk styring':

https://fileinfo.com/extension/nc

, hvilket IKKE forekommer korrekt (det drejer sig om meteorologiske data).

Jeg har forsøgt mig med 'File Viewer for Mac', hvilket fører til dette
'resultat':

https://imgur.com/a/gMJ3el2

Så jeg er ikke blevet meget klogere! :)

Hans Henrik Hansen

Den 15.01.2022 kl. 00.43 skrev Hans Henrik Hansen:
> Så jeg er ikke blevet meget klogere!

Jo, alligevel: Af skærmbilledet fremgår, at det drejer sig om en
'NetCDF fil'.

I denne artikel:

https://www.unidata.ucar.edu/software/netcdf/software.html#netcdf_tools

oplyses om nogle værktøjer, der (måske) kan (/kunne) bruges.

Men det hele lyder ('lidt') for avanceret (for mig) til, at jeg vil
kaste mig ud i det...så vigtige er de NOAA-data nu heller ikke! :)