Orddeling i Pages

Ove Steen Smidt

Orddeling er en funktion, som Pages – med rette – ikke gør så megen reklame for. Og med rette, for den lader meget tilbage at ønske. Her er nogle eksempler (hvor dansk naturligvis er valgt som sprog):

ursko-vsdyr
ge-nerobre
se-xlyst
hø-flig
co-cktail
st-ruttede
wee-kend
po-olen
fryg-tindgydende
rhin-skvin
hje-megn

Man kan simpelthen ikke være bekendt at sende en tekst videre med en så elendig orddeling. Man kan vist nok gå ind og lave manuel orddeling, men det kan jo ikke være meningen. Her er en af flere grunde til, at jeg stadig har Word som mit foretrukne tekstbehandlingsprogram.
Jeg mener at kunne huske fra de gode, gamle dage med PageMaker, at man kunne gå ind og opdrage på programmets orddelingsfunktion, hvis der var nogle delinger, man var utilfreds med. Siden har jeg ikke set denne mulighed.
Forøvrigt er det nu stort set forbi mellem mig og Adobe. Min gamle InDesign kunne ikke overføres til min nye MacBook, og opdatering var ikke mulig. Nu skal man abonnere til en pris, der kun kan betale sig, hvis man bruger programmet dagligt i et firma. Det er i stedet blevet Affinity, som kan alt, hvad hjertet kan begære og mere til. Men det har været hårdt i en høj alder (73) at lære en ny brugerflade at kende, hvor alt er gjort langt unødvendigt kompliceret og uoverskueligt sammenlignet med det klare og simple skærmbillede som indgang til alt det, som InDesign. – Men OK, det er godt at holde hjernecellerne i form. Og der er livlig aktivitet i deres brugerforum, hvor man altid får hurtige svar.
I øvrigt blev jeg ganske rørt over tilfældigt at opdage, at denne her gruppe stadig findes, endda med navne som jeg husker fra for år tilbage, da vi var mange der søgte den dagligt via MacSoup.

Ove Steen Smidt, Rødovre

Niels P Sønderskov

Jo, men der er virkelig ikke megen trafik her, og jeg bruger ikke længere en nyhedslæser. Følger kun med i nogle af dk-grupperne via Google Groups. Det ser så ud til at være slut nu, hvor de kun bevarer gamle opslag her fra februar 2024.
I Pages vil det nok være bedst at slå automatisk orddeling fra, når den er så elendig. Hvor der skulle være behov for det, kan man så gøre det manuelt.
Bruger selv Libre Office, som jeg nok tror er bedre til orddeling, og jeg mener også den kan justeres.
Ellers er et DTP-program nok det bedste, og jeg stødte lige i min søgning på Scribus, som jeg har brugt engang. https://sourceforge.net/projects/scribus/
--
Niels P Sønderskov

Niels P Sønderskov

Tester lige ny opsætning af news i Thunderbird

Niels P Sønderskov

Tester lige ny opsætning i Thunderbird ...

Ove Steen Smidt

Jeg troede engang, at Apple havde ambitioner om at gøre Pages til det nye Word på deres platform. Men det har ambitionerne åbenbart ikke rakt til.
Det er bare så lækkert, at når man har en Mac, en iPad og en iPhone, så har man ganske gratis mulighed for at skrive videre i et dokument derhjemme, i bussen, i sofaen osv.
Som sagt har Affinity's programmer taget over fra Adobe, når det gælder billedarbejde og dtp. Men den slags præcisionsarbejde foregår altid på computeren.

Niels P Sønderskov

On 17/12/2023 22.52, Ove Steen Smidt wrote:

> [...]
> Som sagt har Affinity's programmer taget over fra Adobe, når det gælder billedarbejde og dtp. Men den slags præcisionsarbejde foregår altid på computeren.

Det er nok svært at finde på noget rigtig smart med tekstbehandling,
regneark osv., så det har været klogt ikke at forsøge at tage kampen op
med Microsoft på det område. Hvis det skulle blive til noget, måtte man
lave det til flere operativsystemer.
Hvis jeg skal skrive mere end nogle få ord, skal det helst foregå på pc
/ bærbar med et ordentligt tastatur.
--
Niels P Sønderskov