Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Er Boot Camp-assistenten nødvendig?

3 views
Skip to first unread message

Thomas G. Madsen

unread,
Oct 14, 2008, 3:20:35 AM10/14/08
to
Burde det ikke være nok at formatere en partition til FAT32, køre
WinXP-installationen og foretage en fuld formatering til NTFS (eller
evt. FAT32) for at kunne boote til WinXP på en Intel Mac, eller gør
Boot Camp-assistenten et eller andet specielt ved disken?

Grunden til jeg spørger er, at jeg nu for tredje gang har forsøgt at
installere WinXP på en partition, som blot er formateret til FAT32
fra Mac OS 10.5.5, hvorefter den er fuld formateret til NTFS med
WinXP cden, men hver gang ender det i manglende hal.dll, når der
skal bootes første gang til WinXP.

Alle de løsninger om manglende hal.dll, jeg har fundet på nettet
hidtil, har slået fejl, så der må åbenbart mangle et eller andet
vigtigt på den disk, siden XP ikke kan boote.

--
Hilsen
Madsen

Thomas von Hassel

unread,
Oct 14, 2008, 3:25:43 AM10/14/08
to

Monstro bootcamp asistenten gør noget halløj med mac'ens EFI firmware så
XP kan boote ? ... blot et gæt, vi bruger altid assistenten fordi det er
nemmere og det virker.

/thomas

Thomas G. Madsen

unread,
Oct 14, 2008, 5:02:14 AM10/14/08
to
Thomas von Hassel skrev:

> Monstro bootcamp asistenten gør noget halløj med mac'ens EFI
> firmware så XP kan boote ? ...

Noget tyder på det, for efter en tur med Boot Camp-assistenten og
endnu en Windows-installation, kan den nu boote til Windows.

> blot et gæt, vi bruger altid assistenten fordi det er nemmere og
> det virker.

Hvad nu hvis man slet ikke ønsker at køre OS X på maskinen? Så kunne
man selvfølgelig bare boote på OS X-dvden og køre assistenten derfra,
men det ville unægtelig være nemmere blot at oprette og formatere ens
disk med WinXP-cden, synes jeg.

--
Hilsen
Madsen

Thomas von Hassel

unread,
Oct 14, 2008, 5:07:03 AM10/14/08
to
Thomas G. Madsen <nos...@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

Du kan ikke køre den fra DVD'en ... men teoretisk burde du kunne slette
OS X partitionen fra XP installeren ... men hvem vil dog det ;)

/thomas

Thorbjørn Ravn Andersen

unread,
Oct 14, 2008, 6:32:56 AM10/14/08
to
Thomas G. Madsen skrev:

> Hvad nu hvis man slet ikke ønsker at køre OS X på maskinen? Så kunne
> man selvfølgelig bare boote på OS X-dvden og køre assistenten derfra,
> men det ville unægtelig være nemmere blot at oprette og formatere ens
> disk med WinXP-cden, synes jeg.

Nu er XP-cd'en cirka 7 år ældre end din Mac og har ikke nogen BIOS
hvilket XP gerne vil have. Det vil derfor ikke være urimeligt at
forvente at der skal gøres noget ekstra for at det virker.

Vil du have en PC så køb dog en PC.

Thomas von Hassel

unread,
Oct 14, 2008, 6:35:31 AM10/14/08
to

det er tit det nemmeste ...

/thomas

Erik Richard Sørensen

unread,
Oct 14, 2008, 7:08:16 AM10/14/08
to

Der bliver ihvertfald installeret nogle BootCamp .ini, .dl og .dll filer
i XP, så den er åbenbart nødvendig... - Desuden er der jo også en
'Bootcamp for Windows' tilgængelig på apples hjemmeside...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-m...@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas G. Madsen

unread,
Oct 14, 2008, 7:39:12 AM10/14/08
to
Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Vil du have en PC så køb dog en PC.

Det havde jeg også gjort dengang, hvis jeg havde vist, at den i den
nærmeste fremtid skulle bruges til at køre Windows på.

--
Hilsen
Madsen

Thorbjørn Ravn Andersen

unread,
Oct 14, 2008, 8:07:04 AM10/14/08
to
Thomas G. Madsen skrev:

Tjah, ikke sådan når ledelsen ikke fortæller indkøb at de overvejer at
blive købt. Det kan bare undre at de ikke bare lader jer arbejde i fred
og ro og giver en remote desktop adgang til de ting I _SKAL_ køre
Windows på.

Hvorfor ikke bare bruge Boot Camp disken først som sidst og få det
overstået - det jeg har hørt er at en Mac kører XP ok.

Thomas von Hassel

unread,
Oct 14, 2008, 8:10:27 AM10/14/08
to
Thorbjørn Ravn Andersen <nospa...@gmail.com> wrote:

> Thomas G. Madsen skrev:
> > Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> >
> >> Vil du have en PC så køb dog en PC.
> >
> > Det havde jeg også gjort dengang, hvis jeg havde vist, at den i den
> > nærmeste fremtid skulle bruges til at køre Windows på.
>
> Tjah, ikke sådan når ledelsen ikke fortæller indkøb at de overvejer at
> blive købt. Det kan bare undre at de ikke bare lader jer arbejde i fred
> og ro og giver en remote desktop adgang til de ting I _SKAL_ køre
> Windows på.

Det var mit spm .. hvad er der der pinedød og absolut skal køre under
windows ?

>
> Hvorfor ikke bare bruge Boot Camp disken først som sidst og få det
> overstået - det jeg har hørt er at en Mac kører XP ok.

Det kører fint ... og hvis du lader din mac partition være så lille som
muligt (tror det er ca. 6 GB) så generer den jo ingen i det daglige ..

/thomas

Thomas G. Madsen

unread,
Oct 14, 2008, 9:15:26 AM10/14/08
to
Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Det kan bare undre at de ikke bare lader jer arbejde i fred og
> ro og giver en remote desktop adgang til de ting I _SKAL_ køre
> Windows på.

De programmer vi bruger til bookning, bliver der stort set ikke
udviklet på på Mac-siden desværre og vi er strikket sådan sammen at
også grafikerne booker. Derfor er det nemmeste, at de sidder på
Windows frem for OS X. Adobe-programmerne er jo alligevel identiske
på de to platforme. Der bliver blot noget bøvl med tastaturgenveje
for en stund.

Skulle jeg bestemme, så blev vi på Mac OS, men det er jeg ikke herre
over (længere).

> Hvorfor ikke bare bruge Boot Camp disken først som sidst og få det
> overstået - det jeg har hørt er at en Mac kører XP ok.

Det har jeg jo så også gjort ved MacProen på min egen pind, men
forsøgte for sjov skyld at gøre det uden Boot Camp-assistenten på en
anden identisk Mac i huset. Det gik så bare ikke. :)

--
Hilsen
Madsen

Jon

unread,
Oct 14, 2008, 9:20:34 AM10/14/08
to
Thomas G. Madsen <nos...@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> De programmer vi bruger til bookning, bliver der stort set ikke
> udviklet på på Mac-siden desværre og vi er strikket sådan sammen at
> også grafikerne booker. Derfor er det nemmeste, at de sidder på
> Windows frem for OS X.

Hvorfor ikke begge deler, enten via Parallels/Fusion eller via Remote
Desktop? Dette har dere sikkert vurdert og forkastet - jeg har ingen ide
om at jeg bringer til torgs noe dere ikke har tenkt på! - men jeg undres
altså?
--
/Jon
For contact info, run the following in Terminal:
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Thorbjørn Ravn Andersen

unread,
Oct 14, 2008, 9:48:54 AM10/14/08
to
Thomas G. Madsen skrev:

> Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
>
>> Det kan bare undre at de ikke bare lader jer arbejde i fred og
>> ro og giver en remote desktop adgang til de ting I _SKAL_ køre
>> Windows på.
>
> De programmer vi bruger til bookning, bliver der stort set ikke
> udviklet på på Mac-siden desværre og vi er strikket sådan sammen at
> også grafikerne booker. Derfor er det nemmeste, at de sidder på
> Windows frem for OS X. Adobe-programmerne er jo alligevel identiske
> på de to platforme. Der bliver blot noget bøvl med tastaturgenveje
> for en stund.

Jeg kender ikke begrebet "bookning" (ud over i betegnelsen at ønske at
få puttet "noget" på en lastbil). Hvad dækker det hos jer? At der
ønskes X spaltemillimeter?

> Skulle jeg bestemme, så blev vi på Mac OS, men det er jeg ikke herre
> over (længere).

Ikke sådan at sælge sin sjæl for penge hver måned. Pyt, fordelen ved
ikke at bestemme er som bekendt at man ikke har ansvar.


> Det har jeg jo så også gjort ved MacProen på min egen pind, men
> forsøgte for sjov skyld at gøre det uden Boot Camp-assistenten på en
> anden identisk Mac i huset. Det gik så bare ikke. :)

Du banker også hovedet ind i forefaldende murværk for sjovs skyld :)

Du fik ikke Fusion til at fungere tilfredsstillende? Det ville jeg mene
var den optimale løsning for jer stakler.

Thomas G. Madsen

unread,
Oct 14, 2008, 10:02:39 AM10/14/08
to
Jon skrev:

> Hvorfor ikke begge deler, enten via Parallels/Fusion eller via
> Remote Desktop?

Sådan kørte vi faktisk før, vi blev købt.

--
Hilsen
Madsen

Jon

unread,
Oct 14, 2008, 11:30:48 AM10/14/08
to
Thorbjørn Ravn Andersen <nospa...@gmail.com> wrote:

> Jeg kender ikke begrebet "bookning" (ud over i betegnelsen at ønske at
> få puttet "noget" på en lastbil). Hvad dækker det hos jer? At der
> ønskes X spaltemillimeter?

Vil tro det betyr omtrent det samme som "registrering" eller
"bestilling", altså det du f.eks. gjør når du "booker" en flybillett.
Med andre ord leser jeg Thomas slik at grafikerne også tar imot
bestillinger og registrer dem, og at det systemet de bruker, krever
Windows (mange salgs- og bookingsystemer gjør det).

I tillegg har de visst brukt Windows-virtualisering m/Fusion (el
Parallels?) eller Remote Desktop før, men corporate policy sier
tydeligvis nå noe annet. (Se Thomas' siste post.)

Axel Hammerschmidt

unread,
Oct 14, 2008, 5:04:14 PM10/14/08
to
Look what the cat dragged in -
=?UTF-8?B?VGhvcmJqw7hybiBSYXZuIEFuZGVyc2Vu?=:

Ka' du ikke gøre noget ved din "Code Page" - så almindelig dødlige kan læse
hvad du skriver?


--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Thorbjørn Ravn Andersen

unread,
Oct 14, 2008, 5:13:31 PM10/14/08
to
Axel Hammerschmidt skrev:

> Look what the cat dragged in -
> =?UTF-8?B?VGhvcmJqw7hybiBSYXZuIEFuZGVyc2Vu?=:
>
> Ka' du ikke gøre noget ved din "Code Page" - så almindelig dødlige kan læse
> hvad du skriver?

Æh, det er sårn noget MIME-indkodning som faktisk burde være standard i
moderne programmer. Jeg prøver at fjerne ø'et og se om det hjælper?

Kan du læse resten?

/Thorbjørn

Morten Reippuert Knudsen

unread,
Oct 14, 2008, 5:44:13 PM10/14/08
to
Thorbjørn Ravn Andersen <nospa...@gmail.com> wrote:

Jeg var ikke alene :-D

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"

Morten Reippuert Knudsen

unread,
Oct 14, 2008, 5:40:11 PM10/14/08
to
Axel Hammerschmidt <hl...@hotmail.com> wrote:
> Look what the cat dragged in -
> =?UTF-8?B?VGhvcmJqw7hybiBSYXZuIEFuZGVyc2Vu?=:
>
> Ka' du ikke gøre noget ved din "Code Page" - så almindelig dødlige kan læse
> hvad du skriver?

Thorbjørnen er blevet moderne - jeg har nydt mit martyrium et par dage
og instaleret en server for at løse hans problem ;-)

Thorbjørn Ravn Andersen

unread,
Oct 14, 2008, 6:03:50 PM10/14/08
to
Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Axel Hammerschmidt <hl...@hotmail.com> wrote:
>> Look what the cat dragged in -
>> =?UTF-8?B?VGhvcmJqw7hybiBSYXZuIEFuZGVyc2Vu?=:
>>
>> Ka' du ikke gøre noget ved din "Code Page" - så almindelig dødlige kan læse
>> hvad du skriver?
>
> Thorbjørnen er blevet moderne - jeg har nydt mit martyrium et par dage
> og instaleret en server for at løse hans problem ;-)

Jeg har bare installeret seneste nye version af Thunderbird og har
iøvrigt vistnok ikke pillet ved noget.

UTF-8 er vejen frem! Opgrader!

(Og det var kun dig der havde problemer med brødteksten, det her er
emnelinien!)

Men pudsigt iøvrigt, har prøvet tin kort, vi blev aldrig gode venner.
Nu overvejer jeg at bruge Gnus igen :)

Morten Reippuert Knudsen

unread,
Oct 14, 2008, 6:39:08 PM10/14/08
to
Thorbjørn Ravn Andersen <nospa...@gmail.com> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen skrev:
>> Axel Hammerschmidt <hl...@hotmail.com> wrote:
>>> Look what the cat dragged in -
>>> =?UTF-8?B?VGhvcmJqw7hybiBSYXZuIEFuZGVyc2Vu?=:
>>>
>>> Ka' du ikke gøre noget ved din "Code Page" - så almindelig dødlige kan læse
>>> hvad du skriver?
>>
>> Thorbjørnen er blevet moderne - jeg har nydt mit martyrium et par dage
>> og instaleret en server for at løse hans problem ;-)
>
> Jeg har bare installeret seneste nye version af Thunderbird og har
> iøvrigt vistnok ikke pillet ved noget.
>
> UTF-8 er vejen frem! Opgrader!

did that, hvis jeg bliver spanket for at sende i UTF8 vil jeg i al
fremtid henvise til dig.

> (Og det var kun dig der havde problemer med brødteksten, det her er
> emnelinien!)
> Men pudsigt iøvrigt, har prøvet tin kort, vi blev aldrig gode venner.

hvoffe ikke?

> Nu overvejer jeg at bruge Gnus igen :)

du savner din shell?

Thorbjørn Ravn Andersen

unread,
Oct 14, 2008, 7:49:10 PM10/14/08
to
Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Thorbjørn Ravn Andersen <nospa...@gmail.com> wrote:
>> Morten Reippuert Knudsen skrev:
>>> Axel Hammerschmidt <hl...@hotmail.com> wrote:
>>>> Look what the cat dragged in -
>>>> =?UTF-8?B?VGhvcmJqw7hybiBSYXZuIEFuZGVyc2Vu?=:
>>>>
>>>> Ka' du ikke gøre noget ved din "Code Page" - så almindelig dødlige kan læse
>>>> hvad du skriver?
>>> Thorbjørnen er blevet moderne - jeg har nydt mit martyrium et par dage
>>> og instaleret en server for at løse hans problem ;-)
>> Jeg har bare installeret seneste nye version af Thunderbird og har
>> iøvrigt vistnok ikke pillet ved noget.
>>
>> UTF-8 er vejen frem! Opgrader!
>
> did that, hvis jeg bliver spanket for at sende i UTF8 vil jeg i al
> fremtid henvise til dig.

Det skal du være velkommen til. Jeg vil gå ud fra at jeg kan lire et
halvtimes foredrag af om tegnsætkonverteringsproblemer og at de gode,
gamle dage kun var gode fordi vi ikke vidste bedre (og hvis jeg har godt
med tid kan jeg diske op med skrækhistorier om EBCDIC ude fra det
virkelige liv), og at Unicode er ganske fantastisk og alting. At så
UTF-8 ikke er supersmart, er det dog "Godt Nok(TM)" til at kunne bruges,
og at det bør man gøre.

Er modsta... øh.. modtageren ikke mør endnu, tager vi hele
XML-reklamemøllen oveni, og så tror jeg sagen er bøf.


>> (Og det var kun dig der havde problemer med brødteksten, det her er
>> emnelinien!)
>> Men pudsigt iøvrigt, har prøvet tin kort, vi blev aldrig gode venner.
>
> hvoffe ikke?

Det kan jeg ikke huske. Det har nok været i "nn" tiden - intet slog nn.

>> Nu overvejer jeg at bruge Gnus igen :)
>
> du savner din shell?

Nøh, jeg har bare brugt den i årevis, jeg kender dens særheder og den
passer mit sindelag godt. Da jeg nu har fået fast hjemmebase på min
Mac, er det oplagt at køre AquaEmacs med Gnus i. Det gør jeg nok LIGE
efter jeg har fikset min signatur... eller nowet.

Jeg tror det viser hvor meget verden har ændret sig at det ikke er Emacs
men Eclipse der er det jeg skal have til at virke NU :)

Thomas G. Madsen

unread,
Oct 15, 2008, 3:08:03 AM10/15/08
to
Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Jeg kender ikke begrebet "bookning" (ud over i betegnelsen at
> ønske at få puttet "noget" på en lastbil). Hvad dækker det hos
> jer? At der ønskes X spaltemillimeter?

Som Jon så rigtigt skriver, så handler det om registrering eller
bestilling af ordrer, men også til fakturering, da det snakker sammen
med Navision. Vi bruger et system, som tidligere kaldtes MPress og nu
Cross Advertising. Det bruges også til selve produktionen af siderne
vha. plug-ins til InDesign eller Quark og selvstændige programmer til
dummylægning og rubrikombrydning.

<http://www.tietoenator.com/default.asp?path=1,93,16080,124,16836,16522,23300>
Det bruger størstedelen af den danske og svenske avisbranche i dag,
hvilket IMHO også er hovedårsagen til, at så mange af dem er skiftet
til Windows.

> Ikke sådan at sælge sin sjæl for penge hver måned.

Nope.

> Pyt, fordelen ved ikke at bestemme er som bekendt at man ikke
> har ansvar.

Præcis. Sådan har jeg med tiden også valgt at se på det.

> Du banker også hovedet ind i forefaldende murværk for sjovs
> skyld :)

Det har du ret i, men det sker af og til, at man lærer noget nyt
ved den handling :)

> Du fik ikke Fusion til at fungere tilfredsstillende? Det ville
> jeg mene var den optimale løsning for jer stakler.

Jeg synes ikke at specielt Adobe-programmerne kører så hurtigt på
en Virtual Machine, som de gør, hvis man booter direkte til
Windows, så derfor foretrækker jeg det sidste, når vi skifter hele
produktionen over til Windows. Vi kører stadig Mac OS X og har kun to
Intel-macs, som kan køre Windows, så snart bliver resten skiftet ud
til pcer undtagen de to Intel-macs forstås.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen

unread,
Oct 15, 2008, 9:34:46 AM10/15/08
to
Thomas G. Madsen skrev:

> Adobe-programmerne er jo alligevel identiske på de to platforme.
> Der bliver blot noget bøvl med tastaturgenveje for en stund.

Men der kommer tilsyneladende flere udfordringer.

Hvis der under OS X er mountet et netværksdrev, som f.eks. hedder
'Aviser', så vil Adobe InDesign lave et link til en fil på det drev,
som kan se sådan her ud:

Aviser:Lokalbladet:2006:Uge23:Annoncemateriale_LB_23_06:elboe:
brdr.elboe.eps

Det link vil bare ikke fungere i InDesign til Windows, fordi linket
skal se sådan her ud: \\ip-adresse-på-server\Aviser\Aviser\
Lokalbladet\2006\Uge23\Annoncemateriale_LB_23_06\elboe\brdr.elboe.eps

Det bliver "spændende" at få ca. 23.000 InDesign-dokumenter
opdateret, så lænkerne passer...

--
Hilsen
Madsen

Morten Reippuert Knudsen

unread,
Oct 15, 2008, 3:13:25 PM10/15/08
to

Nu du er i gang kan du så ikke hælpe IBM med at fixe deres Eclipse
basserede Notes 8.5 ?

Lars Kongshøj

unread,
Oct 15, 2008, 6:09:39 PM10/15/08
to
Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Det har nok været i "nn" tiden - intet slog nn.

Den skulle efter sigende også kunne køre under OS X, så du kan da bare
installere nn igen.

/Lars

Thorbjørn Ravn Andersen

unread,
Oct 16, 2008, 3:32:54 AM10/16/08
to
Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Thorbjørn Ravn Andersen <nospa...@gmail.com> wrote:
>>> du savner din shell?
>> Nøh, jeg har bare brugt den i årevis, jeg kender dens særheder og den
>> passer mit sindelag godt. Da jeg nu har fået fast hjemmebase på min
>> Mac, er det oplagt at køre AquaEmacs med Gnus i. Det gør jeg nok LIGE
>> efter jeg har fikset min signatur... eller nowet.
>>
>> Jeg tror det viser hvor meget verden har ændret sig at det ikke er Emacs
>> men Eclipse der er det jeg skal have til at virke NU :)
>
> Nu du er i gang kan du så ikke hælpe IBM med at fixe deres Eclipse
> basserede Notes 8.5 ?

Næh, vi kører stadig Notes 5. Nu dog heldigvis uden post.

Hvad er der nu galt udover det ikke er Outlook?

Thorbjørn Ravn Andersen

unread,
Oct 16, 2008, 4:14:35 AM10/16/08
to
Lars Kongshøj skrev:

Nåja, plan der :)))

Det lyder som et godt projekt på en regnvejsdag!

(Men så kommer Morten nok efter mig med tegnsæt og det der er værre :( )

Lars Kongshøj

unread,
Oct 16, 2008, 5:05:38 AM10/16/08
to
Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Lars Kongshøj skrev:

>> Den skulle efter sigende også kunne køre under OS X, så du kan da bare
>> installere nn igen.
> (Men så kommer Morten nok efter mig med tegnsæt og det der er værre :( )

Det er intet problem - det er open source, så det kan du jo bare fixe...

/Lars

Morten Reippuert Knudsen

unread,
Oct 16, 2008, 4:12:14 PM10/16/08
to

Eclipse.

Morten Reippuert Knudsen

unread,
Oct 16, 2008, 4:13:45 PM10/16/08
to
Thorbjørn Ravn Andersen <nospa...@gmail.com> wrote:

Jeg skal nok straffen den med UTF8, UTF16, 8bit headdere, QP og andre ækle
sager den ikke kan lide.

Thorbjørn Ravn Andersen

unread,
Oct 16, 2008, 1:26:56 PM10/16/08
to
Lars Kongshøj skrev:

Nåja. Fik iøvrigt nn i luften efter lidt fedten med config.h (det er
rent retro-80'agtigt uden configure med venner) men kan se fingrene har
glemt tasterne. Nå, det kommer nok.

Jeg er ret spændt på om det overhovedet forstår MIME - whee.

Thorbjørn Ravn Andersen

unread,
Oct 16, 2008, 5:55:23 PM10/16/08
to
Thomas G. Madsen skrev:

> Som Jon så rigtigt skriver, så handler det om registrering eller
> bestilling af ordrer, men også til fakturering, da det snakker sammen
> med Navision. Vi bruger et system, som tidligere kaldtes MPress og nu
> Cross Advertising. Det bruges også til selve produktionen af siderne
> vha. plug-ins til InDesign eller Quark og selvstændige programmer til
> dummylægning og rubrikombrydning.

Det lyder svært :) Så er det sikkert sjovt :D

> <http://www.tietoenator.com/default.asp?path=1,93,16080,124,16836,16522,23300>
> Det bruger størstedelen af den danske og svenske avisbranche i dag,
> hvilket IMHO også er hovedårsagen til, at så mange af dem er skiftet
> til Windows.

Det var en interessant udmelding. Jeg har tidligere perifert haft
kontakt med CCI her i Århus, som netop havde avisprogrammer som
speciale, men har af omveje hørt at det ikke gik så godt for tiden.

Har du en holdning til Tietorenator produktet og dets konkurrenter?


>> Du banker også hovedet ind i forefaldende murværk for sjovs
>> skyld :)
>
> Det har du ret i, men det sker af og til, at man lærer noget nyt
> ved den handling :)

At man skal vælge bindingsværk frem for armeret beton?


> Jeg synes ikke at specielt Adobe-programmerne kører så hurtigt på
> en Virtual Machine, som de gør, hvis man booter direkte til
> Windows, så derfor foretrækker jeg det sidste, når vi skifter hele
> produktionen over til Windows. Vi kører stadig Mac OS X og har kun to

Spurgte I vmware om de havde nogen gode tip til en god og betalende
kunde? Det kunne være det hjalp :)


> Intel-macs, som kan køre Windows, så snart bliver resten skiftet ud
> til pcer undtagen de to Intel-macs forstås.

Okie, du lader lige ord falde når det er? Kan være knægtens Mac skal
opgraderes...

Thorbjørn Ravn Andersen

unread,
Oct 16, 2008, 5:50:11 PM10/16/08
to
Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Thorbjørn Ravn Andersen <nospa...@gmail.com> wrote:
>> Axel Hammerschmidt skrev:
>>> Look what the cat dragged in -
>>> =?UTF-8?B?VGhvcmJqw7hybiBSYXZuIEFuZGVyc2Vu?=:
>>>
>>> Ka' du ikke gøre noget ved din "Code Page" - så almindelig dødlige kan læse
>>> hvad du skriver?
>> Æh, det er sårn noget MIME-indkodning som faktisk burde være standard i
>> moderne programmer. Jeg prøver at fjerne ø'et og se om det hjælper?
>>
>> Kan du læse resten?
>
> Jeg var ikke alene :-D

Men du TURDE ikke sige noget! Kylling!!

Thorbjørn Ravn Andersen

unread,
Oct 17, 2008, 10:49:54 AM10/17/08
to
Morten Reippuert Knudsen skrev:
> Thorbjørn Ravn Andersen <nospa...@gmail.com> wrote:
>> Morten Reippuert Knudsen skrev:
>>> Thorbjørn Ravn Andersen <nospa...@gmail.com> wrote:
>>>>> du savner din shell?
>>>> Nøh, jeg har bare brugt den i årevis, jeg kender dens særheder og den
>>>> passer mit sindelag godt. Da jeg nu har fået fast hjemmebase på min
>>>> Mac, er det oplagt at køre AquaEmacs med Gnus i. Det gør jeg nok LIGE
>>>> efter jeg har fikset min signatur... eller nowet.
>>>>
>>>> Jeg tror det viser hvor meget verden har ændret sig at det ikke er Emacs
>>>> men Eclipse der er det jeg skal have til at virke NU :)
>>> Nu du er i gang kan du så ikke hælpe IBM med at fixe deres Eclipse
>>> basserede Notes 8.5 ?
>> Næh, vi kører stadig Notes 5. Nu dog heldigvis uden post.
>>
>> Hvad er der nu galt udover det ikke er Outlook?
>
> Eclipse.

Nænæ, du tænker på platformen. Tro mig, det er fikst at man kan ploppe
moduler ind som ikke træder hinanden over tæerne. Og Java er gåååt.

Men det er nu meget enkelt - så længe IBM vil have penge for
grundudgaven af Lotus Notes så bliver det aldrig allemandseje, men de
kan heller ikke sælge guld til halv pris så det er så nemt...

Lars Kongshøj

unread,
Oct 17, 2008, 1:07:52 PM10/17/08
to
Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Fik iøvrigt nn i luften efter lidt fedten med config.h

Du snyder jo:

User-Agent: Thunderbird 2.0.0.17 (Macintosh/20080914)

Jeg prøvede også at oversætte nn. Men jeg kan ikke få det til at virke.
Jeg har efter bedste evne forsøgt at rette config.h til, så den kører
med nntp - ikke lokalt newsspool. Men den brokker sig over en manglende
fil ved navn MASTER - er det noget du stødte på? Så vidt jeg kunne finde
ud af bruges denne fil ifm. lokalt newsspool.

/Lars

Morten Reippuert Knudsen

unread,
Oct 17, 2008, 1:19:52 PM10/17/08
to
Thorbjørn Ravn Andersen <nospa...@gmail.com> wrote:

>> Eclipse.
>
> Nænæ, du tænker på platformen. Tro mig, det er fikst at man kan ploppe
> moduler ind som ikke træder hinanden over tæerne. Og Java er gåååt.

Lad mig specificere, udgaven bruger sin egen JVM (eclipse) istedet for
Suns certificerede JVM til heholdsvis Apple's eller MS's OS'er. Den er
/lidt/ sjov.

Morten Reippuert Knudsen

unread,
Oct 17, 2008, 1:22:23 PM10/17/08
to
Thorbjørn Ravn Andersen <nospa...@gmail.com> wrote:

>> Jeg synes ikke at specielt Adobe-programmerne kører så hurtigt på
>> en Virtual Machine, som de gør, hvis man booter direkte til
>> Windows, så derfor foretrækker jeg det sidste, når vi skifter hele
>> produktionen over til Windows. Vi kører stadig Mac OS X og har kun to
>
> Spurgte I vmware om de havde nogen gode tip til en god og betalende
> kunde? Det kunne være det hjalp :)

Umidelbart vil jeg mene man bør køre vm'enfra egen disk.

Thorbjørn Ravn Andersen

unread,
Oct 17, 2008, 1:58:21 PM10/17/08
to
Lars Kongshøj skrev:

> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>> Fik iøvrigt nn i luften efter lidt fedten med config.h
>
> Du snyder jo:
>
> User-Agent: Thunderbird 2.0.0.17 (Macintosh/20080914)

Øh, skrev jeg jeg var skiftet? Bare at jeg fik den i luften.

> Jeg prøvede også at oversætte nn. Men jeg kan ikke få det til at virke.
> Jeg har efter bedste evne forsøgt at rette config.h til, så den kører
> med nntp - ikke lokalt newsspool. Men den brokker sig over en manglende
> fil ved navn MASTER - er det noget du stødte på? Så vidt jeg kunne finde
> ud af bruges denne fil ifm. lokalt newsspool.

Hmmm, rettede filnavnet på der hvor den ledte efter newsserveren til en
fil jeg kunne skrive til, og ploppede "news.sunsite.dk" ind i det. Jeg
kan høre nn er for gammelt til dig :)

Message has been deleted

Lars Kongshøj

unread,
Oct 17, 2008, 3:05:47 PM10/17/08
to
Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Hmmm, rettede filnavnet på der hvor den ledte efter newsserveren til en
> fil jeg kunne skrive til, og ploppede "news.sunsite.dk" ind i det. Jeg
> kan høre nn er for gammelt til dig :)

Det gjorde jeg også, også lavede efter bedste evne kun nntp-support i
config.h - men den forsøger åbenbart alligevel at finde et lokalt newsspool.

Du må gerne sende mig din config.h hvis du gider...

Jeg læste i øvrigt news med nn det meste af halvfemserne.

/Lars

Thorbjørn Ravn Andersen

unread,
Oct 17, 2008, 3:53:12 PM10/17/08
to
Lars Kongshøj skrev:

> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>> Hmmm, rettede filnavnet på der hvor den ledte efter newsserveren til
>> en fil jeg kunne skrive til, og ploppede "news.sunsite.dk" ind i det.
>> Jeg kan høre nn er for gammelt til dig :)
>
> Det gjorde jeg også, også lavede efter bedste evne kun nntp-support i
> config.h - men den forsøger åbenbart alligevel at finde et lokalt
> newsspool.

Det gør den vist altid. Det skal den bare tampes til ikek at ville.
Deeeeet er en ommer :)


> Du må gerne sende mig din config.h hvis du gider...

Mind mig om det når jeg siger at nu virker det :)

>
> Jeg læste i øvrigt news med nn det meste af halvfemserne.

Og SÅ sagde de at du godt måtte lave noget studierelevant?

Lars Kongshøj

unread,
Oct 17, 2008, 4:30:50 PM10/17/08
to
Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Lars Kongshøj skrev:
>> Du må gerne sende mig din config.h hvis du gider...
> Mind mig om det når jeg siger at nu virker det :)

Nåeh, man bryder hulkende sammen og tilstår! Jeg skal holde øje med dine
headere ;-)

>> Jeg læste i øvrigt news med nn det meste af halvfemserne.
> Og SÅ sagde de at du godt måtte lave noget studierelevant?

Det kan man godt kalde det. Jeg begyndte at arbejde (og lærte noget helt
andet og mindre teoretisk end på DIKU). Efterhånden droppede jeg så at
læse news med nn på DIKUs computere...

/Lars

Thorbjørn Ravn Andersen

unread,
Oct 17, 2008, 4:45:00 PM10/17/08
to
Lars Kongshøj skrev:

> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>> Lars Kongshøj skrev:
>>> Du må gerne sende mig din config.h hvis du gider...
>> Mind mig om det når jeg siger at nu virker det :)
>
> Nåeh, man bryder hulkende sammen og tilstår! Jeg skal holde øje med dine
> headere ;-)

Tilstår ingenting. Vil bare ikke give dig noget jeg ikke selv har
færdigtestet. Ellers er den nok i fink eller noget.

Det kan også godt være det bare bliver Gnus igen. Kan også godt være
det bare forbliver Thunderbird. Nu får vi se :D

>>> Jeg læste i øvrigt news med nn det meste af halvfemserne.
>> Og SÅ sagde de at du godt måtte lave noget studierelevant?
>
> Det kan man godt kalde det. Jeg begyndte at arbejde (og lærte noget helt
> andet og mindre teoretisk end på DIKU). Efterhånden droppede jeg så at
> læse news med nn på DIKUs computere...

Arbejde - uf. Alt det fritid man kommer til at mangle.

Per Rønne

unread,
Oct 18, 2008, 1:49:39 AM10/18/08
to
Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> Der bliver ihvertfald installeret nogle BootCamp .ini, .dl og .dll filer
> i XP, så den er åbenbart nødvendig...

De installeres i Windows, efter at denne er installeres. De installeres
når man sætter Leopard-dvd'en i, for at sikre at nødvendige drivere er
der.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Per Rønne

unread,
Oct 18, 2008, 1:49:39 AM10/18/08
to
Thomas von Hassel <tho...@elements.dk> wrote:

> Thomas G. Madsen <nos...@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
>
> > Burde det ikke være nok at formatere en partition til FAT32, køre
> > WinXP-installationen og foretage en fuld formatering til NTFS (eller
> > evt. FAT32) for at kunne boote til WinXP på en Intel Mac, eller gør
> > Boot Camp-assistenten et eller andet specielt ved disken?
> >
> > Grunden til jeg spørger er, at jeg nu for tredje gang har forsøgt at
> > installere WinXP på en partition, som blot er formateret til FAT32
> > fra Mac OS 10.5.5, hvorefter den er fuld formateret til NTFS med
> > WinXP cden, men hver gang ender det i manglende hal.dll, når der
> > skal bootes første gang til WinXP.
> >
> > Alle de løsninger om manglende hal.dll, jeg har fundet på nettet
> > hidtil, har slået fejl, så der må åbenbart mangle et eller andet
> > vigtigt på den disk, siden XP ikke kan boote.
>
> Monstro bootcamp asistenten gør noget halløj med mac'ens EFI firmware så
> XP kan boote ? ... blot et gæt, vi bruger altid assistenten fordi det er
> nemmere og det virker.

Da jeg første gang, på Tiger, installerede Windows, brugte jeg Boot
Camp. Men installerede ellers som sædvanligt, idet jeg dog fjernede et
par små partitions. Jeg kunne derefter ikke bruge BootCamp til at ændre
partitionens størrelse, så jeg har altid ment at Windows kunne
installeres uden Boot Camp. Men det kan da godt være at man 'første
gang' skal bruge det til opgradering af EFI.

Thorbjørn Ravn Andersen

unread,
Oct 18, 2008, 7:27:47 AM10/18/08
to
Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Thorbjørn Ravn Andersen <nospa...@gmail.com> wrote:
>
>>> Eclipse.
>> Nænæ, du tænker på platformen. Tro mig, det er fikst at man kan ploppe
>> moduler ind som ikke træder hinanden over tæerne. Og Java er gåååt.
>
> Lad mig specificere, udgaven bruger sin egen JVM (eclipse) istedet for
> Suns certificerede JVM til heholdsvis Apple's eller MS's OS'er. Den er
> /lidt/ sjov.

Eclipse er ikke JVM'en, men platformen (GUI'dimser og sårn). Så det du
siger er at IBM har lagt deres J9 JVM ved? Det er da interessant - jeg
samler på den slags :)

Kan du uddybe "lidt sjov"?

Thorbjørn Ravn Andersen

unread,
Oct 18, 2008, 8:24:40 AM10/18/08
to
Kurt Brixen skrev:

> Det har jeg. Vi har været igennem det samme som Thomas er i gang med nu.
> Vi brugte før et system lavet specielt til os:
> http://www.4ever-software.dk/

Ligner en lille hyggelig hjemmebiks :) Det må fornemmes anderledes at
bruge end et eller andet amerikansk program tilpasset af indere og
oversat af svenskere bosat i Irland.


> Det var G5 computerer vi havde, og de blev skiftet ud til nogle HP :-(

Kondolerer. Det lyder ikke som om det var topprioritet at det kørte på
Mac. Dumme dem.

> lænkede grafikfiler skal vi selv MANUELT huske at flytte dem til en
> fælles server (og huske at tjekke om alle lænker er opdaterede), ellers
> er det umuligt at rette korrektur senere.

Gah. I skal bestille at få nogen af kerneudviklerne til at komme og
arbejde med som føl en dag. SÅ skal I bare se hvor hurtigt
programrettelserne kommer bagefter.

> Hos os har vi også lokalradio og lokaltv, og Tietoenator kan ikke
> håndtere radio- og tv-spot. Det er en ulempe da det så bliver besværligt
> at booke en jobannonce til både avis og radio.

Typisk. Hertil min verden går. Udveksling af data mellem progrmamer er
altid noget bøvl - her er det nemmere med sårn nogen mennesker - de er
lidt mere fleksible end de andre.

> Hvis Thomas læser med vil jeg sige "God fornøjelse" :-)

Godt det var en sød smiley og ikke en grum. Det er aldrig rart at
skulle skifte undervognen ud på en kørende bil :-S

Message has been deleted
Message has been deleted
Message has been deleted

Esben

unread,
Oct 20, 2008, 2:59:36 PM10/20/08
to
Thomas von Hassel <tho...@elements.dk> wrote:

> Thomas G. Madsen <nos...@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
>

> > Thomas von Hassel skrev:


> >
> > > Monstro bootcamp asistenten gør noget halløj med mac'ens EFI
> > > firmware så XP kan boote ? ...
> >

> > Noget tyder på det, for efter en tur med Boot Camp-assistenten og
> > endnu en Windows-installation, kan den nu boote til Windows.


> >
> > > blot et gæt, vi bruger altid assistenten fordi det er nemmere og
> > > det virker.
> >

> > Hvad nu hvis man slet ikke ønsker at køre OS X på maskinen? Så kunne
> > man selvfølgelig bare boote på OS X-dvden og køre assistenten derfra,
> > men det ville unægtelig være nemmere blot at oprette og formatere ens
> > disk med WinXP-cden, synes jeg.
>
> Du kan ikke køre den fra DVD'en ... men teoretisk burde du kunne slette
> OS X partitionen fra XP installeren ... men hvem vil dog det ;)

TDC anskaffede i hvert fald 200 MBP for køre ren Vista på dem - hvordan
dem der leverede maskinerne gjorde ved jeg så ikke lige.

Men OK nu var talen på XP og ikke Vista...

vh esben :-)

dbareud...@get2net.dk
udelad udelad

Thomas von Hassel

unread,
Oct 20, 2008, 3:05:14 PM10/20/08
to
Esben <es...@nospamget2net.dk> wrote:

Same difference .. men jeg vil nu gerne have en minimal OS X install til
f.eks fireware upgrades, fejlsøgning etc.

/thomas

Henrik Münster

unread,
Oct 20, 2008, 5:15:37 PM10/20/08
to
Kurt Brixen <kurt_...@invalid.invalid> wrote:

> Tietoenator er udmærket til det det er lavet til: Aviser.

Nu kan jeg ikke lade være med at spørge: Hvordan udtales det? Og hvad
betyder det? Tie betyder slips, og toe betyder tå. Eller tie betyder at
binde og to betyder til. Skal man binde noget til en enator?
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thomas von Hassel

unread,
Oct 20, 2008, 5:17:01 PM10/20/08
to
Henrik Münster <hen...@muenster.dk> wrote:

> Kurt Brixen <kurt_...@invalid.invalid> wrote:
>
> > Tietoenator er udmærket til det det er lavet til: Aviser.
>
> Nu kan jeg ikke lade være med at spørge: Hvordan udtales det? Og hvad
> betyder det? Tie betyder slips, og toe betyder tå. Eller tie betyder at
> binde og to betyder til. Skal man binde noget til en enator?

Det er finsk .. det burde være svar nok ;)

/thomas

Henrik Münster

unread,
Oct 20, 2008, 6:00:09 PM10/20/08
to
Thomas von Hassel <tho...@elements.dk> wrote:

Selvfølgelig. Jeg kunne ikke lige placere det. Tak.

<http://fi.wikipedia.org/wiki/Tietoenator>

0 new messages