Hvordan bruger man NOT i Terminal?

Kurt Hansen

Hvis jeg skriver f.eks. "find -not flac", så melder den "find: illegal
option -- n".
Jeg skal finde alle mapper der IKKE indeholder en undermappe der hedder
"flac".

I hjælp til Terminal finder jeg dette:

Operators

The primaries can be combined using the following operators. The
operators are listed in order of decreasing precedence.

! expression
-false expression
-not expression
This is the unary NOT operator. It evaluates to true if
the expression is false.

Det bliver jeg ikke klogere af.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Kurt Hansen

Er det så svært at skrive kommandolinjen for FIND i Terminal med
tillægget NOT? Er der ikke nogen der kan give et eksempel, eller en
henvisning til et sted hvor jeg kan læse mere om det?

Jens Kristian Soegaard

Hej,

> Er det så svært at skrive kommandolinjen for FIND i Terminal med
> tillægget NOT?

Det må jo være lidt svært siden du bøvler med det.

> Er der ikke nogen der kan give et eksempel, eller en
> henvisning til et sted hvor jeg kan læse mere om det?

Det mest oplagte ville jo være hvis du kiggede i manualen til find.
Sidst i manualen finder du eksempler - det første eksempel er med negation.

je...@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Kurt Hansen

Den 06/12/2021 kl. 00.04 skrev Jens Kristian Soegaard:
> [...]
>
> Det mest oplagte ville jo være hvis du kiggede i manualen til find.
> Sidst i manualen finder du eksempler - det første eksempel er med negation.

Æhhh jow, men hvor finder jeg den?

Thomas Corell 2740.816

Tast 'man find' i dit terminal-vindue ?

Eller bare 'man man'.

--
If it shouldn't be like this, it wouldn't be like this

Jens Kristian Soegaard

Hej,

> Æhhh jow, men hvor finder jeg den?

Du bragte jo selv et uddrag fra manualen i dit første indlæg i denne
tråd, så den må du jo have fundet?

Kurt Hansen

Ok, nu fandt jeg så manualen, men der er ikke vist et eksempel på
syntaxen for brug af NOT ... så vidt jeg kan se.

Hvad gør jeg galt her, hvor jeg bare søger efter flac-filer?:

Kurts-iMac:_DACOCD kh$ find -not *.flac
find: illegal option -- n
usage: find [-H | -L | -P] [-EXdsx] [-f path] path ... [expression]
find [-H | -L | -P] [-EXdsx] -f path [path ...] [expression]

- eller med filnavnet i anførselstegn:

Kurt Hansen

Den 06/12/2021 kl. 10.22 skrev Jens Kristian Soegaard:
> Hej,

> Du bragte jo selv et uddrag fra manualen i dit første indlæg i denne
> tråd, så den må du jo have fundet?

Njarh, som jeg skrev, så var det ved at bruge "Hjælp" til Terminal.

Thomas Corell 5631.850

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> syntaxen for brug af NOT ... så vidt jeg kan se.
>
> Hvad gør jeg galt her, hvor jeg bare søger efter flac-filer?:

Du får at vide, at 'n'et efter '-' er en "illegal option".

Men som en anden skrev, kig i manualen. Måske første eksempel i
afsnittet "EXAMPLES" ;-)

--
Sometimes the best you can do for yourself,
is to help someone else in need

Kurt Hansen

Den 06/12/2021 kl. 10.58 skrev Thomas Corell 5631.850:

> Du får at vide, at 'n'et efter '-' er en "illegal option".
>
> Men som en anden skrev, kig i manualen. Måske første eksempel i
> afsnittet "EXAMPLES" ;-)

Undskyld mig at jeg bliver ved med at bede om hjælp til noget der
åbenbart er så banalt, men jeg bliver ikke meget klogere af:

find / \! -name -not "*.flac"?

Den finder ALLE filer på det interne drev som ikke hedder *.flac; Det
var ikke lige det der var meningen.

Altså: Jeg har en USB med en mappe der hedder "Danacord". Her er der 439
undermapper, som hver indeholder en undermappe der hedder "soundbites".
Det er her jeg skal finde de "soundbites"-mapper som IKKE indeholder en
mappe der hedder "flac".

Undskyld hvis jeg har udtrykt mig uklart indtil nu.

Jens Kristian Soegaard

Hej,

> find / \! -name -not "*.flac"?
> Den finder ALLE filer på det interne drev som ikke hedder *.flac; Det
> var ikke lige det der var meningen.

Havde du forventet at manualen indeholdt et eksempel med en mappe ved
navn "Danacord"?

Det er måske lige nok at forvente af en manual.

Det er meningen at man skal tage eksemplet i manualet, og så tilpasse
det til ens egne behov.

Du bad om forklaring på, hvordan man bruger "NOT" - det er vist i
eksemplet her. Du skriver simpelhen "-not" ind lige før dit søgeudtryk.

Bemærk at "/" i eksemplet betyder at man søger i roden af filsystemet,
hvis du vil søge i en mappe et andet sted, så skriver du bare det:

find /Users/kh/Danacord [...]

som eksempel. Du skal naturligvis tilpasse det til, hvor din mappe
præcist er placeret.

Jens Kristian Soegaard

Hej,

> Njarh, som jeg skrev, så var det ved at bruge "Hjælp" til Terminal.

Det har du misforstået.

Det du har citeret kommer fra manualen til find.

Hvis du i Terminal skriver "find" og så bliver i tvivl om, hvordan man
gør - så kan du netop klikke på "Hjælp" i menuen og vælge at åbne
manualsiden for "find". Og det er så det, du har gjort.

Pico

Den 06-12-2021 kl. 11:55 skrev Jens Kristian Soegaard:
> [...]
> gør - så kan du netop klikke på "Hjælp" i menuen og vælge at åbne
> manualsiden for "find". Og det er så det, du har gjort.

Hej, jeg har ikke en disse forstand på Jeres problem, men kunne I ikke
bruge "Opfølgning" i stedet for "Svar" i jeres korrespondance. Det er
betegnelserne i Thunderbird, jeg ved ikke hvad det hedder i de APPs I
bruger, men så kommer beskederne i en tråd og ikke enkeltvis.

--
MVH
Pico

Jørgen Nielsen

mandag, 06-12-2021, Pico skrev:
> [...]
> betegnelserne i Thunderbird, jeg ved ikke hvad det hedder i de APPs I
> bruger, men så kommer beskederne i en tråd og ikke enkeltvis.

Her ligger alle svar fint i en tråd og ikke enkeltvis.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Pico

Den 06-12-2021 kl. 13:49 skrev Jørgen Nielsen:

> Her ligger alle svar fint i en tråd og ikke enkeltvis.

OK, det gør de så ikke hos mig, muligvis Thunderbird efter sidste
opdatering?
Ser på det senere.

--
MVH
Pico

Pico

> Her ligger alle svar fint i en tråd og ikke enkeltvis.

OK, min fejl, beklager. Indstillingen forkert hos mig.

--
MVH
Pico

Thomas Corell 0237.308

Kurt Hansen wrote:

> [...]
>
> find / \! -name -not "*.flac"?
>
> Den finder ALLE filer på det interne drev som ikke hedder *.flac; Det

Korrekt, du beder den jo om at søge hele disken igennem, når du
fortæller den skal starte søgningen i '/'

Fra manualen:

"for each path listed".

--
Just because you think it, doesn't mean its true