Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Badebold i det uendelige

83 views
Skip to first unread message

Robert Piil

unread,
Jul 28, 2014, 4:33:03 AM7/28/14
to
Nu har jeg snart i et par uger d�jet med uendelige badebolde, og kan
ikke finde ud af hvad der g�r galt.

Selv helt simple operationer - som fx skifte fra et vindue til et andet
- kan nogle gange tage minutter, f�r maskinen er til at kontakte igen.
De fleste gange kan man hoppe rundt andre steder.

EyeTv er ubrugelig. Selv n�r den bare st�r og k�rer uden andre
programmer �bne, og fx er sat til optagelse, hakker det ind imellem.

Der har altid v�ret en smule, der er blevet gradvist v�rre, men nu -
indenfor den sidste m�ned - er det blevet heeelt umuligt.

Jeg kan ikke se noget sammenh�ngende i aktivitetsoverv�gning. Der er
forskellige programmer der h�nger p� forskellige tidspunkter, men
symptomerne er de samme. Der ser ikke ud til at v�re problemer med
system ressourcer. Der er nok CPU og (nu) nok RAM.

Det lyder som om noget k�rer internt disk i maskinen stort set altid, og
kernel task g�r igen og ser ud til at skrive ret meget til disk (men der
bliver ikke brugt Swap-disk).

Jeg har gjort f�lgende:
- T�mt voldsomt ud p� HD'en, s� der nu er brugt 735 GB og 263 GB ledig.
- Udvidet med med 16 GB RAM yderligere - nu 20 GB
- K�rt fejls�gning p� disk (der var ingen fejl)
- Repareret disktilladelser (der var mange problemer inden - alle er nu
l�st).
- Geninstalleret OSX oveni den gamle (det har m�ske gjort problemet en
smule mindre hyppigt, men stadig er der noget helt galt).
- Derudover har jeg selvf�lgelig pr�vet at fjerne alle eksterne
tilslutninger, og pr�vet at lukke alt muligt software ned, s� jeg k�rer
med minimale programmer �bne.

Alt samme uden resultat.

Maskinen er en iMac 27", med 20 GB RAM (2x8 og 2x2), i5 - 2,8 GHz, med
10.9.4 - alt opdateret.

Det sidste skud jeg selv har i b�ssen er at den ikke kan lide min RAM
bestykning (officielt maks er 4GB-klodser), men google mener ikke det
skulle give nogle problemer. Inden RAM opgradering var der masser af
SWAP-problemer, de er v�k nu, men maskinen k�rer bare lige s� langsomt
som ellers.

Er der andre forslag til hvad der kan g�res/unders�ges inden jeg bider i
det sure �ble (pun intended) og starer helt forfra med geninstallering
af et friskt system og manuel geninstallering af programmer og
indl�sning af data?



--
Robert Piil
http://piil.org/

Heine Svendsen

unread,
Jul 28, 2014, 5:38:20 AM7/28/14
to
Den 28-07-14 10:33, Robert Piil skrev:
> Nu har jeg snart i et par uger døjet med uendelige
> badebolde, og kan ikke finde ud af hvad der går galt.
>
> Selv helt simple operationer - som fx skifte fra et vindue
> til et andet - kan nogle gange tage minutter, før maskinen
> er til at kontakte igen. De fleste gange kan man hoppe rundt
> andre steder.
>
> EyeTv er ubrugelig. Selv når den bare står og kører uden
> andre programmer åbne, og fx er sat til optagelse, hakker
> det ind imellem.
>
> Der har altid været en smule, der er blevet gradvist værre,
> men nu - indenfor den sidste måned - er det blevet heeelt
> umuligt.
>
> Jeg kan ikke se noget sammenhængende i
> aktivitetsovervågning. Der er forskellige programmer der
> hænger på forskellige tidspunkter, men symptomerne er de
> samme. Der ser ikke ud til at være problemer med system
> ressourcer. Der er nok CPU og (nu) nok RAM.
>
> Det lyder som om noget kører internt disk i maskinen stort
> set altid, og kernel task går igen og ser ud til at skrive
> ret meget til disk (men der bliver ikke brugt Swap-disk).
>
> Jeg har gjort følgende:
> - Tømt voldsomt ud på HD'en, så der nu er brugt 735 GB og
> 263 GB ledig.
> - Udvidet med med 16 GB RAM yderligere - nu 20 GB
> - Kørt fejlsøgning på disk (der var ingen fejl)
> - Repareret disktilladelser (der var mange problemer inden -
> alle er nu løst).
> - Geninstalleret OSX oveni den gamle (det har måske gjort
> problemet en smule mindre hyppigt, men stadig er der noget
> helt galt).
> - Derudover har jeg selvfølgelig prøvet at fjerne alle
> eksterne tilslutninger, og prøvet at lukke alt muligt
> software ned, så jeg kører med minimale programmer åbne.
>
> Alt samme uden resultat.
>
> Maskinen er en iMac 27", med 20 GB RAM (2x8 og 2x2), i5 -
> 2,8 GHz, med 10.9.4 - alt opdateret.
>
> Det sidste skud jeg selv har i bøssen er at den ikke kan
> lide min RAM bestykning (officielt maks er 4GB-klodser), men
> google mener ikke det skulle give nogle problemer. Inden RAM
> opgradering var der masser af SWAP-problemer, de er væk nu,
> men maskinen kører bare lige så langsomt som ellers.
>
> Er der andre forslag til hvad der kan gøres/undersøges inden
> jeg bider i det sure æble (pun intended) og starer helt
> forfra med geninstallering af et friskt system og manuel
> geninstallering af programmer og indlæsning af data?
>

Det har jo været ret varmt på det seneste.
Det kunne vel ikke være et problem med blæsere, der er
støvet til?
Giv dem evt. en omgang med støvsugeren.

Heine


Robert Piil

unread,
Jul 28, 2014, 5:44:08 AM7/28/14
to
Den 28/07-14 11:38, Heine Svendsen skrev:

> Det har jo v�ret ret varmt p� det seneste.
> Det kunne vel ikke v�re et problem med bl�sere, der er st�vet til?
> Giv dem evt. en omgang med st�vsugeren.

Tak, den har jeg pr�vet ogs�. Desuden bruger jeg SMCfancontrol, s� jeg
kan se at maskinen ikke bliver overvarm (og ja, den har jeg ogs� pr�vet
at sl� helt fra).

Glenn

unread,
Jul 28, 2014, 6:58:22 AM7/28/14
to
Løsning:

Sletning af harddisk og reinstallering.

Hvis det ikke virker - ny hardware.

Glenn

Flemming Rubini

unread,
Jul 28, 2014, 8:23:53 AM7/28/14
to
Robert Piil <smede...@gmail.com> wrote:

> Nu har jeg snart i et par uger d�jet med uendelige badebolde, og kan
> ikke finde ud af hvad der g�r galt.

Fryser maskinen eller ser du faktisk en badebold?

Jeg har selv oplevet adskillige frys uden badebolde, og har t�nkt at det
ligner den oplevelse jeg har, n�r vi n�rmere os store opdateringer,
gange mange. Maskinen synes uddateret.



--
Flemming

Niels Jørgen Kruse

unread,
Jul 28, 2014, 8:43:54 AM7/28/14
to
Robert Piil <smede...@gmail.com> wrote:

> Maskinen er en iMac 27", med 20 GB RAM (2x8 og 2x2), i5 - 2,8 GHz, med
> 10.9.4 - alt opdateret.

Er du d�kket af dette?
<https://www.apple.com/dk/support/imac-harddrive/>

--
Mvh./Regards, Niels J�rgen Kruse, Vanl�se, Denmark

Robert Piil

unread,
Jul 28, 2014, 9:04:16 AM7/28/14
to
Den 28/07-14 14:23, Flemming Rubini skrev:
Det er - mest - med badebolden. I hvert fald i det aktive vindue. Nogle
gange kan andre programmer godt svare samdig med �t vindue st�r med
badebold p�. Som regel dog meget langsomt.

P� andre tidspunkter k�rer alt gnidningsfrit i perioder og ulideligt
langsomt i andre.

Robert Piil

unread,
Jul 28, 2014, 9:05:10 AM7/28/14
to
Den 28/07-14 14:43, Niels J�rgen Kruse skrev:

> Er du d�kket af dette?
> <https://www.apple.com/dk/support/imac-harddrive/>

Nej, min maskine er ber�rt af det problem - men tak for buddet.

Niels Jørgen Kruse

unread,
Jul 28, 2014, 9:10:38 AM7/28/14
to
Robert Piil <smede...@gmail.com> wrote:

> Den 28/07-14 14:43, Niels J�rgen Kruse skrev:
>
> > Er du d�kket af dette?
> > <https://www.apple.com/dk/support/imac-harddrive/>
>
> Nej, min maskine er ber�rt af det problem - men tak for buddet.

Du har f�et skiftet harddisk tidligere?

Hvis du kloner til en ekstern harddisk og booter fra den, kan du se om
problemet g�r v�k. I s� fald er det harddisken igen.

Robert Piil

unread,
Jul 28, 2014, 9:19:56 AM7/28/14
to
Den 28/07-14 15:10, Niels J�rgen Kruse skrev:

> Du har f�et skiftet harddisk tidligere?
>
> Hvis du kloner til en ekstern harddisk og booter fra den, kan du se om
> problemet g�r v�k. I s� fald er det harddisken igen.

Nej, min hardware er ikke omfattet af det program. tjekkede dengang
programmet blev lanceret og har dobbelttjekket nu. Det er den originale
disk der sidder i.

Vil pr�ve med en anden ekstern disk, men har ikke lige nogen st�ende -
har oprettet et nyt indl�g med efterlysning af fornuftige drives til
form�let.

Har ogs� overvejet at l�ne datterens eller for�ldrenes maskine, og
indl�se min TM p� en af dem, for at se om det er installation eller HW
der er flaskehalsen.

Robert Piil

unread,
Jul 28, 2014, 9:20:56 AM7/28/14
to
Den 28/07-14 12:58, Glenn skrev:
> Løsning:
>
> Sletning af harddisk og reinstallering.
>
> Hvis det ikke virker - ny hardware.

Ja, det er sidste udvej. Vil gerne prøve at se om problemet kan løses
først. Vil være træt af at købe ny HW, for efterfølgende at finde ud af
at jeg alligevel skal reinstallere.

Jens Kristian Søgaard

unread,
Jul 28, 2014, 9:37:27 AM7/28/14
to
Hej,

> Ja, det er sidste udvej. Vil gerne prøve at se om problemet kan løses
> først. Vil være træt af at købe ny HW, for efterfølgende at finde ud af
> at jeg alligevel skal reinstallere.

Hvis du har mod på det, kan du gå i gang med at bruge systemværktøjerne
til at lokalisere problemet. Det er noget teknisk, så det er ikke
sikkert det er nemt for dig - i så fald kunne du måske hyre en
Mac-tekniker til at gøre det for dig.

Nogen af de værktøjer, du kunne teste med er fx:

1) Check om system loggen indeholder fejlbeskeder

2) Brug dtrace på et af de hængende programmer til at se, hvad det
præcist er den står og venter på

3) Brug "execsnoop -v" til at se, om der er noget som står og
starter/stopper en masse processer, som Activity Monitor ikke kan nå at
afsløre

4) Brug "iofile.d" til at se om der er særlige programmer eller særlige
filer, som der er meget I/O ventetid forbundet med (evt. kombineret med
"iosnoop -stoD")

5) Brug "iotop" til at se om der er programmer, som har usædvanligt
meget diskaktivitet

6) Brug "latency" til at se om der skulle være problemer med scheduling
eller interrupt latency

7) Brug "vmstat" til at se om antallet af pageins/pageouts og
swapins/swapouts vokser i et højt tempo

osv.

--
Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,
je...@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Robert Piil

unread,
Jul 28, 2014, 9:43:39 AM7/28/14
to
Den 28/07-14 15:37, Jens Kristian Søgaard skrev:
Tak - det var netop sådan noget jeg eftersøgte. Jeg prøver at dykke ned
i det, så må vi se om jeg er skarp nok til at fortolke resultaterne.

Robert Piil

unread,
Jul 28, 2014, 9:44:10 AM7/28/14
to
Den 28/07-14 15:19, Robert Piil skrev:
> Den 28/07-14 15:10, Niels J�rgen Kruse skrev:
>
>> Du har f�et skiftet harddisk tidligere?
>>
>> Hvis du kloner til en ekstern harddisk og booter fra den, kan du se om
>> problemet g�r v�k. I s� fald er det harddisken igen.
>
> Nej, min hardware er ikke omfattet af det program. tjekkede dengang
> programmet blev lanceret og har dobbelttjekket nu. Det er den originale
> disk der sidder i.

Programmet vedr. Seagate harddiske, min er en WD.

Kurt Hansen

unread,
Jul 28, 2014, 10:56:41 AM7/28/14
to
Den 28/07/14 12.58, skrev Glenn:
> Løsning:
>
> Sletning af harddisk og reinstallering.
>
> Hvis det ikke virker - ny hardware.

Ak ja, så mindes jeg tiden med Windows :-(
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

hanne...@operamail.com

unread,
Jul 29, 2014, 12:17:16 PM7/29/14
to
Den 28/07/14 kl. 10.33 skrev Robert Piil:

>
> EyeTv er ubrugelig. Selv n�r den bare st�r og k�rer uden andre
> programmer �bne, og fx er sat til optagelse, hakker det ind imellem.
>
>

OS X pr�ver muligvis at mounte et eksternt drev, en server eller lig.
Det kan l�se systemet hvis drevet ikke svarer.


Hvis du har et program som CCleaner pr�v at slette Recent Servers,
Recent Places og Directory Service Cache.

Evtl. pr�v at resette PRAM med command+option+P+R
http://macs.about.com/od/usingyourmac/qt/Reset-Pram.htm

mvh
Hanne

Robert Piil

unread,
Jul 29, 2014, 4:52:56 PM7/29/14
to
Den 29/07-14 18:17, hanne...@operamail.com skrev:
Tak - pr�vet at resette NVRAM og PRAM tidligere.

CCleaner har jeg ikke h�rt meget godt om. Kan det klares fra terminalen
eller lign.?

Robert Piil

unread,
Jul 29, 2014, 5:01:43 PM7/29/14
to
Den 28/07-14 15:37, Jens Kristian Søgaard skrev:
Ok - jeg er startet med at kigge i sys-loggen - sidste msg i
nedenstående snip ses jævnligt i forbindelse med badebolden:

Jul 29 22:52:06 --- last message repeated 1 time ---
Jul 29 22:52:06 Jaco.local mDNSResponder[40]: ERROR: send_all(59) wrote
-1 of 4 errno 32 (Broken pipe)
Jul 29 22:52:06 Jaco.local configd[19]:
DNSServiceCreateConnection(&dnsMain) failed, error = -65568
Jul 29 22:52:36 Jaco.local syncdefaultsd[16605]: Initial test for
reachability failed. Let's mark service as unreachable for now
Jul 29 22:53:01 --- last message repeated 4 times ---

---->>>>
Jul 29 22:53:01 Jaco.local gkbisd[172]: Unable to collect cdhash for
/System/Library/PrivateFrameworks/WebKit2.framework/Versions/A/XPCServices/com.apple.WebKit.WebContent.xpc
(error code 100024)


En anden fejl - badebold starter omkring 22:55:51 og slipper 22:57:
Jul 29 22:55:51 Jaco.local Mail[16431]: [LogNetworkEvents] Already
watching reachability for <MFIMAPAccount:0x7fbaaa701ba0
(path=/Users/robert/Library/Mail/V2/IMAP-...@piil.org@mail.kleinweb.dk,
active)>
Jul 29 22:56:57 Jaco.local iTunes[394]:
Entered:_AMMuxedDeviceDisconnected, mux-device:408
Jul 29 22:56:57 Jaco.local iTunes[394]:
Entered:__thr_AMMuxedDeviceDisconnected, mux-device:408
Jul 29 22:56:57 Jaco.local iTunes[394]: tid:20e5f - Mux ID not found in
mapping dictionary
Jul 29 22:56:57 Jaco.local iTunes[394]: tid:20e5f - Can't handle
disconnect with invalid ecid


Kan også se fejl i forbindelse med mit lydkort (Digidesign Mbox2 -
eksternt - som ikke er sat til lige nu), men det er jo til at fjerne
helt (eller slutte til igen).

Robert Piil

unread,
Jul 29, 2014, 5:08:34 PM7/29/14
to
Den 29/07-14 23:01, Robert Piil skrev:
Jul 29 23:02:41 Jaco.local gkbisd[172]: Unable to collect cdhash for
/System/Library/PrivateFrameworks/WebKit2.framework/Versions/A/XPCServices/com.apple.WebKit.WebContent.xpc
(error code 100024)
Jul 29 23:02:57 --- last message repeated 1 time ---
Jul 29 23:02:57 Jaco.local iTunes[394]:
Entered:_AMMuxedDeviceDisconnected, mux-device:409
Jul 29 23:02:57 Jaco.local iTunes[394]:
Entered:__thr_AMMuxedDeviceDisconnected, mux-device:409
Jul 29 23:02:57 Jaco.local iTunes[394]: tid:1bbc7 - Mux ID not found in
mapping dictionary
Jul 29 23:02:57 Jaco.local iTunes[394]: tid:1bbc7 - Can't handle
disconnect with invalid ecid
Jul 29 23:02:59 Jaco.local syncdefaultsd[16622]: Initial test for
reachability failed. Let's mark service as unreachable for now
Jul 29 23:03:29 --- last message repeated 4 times ---
Jul 29 23:05:34 Jaco.local gkbisd[172]: Unable to collect cdhash for
/System/Library/PrivateFrameworks/WebKit2.framework/Versions/A/XPCServices/com.apple.WebKit.WebContent.xpc
(error code 100024)
Jul 29 23:05:38 Jaco.local mDNSResponder[40]: ERROR: send_all(54) wrote
-1 of 4 errno 32 (Broken pipe)
Jul 29 23:05:38 Jaco.local configd[19]:
DNSServiceCreateConnection(&dnsMain) failed, error = -65568
Jul 29 23:06:08 Jaco.local syncdefaultsd[16628]: Initial test for
reachability failed. Let's mark service as unreachable for now
Jul 29 23:06:15 --- last message repeated 4 times ---
Jul 29 23:06:15 Jaco.local gkbisd[172]: Unable to collect cdhash for
/System/Library/PrivateFrameworks/WebKit2.framework/Versions/A/XPCServices/com.apple.WebKit.WebContent.xpc
(error code 100024)
Jul 29 23:06:58 --- last message repeated 1 time ---
Jul 29 23:06:55 Jaco.local com.apple.WebKit.WebContent[16630]: Error
loading /Library/Audio/Plug-Ins/HAL/Digidesign
CoreAudio.plugin/Contents/MacOS/Digidesign CoreAudio:
dlopen(/Library/Audio/Plug-Ins/HAL/Digidesign
CoreAudio.plugin/Contents/MacOS/Digidesign CoreAudio, 262): no suitable
image found. Did find:
/Library/Audio/Plug-Ins/HAL/Digidesign
CoreAudio.plugin/Contents/MacOS/Digidesign CoreAudio: no matching
architecture in universal wrapper
Jul 29 23:06:55 Jaco.local com.apple.WebKit.WebContent[16631]: Error
loading /Library/Audio/Plug-Ins/HAL/Digidesign
CoreAudio.plugin/Contents/MacOS/Digidesign CoreAudio:
dlopen(/Library/Audio/Plug-Ins/HAL/Digidesign
CoreAudio.plugin/Contents/MacOS/Digidesign CoreAudio, 262): no suitable
image found. Did find:
/Library/Audio/Plug-Ins/HAL/Digidesign
CoreAudio.plugin/Contents/MacOS/Digidesign CoreAudio: no matching
architecture in universal wrapper
Jul 29 23:06:55 Jaco.local com.apple.WebKit.WebContent[16630]: Cannot
find function pointer NewDigiCoreAudioPlugIn for factory
B8A063B5-2F3D-444A-88CB-D0B8F1B22042 in CFBundle/CFPlugIn 0x7fde0b533a50
</Library/Audio/Plug-Ins/HAL/Digidesign CoreAudio.plugin> (bundle, not
loaded)
Jul 29 23:06:55 Jaco.local com.apple.WebKit.WebContent[16631]: Cannot
find function pointer NewDigiCoreAudioPlugIn for factory
B8A063B5-2F3D-444A-88CB-D0B8F1B22042 in CFBundle/CFPlugIn 0x7fb730c4abe0
</Library/Audio/Plug-Ins/HAL/Digidesign CoreAudio.plugin> (bundle, not
loaded)
Jul 29 23:07:53 Jaco.local gkbisd[172]: Unable to collect cdhash for
/System/Library/Frameworks/QTKit.framework/Versions/A/XPCServices/com.apple.qtkitserver.xpc
(error code 100024)

Thorbjørn Ravn Andersen, 20140730

unread,
Jul 30, 2014, 5:26:19 AM7/30/14
to
Robert Piil <smede...@gmail.com> writes:

> Er der andre forslag til hvad der kan gøres/undersøges inden jeg bider
> i det sure æble (pun intended) og starer helt forfra med
> geninstallering af et friskt system og manuel geninstallering af
> programmer og indlæsning af data?

Jeg ville mistænke disken. Har du mulighed for at prøve at montere en
anden disk midlertidigt (og installere på den?)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Robert Piil

unread,
Jul 31, 2014, 6:39:00 AM7/31/14
to
Den 29/07-14 23:01, Robert Piil skrev:
> Jul 29 22:53:01 Jaco.local gkbisd[172]: Unable to collect cdhash for
> /System/Library/PrivateFrameworks/WebKit2.framework/Versions/A/XPCServices/com.apple.WebKit.WebContent.xpc
> (error code 100024)


Fandt følgende diskussion omkring dette på:
https://discussions.apple.com/thread/6433525?start=0&tstart=0

gkbisd er åbenbart ny i 10.9.4 og løsningen (for nogle) skulle være
reinstallation af 10.9.4, downloade og installere combo update
efterfølgende.

Det ser umiddelbart ud til at fjerne denne fejl her, men hjælper ikke
meget på badeboldene...

Jens Kristian Søgaard

unread,
Jul 31, 2014, 9:46:39 AM7/31/14
to
Hej,

> Fandt følgende diskussion omkring dette på:
> https://discussions.apple.com/thread/6433525?start=0&tstart=0

Lad være med at stirre dig blind på det her, der står i loggen. Det har
højst sandsynligt intet at gøre med dine "badebolde" - så det er helt
irrelevant at jagte beskeder, som er af informativ karakter.

Kig istedet på de værktøjer, jeg fortalte dig om.

Flemming Rubini

unread,
Aug 1, 2014, 12:44:38 PM8/1/14
to
Jeg har haft problemer med frysninger (ikke som dine med badebold), som
jeg pt. har kredset indtil at v�re Chrome som tager det dedikerede
grafikkort i brug.

Jeg g�tter p� at varmen i �jeblikket spiller ind, p� kortets funktion.
For jeg har set et lignende billede p� samme tid sidste �r.

Jeg har derfor installeret gfxcardstatus, s� jeg kan se hvilke
programmer der skifter grafikkortet over til det dedikerede.
http://gfx.io.

Starter jeg Chrome, bliver maskinen nogen gange lidt underlig i
grafiken, samtidigt med at den if�lge gfxstatus sl�r over p� 'discrete'
card. Det ser ud til at den mindste uregelm�ssighed kan jeg standse ved
at lukke Chrome, hvorved grafikfunktionen falder tilbage p� den
integrede kortdel.


--
Flemming

Flemming Rubini

unread,
Aug 2, 2014, 6:42:48 AM8/2/14
to
Robert Piil <smede...@gmail.com> wrote:

> Maskinen er en iMac 27", med 20 GB RAM (2x8 og 2x2), i5 - 2,8 GHz, med
> 10.9.4 - alt opdateret.

Mid 2010?
Med : ATI Radeon HD 5670 or Radeon HD 5750?

Min kommentar vedr�rer AMD som f�rst kom i �ret efter, s� vidt jeg kan
se af Mactracker.

--
Flemming

Robert Piil

unread,
Aug 4, 2014, 9:03:53 AM8/4/14
to
Den 31/07-14 15:46, Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,
>
>> Fandt følgende diskussion omkring dette på:
>> https://discussions.apple.com/thread/6433525?start=0&tstart=0
>
> Lad være med at stirre dig blind på det her, der står i loggen. Det har
> højst sandsynligt intet at gøre med dine "badebolde" - så det er helt
> irrelevant at jagte beskeder, som er af informativ karakter.
>
> Kig istedet på de værktøjer, jeg fortalte dig om.
>

Jeg har forsøgt en del, men finder ikke noget der trigger mig. Du skal
nu have tak for hjælpen alligevel, for ti år siden var jeg nok blevet
stædig og havde fundet ud af hvad der var galt, men nu er der for mange
andre ting jeg også vil bruge min tid på.

Har fået en disk ind af døren i dag, den er nu igang med at clone, så
vil jeg prøve at boote op på den og se om det giver noget. Sidste skud i
bøssen er at scratche maskinen helt og installere fra bunden af. Det er
nok under alle omstændigheder meget sundt, da jeg det er min første
OSX-installation og jeg fik rodet en hel del rundt i starten - for nu
fire år siden.

Troede et øjeblik det vakte mindelser om windows-tiden, men så mødte jeg
på arbejde efter fire uger i dag, og måtte bruge de første tre-fire
timer på at reboote og opdatere virusdefinitioner.... selv med den
nuværende performance fungerer min gamle Mac overall bedre end en Lenovo
Laptop med SSD og Windows 7... eller det er i hvert fald ikke meget galt.

Robert Piil

unread,
Aug 5, 2014, 3:40:22 AM8/5/14
to
Den 04/08-14 15:03, Robert Piil skrev:

> Jeg har forsøgt en del, men finder ikke noget der trigger mig. Du skal
> nu have tak for hjælpen alligevel, for ti år siden var jeg nok blevet
> stædig og havde fundet ud af hvad der var galt, men nu er der for mange
> andre ting jeg også vil bruge min tid på.
>
> Har fået en disk ind af døren i dag, den er nu igang med at clone, så
> vil jeg prøve at boote op på den og se om det giver noget. Sidste skud i
> bøssen er at scratche maskinen helt og installere fra bunden af. Det er
> nok under alle omstændigheder meget sundt, da jeg det er min første
> OSX-installation og jeg fik rodet en hel del rundt i starten - for nu
> fire år siden.
>
> Troede et øjeblik det vakte mindelser om windows-tiden, men så mødte jeg
> på arbejde efter fire uger i dag, og måtte bruge de første tre-fire
> timer på at reboote og opdatere virusdefinitioner.... selv med den
> nuværende performance fungerer min gamle Mac overall bedre end en Lenovo
> Laptop med SSD og Windows 7... eller det er i hvert fald ikke meget galt.

Det lader til at Thorbjørn får ret. Jeg kører nu på CCC-klon af disken,
og CCC meldte om bad sectors og nogle read errors (heldigvis på
ubetydelige filer).

Det virker som om at det fungerer som det skal - nu skal der lige testes
lidt mere.

Jeg *har* kørt test på disken i diskværktøj (fra recovery partitionen)
men den fandt ikke noget. Det gjorde CCC så. Nu er spørgsmålet så
hvordan jeg får disken fikset.

- Kan bare formatere den igen, og stole på den så selv markerer dårlige
sektorer som dårlige?

- Er der andre værktøjer der er bedre end diskværktøj?

- Skal jeg bare glemme den disk og få den skiftet ud (det regner jeg med
jeg selv kan finde ud af)?

- Jeg formoder det koster noget i performance at køre på en ekstern disk
- om ikke så på opstart og disk-aktiviteter, selvfølgelig.

- nogle forslag til hvilken disk man skal proppe i (SSD er vist lidt
bøvlet at skifte til på min model).

- hvis jeg har brug for hjælp, er der så forslag til hvem man skal bruge
(Midtsjælland eller hovedstades området.

Thorbjørn Ravn Andersen, 20140806

unread,
Aug 6, 2014, 3:49:36 PM8/6/14
to
Robert Piil <smede...@gmail.com> writes:

> Jeg *har* kørt test på disken i diskværktøj (fra recovery partitionen)
> men den fandt ikke noget. Det gjorde CCC så. Nu er spørgsmålet så
> hvordan jeg får disken fikset.

Red indholdet og kasser disken!

(Diskværktøjtesten ser bare efter om filsystemet hænger fornuftigt
sammen - den checker ikke om de enkelte filer kan læses)

Nu kan jeg ikke huske om det var til en bærbar, men uanset hvad kan det
godt være en god ide at vælge en disk med en faldsensor.

Robert Piil

unread,
Aug 6, 2014, 6:26:01 PM8/6/14
to
Den 06/08-14 21:49, Thorbjørn Ravn Andersen, 20140806 skrev:
> Robert Piil <smede...@gmail.com> writes:
>
>> Jeg *har* kørt test på disken i diskværktøj (fra recovery partitionen)
>> men den fandt ikke noget. Det gjorde CCC så. Nu er spørgsmålet så
>> hvordan jeg får disken fikset.
>
> Red indholdet og kasser disken!
>
> (Diskværktøjtesten ser bare efter om filsystemet hænger fornuftigt
> sammen - den checker ikke om de enkelte filer kan læses)
>
> Nu kan jeg ikke huske om det var til en bærbar, men uanset hvad kan det
> godt være en god ide at vælge en disk med en faldsensor.

Ja, jeg er også kommet til at det skal være en ny disk - havde bare
håbet at kunne undgå at åbne skidtet.

Det er en fornøjelse at arbejde på maskinen nu - selv med en ekstern
disk koblet på en USB2-port.

Det bliver en SSD. Jeg kan se at det kun var hvis man vil køre med både
HD og SSD det begynder at blive besværligt at skifte på. SSD'er er
åbenbart kommet så langt ned i pris at det begynder at give mening.

Nu skal jeg bare finde ud af hvilken, og hvad jeg ellers skal have for
montere den.

Går ud fra jeg skal have en 2,5" - 3,5" ramme og noget kabelværk. Nogen
med erfaring?

Jesper Lillesø

unread,
Aug 11, 2014, 4:42:49 AM8/11/14
to
On Thursday, August 7, 2014 12:26:01 AM UTC+2, Robert Piil wrote:
> Det bliver en SSD. Jeg kan se at det kun var hvis man vil køre med både
> HD og SSD det begynder at blive besværligt at skifte på. SSD'er er
> åbenbart kommet så langt ned i pris at det begynder at give mening.
>
> Nu skal jeg bare finde ud af hvilken, og hvad jeg ellers skal have for
> montere den.
>
> Går ud fra jeg skal have en 2,5" - 3,5" ramme og noget kabelværk. Nogen
> med erfaring?

Jeg har lige skiftet til en SSD i en iMac 27" fra 2009.

Du skal selvfølgelig have en ramme :-) Jeg kabler er de samme (SATA).

Mne Apple har lavet noget proprietært med temeraturføling på disken. Og det stik findes ikke på SSDen (Jeg brugte en Samsung 840 Pro). Men der er en softwareløsning!

http://exirion.net/ssdfanctrl/

Du skal nok også bruge denne: http://arstechnica.com/apple/2013/10/how-to-make-your-own-bootable-os-x-10-9-mavericks-usb-install-drive/#image-9

Og så skal du have slået Trim til på SSDen:

http://chameleon.alessandroboschini.it/index.php

--
Jesper

Thorbjørn Ravn Andersen, 20140811

unread,
Aug 11, 2014, 6:01:12 AM8/11/14
to
Jesper Lillesø <lill...@gmail.com> writes:

> Og så skal du have slået Trim til på SSDen:
>
> http://chameleon.alessandroboschini.it/index.php

Jeg blev foreslået at lade være med at fifle med TRIM og så bare
nulstille disken og rulle ind fra backup når den engang blev for
langsom.

Jeg ved ikke om de nye Samsung diske kan finde ud af at bytte rundt på
data af sig selv, så når en given diskklump bliver slidt, bliver den
ombyttet med en der næsten ikke er skrevet til? Det ville ellers være
en smart løsning :)

Jens Kristian Søgaard

unread,
Aug 11, 2014, 3:57:06 PM8/11/14
to
Hej,

> Jeg blev foreslået at lade være med at fifle med TRIM og så bare
> nulstille disken og rulle ind fra backup når den engang blev for
> langsom.

Bemærk at man skal bruge TRIM (discard) for rent faktisk at nulstille
disken.

> Jeg ved ikke om de nye Samsung diske kan finde ud af at bytte rundt på
> data af sig selv, så når en given diskklump bliver slidt, bliver den
> ombyttet med en der næsten ikke er skrevet til? Det ville ellers være
> en smart løsning :)

Selvfølgelig kan den det! Det er jo det, der er hovedårsagen til at
disken løbende bliver langsommere - og derfor man har brug for TRIM.

I praksis fungerer den slags systemer dog ikke ved at man bruger en
"klump" indtil den er næsten helt slidt i stykker - man foretager en
mere glidende udskiftning for at slide disken mere jævnt.

Thorbjørn Ravn Andersen, 20140812

unread,
Aug 11, 2014, 6:14:03 PM8/11/14
to
Jens Kristian Søgaard <je...@mermaidconsulting.dk> writes:

> Hej,
>
>> Jeg blev foreslået at lade være med at fifle med TRIM og så bare
>> nulstille disken og rulle ind fra backup når den engang blev for
>> langsom.
>
> Bemærk at man skal bruge TRIM (discard) for rent faktisk at nulstille
> disken.

Ja, der skal en eller anden "kør TRIM på hele disken"-kommando til - det
kigger jeg på til den tid. Det var mit indtryk at det var sundest når
den alligevel skulle tømmes.

>> Jeg ved ikke om de nye Samsung diske kan finde ud af at bytte rundt på
>> data af sig selv, så når en given diskklump bliver slidt, bliver den
>> ombyttet med en der næsten ikke er skrevet til? Det ville ellers være
>> en smart løsning :)
>
> Selvfølgelig kan den det! Det er jo det, der er hovedårsagen til at
> disken løbende bliver langsommere - og derfor man har brug for TRIM.

Det var mit indtryk at disken løbende bliver langsommere fordi man skal
genskrive hele blokke når noget af indholdet ændres, i stedet for bare
at skrive "nyt" indhold til ubrugte blokke. Det er ikke det jeg snakker
om.

Det jeg forestillede mig var at disken konstaterer at de blokke filen X
består af, kun er skrevet til en gang og derfor kan X's blokke flyttes
over til nogen der er skrevet masser af gange til og dernæst blive givet
fri til almindeligt brug.

Hvis det er det samme vi snakker om, er det da båre dæjli' :)

Jens Kristian Søgaard

unread,
Aug 11, 2014, 6:32:31 PM8/11/14
to
Hej,

> Det jeg forestillede mig var at disken konstaterer at de blokke filen X
> består af, kun er skrevet til en gang og derfor kan X's blokke flyttes
> over til nogen der er skrevet masser af gange til og dernæst blive givet
> fri til almindeligt brug.

Lige nu skriver du stort set det modsatte af det du skrev før: "så når
en given diskklump bliver slidt, bliver den ombyttet med en der næsten
ikke er skrevet til".

Begge dele har ikke noget at gøre med, hvordan SSD diske fungerer. Som
jeg skrev bruger man wear levelling i SSD for at sikre en _jævn_
fordeling af skrivningerne.

Det kan man gøre på flere måder. Fx kan man fordele de skrivninger, der
er til disken hen over hele disken. En anden mulighed er at disken
løbende flytter rundt på data, så ikke kun OS'ets skrivninger fordeles,
men også allerede eksisterende data omfordeles. Med en indirection tabel
få man det til at fremstå kontinuert.

--
Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,
je...@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Robert Piil

unread,
Aug 12, 2014, 1:42:47 AM8/12/14
to
Den 11/08-14 10:42, Jesper Lilles� skrev:

> Jeg har lige skiftet til en SSD i en iMac 27" fra 2009.
>
> Du skal selvf�lgelig have en ramme :-) Jeg kabler er de samme (SATA).
>
> Mne Apple har lavet noget propriet�rt med temeraturf�ling p� disken. Og det stik findes ikke p� SSDen (Jeg brugte en Samsung 840 Pro). Men der er en softwarel�sning!
>
> http://exirion.net/ssdfanctrl/

Som jeg har forst�et kan man blot n�jes med at kortslutte temperaturf�leren.

> Du skal nok ogs� bruge denne: http://arstechnica.com/apple/2013/10/how-to-make-your-own-bootable-os-x-10-9-mavericks-usb-install-drive/#image-9

Jeg g�r ud fra CCC ogs� kan finde ud af at lave en bootable kopi af min
nuv�rende install. Det kunne den til en HDD.

> Og s� skal du have sl�et Trim til p� SSDen:
>
> http://chameleon.alessandroboschini.it/index.php

Tak for info.

Robert Piil

unread,
Aug 12, 2014, 1:44:55 AM8/12/14
to
Den 12/08-14 00:32, Jens Kristian Søgaard skrev:

>> Det jeg forestillede mig var at disken konstaterer at de blokke filen X
>> består af, kun er skrevet til en gang og derfor kan X's blokke flyttes
>> over til nogen der er skrevet masser af gange til og dernæst blive givet
>> fri til almindeligt brug.
>
> Lige nu skriver du stort set det modsatte af det du skrev før: "så når
> en given diskklump bliver slidt, bliver den ombyttet med en der næsten
> ikke er skrevet til".
>
> Begge dele har ikke noget at gøre med, hvordan SSD diske fungerer. Som
> jeg skrev bruger man wear levelling i SSD for at sikre en _jævn_
> fordeling af skrivningerne.
>
> Det kan man gøre på flere måder. Fx kan man fordele de skrivninger, der
> er til disken hen over hele disken. En anden mulighed er at disken
> løbende flytter rundt på data, så ikke kun OS'ets skrivninger fordeles,
> men også allerede eksisterende data omfordeles. Med en indirection tabel
> få man det til at fremstå kontinuert.

Hvad blev konklusionen?

Er best practice at enable TRIM, men alligevel være forberedt på at
skulle nustille disken på et tidspunkt?

Jens Kristian Søgaard

unread,
Aug 12, 2014, 3:51:02 AM8/12/14
to
Hej,

> Er best practice at enable TRIM, men alligevel være forberedt på at
> skulle nustille disken på et tidspunkt?

Hvis du bruger TRIM løbende, så er der intet behov for at "nulstille"
disken.

Hvis man har en disk som er kompatibel med Mac OS X' TRIM-system, så
skal man helt klart bruge det. Det giver den bedste performance på alle
måder.

Thorbjørn Ravn Andersen, 20140812

unread,
Aug 12, 2014, 5:13:55 AM8/12/14
to
Jens Kristian Søgaard <je...@mermaidconsulting.dk> writes:

> der er til disken hen over hele disken. En anden mulighed er at disken
> løbende flytter rundt på data, så ikke kun OS'ets skrivninger
> fordeles, men også allerede eksisterende data omfordeles. Med en
> indirection tabel få man det til at fremstå kontinuert.

Fint fint, det var det jeg tænkte på. Det er nu dejligt at der sidder
en computer inde i disken så den computer disken sidder inde i, kan køre
bedst muligt.

Flemming Rubini

unread,
Aug 12, 2014, 8:57:47 AM8/12/14
to
Jens Kristian S�gaard <je...@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,
>
> > Er best practice at enable TRIM, men alligevel v�re forberedt p� at
> > skulle nustille disken p� et tidspunkt?
>
> Hvis du bruger TRIM l�bende, s� er der intet behov for at "nulstille"
> disken.
>
> Hvis man har en disk som er kompatibel med Mac OS X' TRIM-system, s�
> skal man helt klart bruge det. Det giver den bedste performance p� alle
> m�der.

... og ellers undlade andre metoder, glemte du.

--
Flemming

Jens Kristian Søgaard

unread,
Aug 12, 2014, 9:14:14 AM8/12/14
to
Hej,

>> Hvis man har en disk som er kompatibel med Mac OS X' TRIM-system, s�
>> skal man helt klart bruge det. Det giver den bedste performance p� alle
>> m�der.

> ... og ellers undlade andre metoder, glemte du.

Hvad er det for "andre metoder", man skal undlade?

I min verden er TRIM den eneste metode.

--
Jens Kristian S�gaard, Mermaid Consulting ApS,
je...@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com


Flemming Rubini

unread,
Aug 12, 2014, 9:25:24 AM8/12/14
to
Jens Kristian S�gaard <je...@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,
>
> >> Hvis man har en disk som er kompatibel med Mac OS X' TRIM-system, s�
> >> skal man helt klart bruge det. Det giver den bedste performance p� alle
> >> m�der.
>
> > ... og ellers undlade andre metoder, glemte du.
>
> Hvad er det for "andre metoder", man skal undlade?
>
> I min verden er TRIM den eneste metode.

Ah okay, jeg husker at du kr�vede at det var en Apple SSD, og s� var det
fint at bruge TRIM, men n�r man bruger kompatible og er afh�ngig af Trim
Enabler og lignende, at man s� er i risiko for datatab.

Hvad kan jeg g�re snusfornuftigt med en Samsung 830 mht. TRIM?
--
Flemming

Jens Kristian Søgaard

unread,
Aug 12, 2014, 9:37:49 AM8/12/14
to
Hej,

> Ah okay, jeg husker at du kr�vede at det var en Apple SSD, og s� var det
> fint at bruge TRIM, men n�r man bruger kompatible og er afh�ngig af Trim

Det var det, jeg skrev f�r i mine foruds�tninger - nemlig at man skulle
bruge en SSD som er kompatibelt med Mac OS X' TRIM-funktionalitet.

V�lger man at bruge tredjeparts l�sninger, s� skal man selvf�lgelig
vurdere, hvordan man er stillet i tilf�lde af fejl.

Backup er altid vigtigt.
0 new messages