Jeg solgte min MBAir M1!

Lyrik

Der er en værdi ved en Mac som ikke rigtig bliver taget ind i
kalkulationen. En meget stor værdi.

Den værdi er "Boot Camp"!

Boot Camp installerer en fuld Windows 10 i dualboot som endda kan vælges
internt i maskinen. Man kan vælge hvilket system som der skal startes op i.

Jeg købte en Windows10 Professionel for 99,- i går. Min 2018 Mac Mini
installerede den. Boot Camp sørgede for originale Windows drivere til
hele maskinen.

Det er en meget meget stor værdi, som man lige nu mangler på M1!

M1 bruger kun lidt strøm og er meget hurtig, cirka 7.000 i forhold til
2018 Mac Minien til cirka 4.500

Men ingen mulighed på M1 for ægte Windows10 dualboot.

Jamen det kommer i fremtiden lyder det fra "Supporteren".

Problemet er at vi lever i nutiden, ikke i fremtiden.

En anden ting jeg bemærkede er at jeg kun kunne spille Metro last Light
på M1 via "Steam" og at den ikke kørte så perfekt glidende som den gør
direkte fra App-store på 2018 Mini! På trods af hurtigheden i M1.

Største minus lige nu på M1 er manglen på Boot Camp funktionerne.

Tænk på at en Mac faktisk er den bedste at installere Windows på, fordi
du får driverne forærende af Apple. Mange Windows maskiner leverer ingen
drivere til en maskine med ny ssd. (HP gør dog) Før i tiden kunne man
bare downloade drivere til alle maskiner. Den tid er forbi!

Værdien af Boot Camp er meget, meget stor! Det synes jeg, du synes måske
noget andet.

jenserik

Robert Piil

Jeg har ikke savnet Windows siden jeg skiftede i 2010, så for mig er
værdien 0 (jeg har en win 10 arbejdsmaskine, men den laver ikke andet
end nogle firmaapplikationer, mail, browser og excel)

Mac'en, laver musikproduktion (hobby), Slægtsforskning, skak,
foto-/videoredigering, FTP, kører et par homeautomationservere og
alverdens andre småting.

Hvad er det du har brug for windows til?

--
Robert Piil

Lyrik

Den 18-08-2021 kl. 22:00 skrev Robert Piil:

> [...]
> foto-/videoredigering, FTP, kører et par homeautomationservere og
> alverdens andre småting.
>
> Hvad er det du har brug for windows til?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg har brug for den til at spille gamle spil som er en del af mit liv.

Det mest underholdende skakprogram, Chessmaster Grandmaster Edition,
Programmeret af David Kittinger til blandt andet at lave ukorrekte ofre
for at skabe åbne linier. Det er underholdende. jeg fik efter utallige
forsøg programmet til at køre i WINE, men nu kører WINE heller ikke
længere på Mac. Så der er kun 1 løsning= Windows installeret af "BootCamp".

Jeg har også "Fritz 8" som jeg købte billigt. Et skakprogram som
trash-talker som i kaf'e skak. Wiiindooows!

Så er der Total Annihilation med byggerobotter, fabrikker og køretøjer
samt robotfabriker i militært reg'i. det sjove er at det stadig er
fremtidsvisioner. Ingen mennesker på slagmarken. Kun robotter.
Samtidig er det et bygge DIY program med endeløse
konstruktionsmuligheder. Wiiindooows!

Og hvad med "Return to Castle Woolfenstein" Hvor nazisterne er ved at
dyrke det okkulte for at frembringe supersoldater? Det er endda blevet
inkompatibelt med Windows 10,...men jeg har fundet en patch (plaster på
såret) så fra i dag spiller den på min 99 kroner indkøbte og
registrerede Windows-10 Professionel.

Tiden ville ikke slå til hvis jeg skulle fortælle dig om "FarCry" og
dens efterfølgere "Crysis" og "Crysis Warfare". Iklædt skudsikkert,
energiboostet gummitøj sprinter du rundt i en livagtig verden og
bekæmper Nordkoreanere. Usynligheds-tøjet holder dig uset indtil
energien løber ud eller du begynder at skyde.

Alle sammen sjældne oplevelser samlet igennem årene og elsket for deres
opfindsomhed.

Det er eventyret bag hjemmets velkendte vægge der kræver Windows!

Håber du blev klogere på Windows?;-) Og på "BootCamp" som Apple "gifter"
enhver Intel Mac med. "BootCamp" har en meget stor værdi. Især nu hvor
en Prof. Windows licens kan købes for 99,-. Virtuelle maskiner kan være
dyre-"Parallels"/"VMWARE" og de er meget dårlige sammenlignet med ægte
Windows-10.

Hilsen
jenserik

Pico

Som du ved Jens lagde jeg i sin tid Boot Camp ind på min Mac, det
virkede perfekt, men jeg brugte næsten aldrig eller rettere slet ikke
Mac delen efter et stykke tid. Mac har for mig ingen fordele og nu
bruger jeg udelukkende Windows pcér.
Vi har lige købt en ny Mac til datterens firma, den er da væsentlig
dyrere end Windows maskiner. Det er mærkeligt de bruger Mac i hele
firmaet, men hun bruger ligesom resten af familien Windows.

--
MVH
Pico

Lyrik

Den 19-08-2021 kl. 23:59 skrev Pico:

> [...]
> dyrere end Windows maskiner. Det er mærkeligt de bruger Mac i hele
> firmaet, men hun bruger ligesom resten af familien Windows.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Først:" Tak for "fødselsdagsfilmen"!:-) Jeg opdagede den først i går og
sad og beundrede din store familie og fødselsdagen! Hvor er det en
dejlig familie du har! Et smukt sted i øvrigt, og vandrutsjebanen, og
trampolinen! Og alle de søde voksne og børn., det var en dejlig film.
Hvilket video-program brugte du i øvrigt?;-)

Jeg bruger også Mac. Men jeg skal have begge styresystemer på dem.
Grunden til at det ender med en Mac er "Byggekvaliteten", Jeg købte en
Asus 14" til konen. Vi var imponerede over den maskine. Flot skærm,
hurtig nok, ssd, god størrelse. Men så løsnede det ene hængsel sig i
skærmen. Der var ingen jordisk mulighed for at udbedre skaden. Snart
stod jeg med alle stumperne i hånden! Et nul til skraldebøtten.
Vores Mac-ker bare holder og holder. Det er som blokke af støbt
aluminium over for plastik-stumper. Derfor køber vi Mac! bare se de
studerende. Den gamle MacBook Air fra 2013 er den mest solgte bærbare!
Steve Jobs opfandt Ultra Books. Jeg husker hvordan han hældte MacBook
Air ud af en brun konvolut!
Der følger altid gode programmer med. Alene "iMovie" på videosiden er
grund nok til at købe den!;-)))
Smart-ur? det ender med Apple Watch. Apple laver ud over uret også
telefonen og computeren og hovsa, også styresystemerne.
Det hele passer bedre sammen.

Du var en "Ridley Scott", med den fødselsdagsfilm!;-)

Hilsen
jenserik

Robert Piil

Spillene har jeg lagt på hylden, men hvis det er det jeg ville, tror jeg
bare jeg ville købe en windowsmaskine i stedet for Mac'en. Har altid
syntes at diverse emulatorer og bootcamp var alt for besværligt i
praktisk brug.

Jeg må indrømme jeg savner chessbase en lille smule, men ikke mere end
at jeg ikke har installeret det på min arbejdsmaskine, som ellers var en
mulighed. Lichess.org dækker stort set alle de samme behov som mine
skakprogrammer gjorde tidligere.

--
Robert Piil

Robert Piil

> [...]

> dyrere end Windows maskiner. Det er mærkeligt de bruger Mac i hele
> firmaet, men hun bruger ligesom resten af familien Windows.

IBM har regnet på total cost of ownership for deres 3-400.000
medarbejdere. Mac var billigst, men da jeg skulle have en, var der
leveringsproblemer, så jeg fik ikke valget.

--
Robert Piil

Pico

Det er muligt du har ret med cost of ownershib, men grunden til at der
blev købt en ny var at den gamle (fejlede ikke noget) ikke kunne
opgraderes mere. Der er nogle sikkerhedsprofiler i mailprogrammet som
deres udbyder ikke understøtter mere. Jeg advokerede naturligvis for at
der bare blev lagt et andet mailprogram ind, f. eks. Thunderbird, men
det ville de ikke have så det blev i stedet en ny Mac.
Sådan er det nok når firmaet og skat betaler :-)

--
MVH
Pico

Pico

Tak for de pæne ord. Jeg bruger Cyberlink Power Direktor, fik det for år
tilbage for en fornuftig pris. De fleste video redigerings programmer i
dag er ret gode og kan meget, men det er lettest at bruge et program man
kender. Jeg kan godt huske iMovie, det var så vidt jeg husker ikke dårligt.
Det pæne sted er datterens og svigersønnens nye hus som de købte i
april, der er dyrt i Hellerup :-)
Kvaliteten af Mac er nok god og holdbar, men vore HP all in one holder
nu også ganske godt.

--
MVH
Pico

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Boot Camp er en ægte "Windows maskine". Intet bøvl, garanterer jeg dig
for. Spar Windows maskinen. Du har den allerede.

> [...]
> at jeg ikke har installeret det på min arbejdsmaskine, som ellers var en
> mulighed. Lichess.org dækker stort set alle de samme behov som mine
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg har altid elsket skakmaskiner. Jeg importerede de første Mefisto-er
fra Munchen.
Det sociale får jeg i min lokale skakklub i Nakskov, sammen med alle
mine gode venner.
Det bedste skakprogram til Mac er "Shredder" som indstiller sig efter
din spillestyrke. Jeg har købt den gamle version til småpenge.
Serienummeret virker på alle dine Mac.

De moderne versioner er for dyre til mig. Den klassiske er perfekt.

Hilsen
jenserik