Opstart??

Hans Henrik Hansen

Til morgen gik computeren to gange i stå under boot.

Jeg afbrød og genskabte netforbindelsen, og derefter lykkedes det at
gennemføre (nogenlunde) normal startforløb.

Jeg har kørt 'førstehjælp', som aflutter med en 'OK'-melding.

Men jeg tror desværre, jeg 'lever på lånt tid', så jeg vil gerne have
computeren (iMac, late 2009) kigget lidt efter i sømmene, helst ikke for
fjernt fra min (sønderjyske) bopæl!

Jeg ar kigget på 'Care 1 Rødekro':

https://care1.dk/butikker/rodekro/

Nogen, der har erfaringer med dem?

Evt. andre anbefalinger af reparatører i (Øst)Sønderjylland?

--
med venlig hilsen,
Hans

Kurt Hansen

Den 16/06/2021 kl. 10.02 skrev Hans Henrik Hansen:
> [...]
>
> Men jeg tror desværre, jeg 'lever på lånt tid', så jeg vil gerne have
> computeren (iMac, late 2009) kigget lidt efter i sømmene, helst ikke for

Vi der kører på gamle iMac's lever helt sikkert på lånt tid. Min er en
"Mid 2011" (men nogle gange skriver den "Late"). Det seneste års tid har
jeg oplevet forskellige problemer, men ved hjælp af en lokal Mac-service
(Viborg) er det lykkedes at holde den kørende. Det hele foregår ganske
vist i sneglefart, men det kører og det er jo det vigtigste.

Det der irriterer mig aller mest er, at når Apple nu lancerer deres egen
CPU. Det kommer (så vidt som jeg overskue) at enten må man påregne at
opdateringer til MacOS ophører på et tidspunkt (altså med
Intel-chippen), og/eller at alle de programmer man har skal opgraderes
til den nye chip. Det er noget snadsk.

> Jeg har kigget på 'Care 1 Rødekro':
>
> https://care1.dk/butikker/rodekro/
>
> Nogen, der har erfaringer med dem?

Nej, men af deres hjemmeside fremgår det at de er en del af en kæde.
Ikke nogen garanti, men nok en indikation af at de ikke har filialer der
er helt håbløse. Prøv dem!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Hans Henrik Hansen

Kurt Hansen <ku...@invalid.dk> wrote:

<...klip...>

> Nej, men af deres hjemmeside fremgår det at de er en del af en kæde.
> Ikke nogen garanti, men nok en indikation af at de ikke har filialer der
> er helt håbløse. Prøv dem!

Tak for sammenlignelig erfaringer og råd!
Nu undlader jeg indtil videre at lukke (helt) ned - mens jeg
overvejer...hvis der ikke kommer andre anbefalinger, forsøger jeg med
'Care 1'! :)

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Kører du også din bil til hjulene falder af?
Jeg venter på at modtage en grå MacBook Air med m1 chip! Den er afsendt.
https://www.wupti.com/produkter/apple-macbook-air-13-256gb-space-grey/100558134/
Der er også kommet nye iMacs:
https://www.wupti.com/produkter/apple-imac-24-m1-chip-256-gb-mgpf3dk/100580019/

hilsen
jenserik

Pico

> hilsen
> jenserik

Der skal spares på resurserne, ting skal bruges op :-)
Den der iMac er da udsolgt hos Wupti.

--
MVH
Pico

Hans Henrik Hansen

Pico <Selve...@hotmail.com> wrote:

<...klip...>

> Der skal spares på resurserne, ting skal bruges op :-)

Ja, det synes jeg også - især da 'maskinen' til nu har fungeret (næsten)
upåklageligt og fint tilgodeser mine behov. Desuden er jeg (efterhånden
mangeårig) pensionst, så de dér kkr. hænger ikke specielt løst på
(penge)træerne!

Jeg havde i tidernes morgen en 'Performa 6200', som også holdt i
adskillige år - vist t.o.m. 'macOS 8.6'(?). Da jeg mod slutningen af
dens driftstid stillede et teknisk spørgsmål til denne gruppe, var der
én der spurgte, hvilken etage jeg boede på?
Spørgsmålet forundrede mig, indtil en anden læser forklarede mig, at det
sikkert var et velment råd om at skubbe den ud ad vinduet - hvis der
altså var 'højt nok ned'! :)

Lyrik

Den 16-06-2021 kl. 17:07 skrev Pico:

> Der skal spares på resurserne, ting skal bruges op :-)
> Den der iMac er da udsolgt hos Wupti.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Der er en ARM chip i min iPhone 12 mini. Den eksporterer 4 K video
hurtigere end en Intel Core i9 Chip!! Intel chippen som sidder i en
kostbar PC,-bruger 120 Watt. IPhonen bruger 5 Watt og render i cirkler
rundt om Intels bedste chip!

M1 chippen er hurtihgere end den chip der sidder i IPhone 12 mini.

Prøv lige at studere den parallelle udvikling af CISC og Risc chip. det
er en lang udvikling hvor Intel chippen har fået læsterlige tæsk!:

https://www.youtube.com/watch?v=OuF9weSkS68

jenserik

Robert Piil

Den 16.06.2021 kl. 10.32 skrev Kurt Hansen:

> [...]
> opdateringer til MacOS ophører på et tidspunkt (altså med
> Intel-chippen), og/eller at alle de programmer man har skal opgraderes

Jeg tænker du skal føle dig meget heldig, hvis maskinen stadigvæk kører,
når der ikke kommer flere sikkerhedsopdateringer til den.

Man kan stadig købe nye Intel-Macs, så det sker nok ikke i morgen.

--
Robert Piil

Pico

Resurser kan være flere ting Jens, eksempelvis penge :-) Jeg behøver
ikke tænke så meget over det, men det er da åbenlyst, hvis man ikke har
andet end folkepension tænker man da over tingene og bruger "resurserne"
optimalt.
Derudover er der ingen tvivl om at de nye chip er fremskridt.

--
MVH
Pico

Hans Henrik Hansen

> [...]

> Nej, men af deres hjemmeside fremgår det at de er en del af en kæde.
> Ikke nogen garanti, men nok en indikation af at de ikke har filialer der

Jeg har netop kontaktet Care 1; da jeg oplyste serienummeret, meddelte
de, at dén kunne de ikke håndtere!

Jeg kontaktede så en mindre virksomhed i Aabenraa (MacMedic). Da jeg
havde beskrevet symptomerne, svarede ejeren, at det utvivlsomt var
grafikkortet (som er 'født' med en indbygget svaghed), der var ved at
svigte.
Han oplyste videre, at han modtog ca. fem henvendelser om måneden fra
brugere med samme problem.

Man kan ikke købe et nyt kort - men måske et brugt for omkring 3 kkr.,
hvilket han dog frarådede, da et sådaent jo nårsomhelst kan lide samme
skæbne.

Summa summarum...tough luck! ;)

Robert Piil

Man kan afhjælpe problemet ved at bage grafikkortet - har ikke styr på
tid og temperatur, men det har google sikkert. Det kræver man kan finde
ud af at skille maskinen og samle den igen.

Det holder ikke evigt, men kan give et par års ekstra levetid på
grafikkortet.

--
Robert Piil

Hans Henrik Hansen

Robert Piil <smede...@gmail.com> wrote:

> [...]
> ud af at skille maskinen og samle den igen.
>
> Det holder ikke evigt, men kan give et par års ekstra levetid på

Tak

Jeg fandt noget her:

"Min iMac fra 2011 vil ikke boote. Mistanken er på GPU'en
(grafikkortet). Kan jeg fixe det? Se med her, hvor jeg i denne anden del
leger TV-kok..."

https://www.youtube.com/watch?v=dT7sBWNcE6s

Men det virker en del fFOR avanceret til mit 'håndelag'! :)

Lyrik

Den 17.06.2021 kl. 00.37 skrev Pico:

> [...]
> optimalt.
> Derudover er der ingen tvivl om at de nye chip er fremskridt.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Bare husk at der er ikke lommer i den sidste skjorte! Hvad når du at
prøve inden du takler af? Prøvetiden er begrænset.
En ting skal du dog vide-M1 kan PT ikke køre Windows uden install af et
Parallels virtual system.

Nyd solen

Robert Piil

På den anden side - hvis den er kaput så kan der vel ikke ske noget ved
at prøve sig frem. ifixit.com har gode guide til at skille skidtet af.

Andy i https://www.duckshouse.dk kan lave reparationen. God service og
god rådgivning, han skal nok sige til, hvis han ikke mener reparationen
kan svare sig.

--
Robert Piil

Hans Henrik Hansen

Nu er der faktisk faldet en ny iMac (CTO iMac 2021 M1 24" SI) ned i min turban! :)

Og den gamle kører stadig!

Nu skulle jeg gerne have en passende mængde data 'flyttet med over' - men jeg er kommet i tvivl om, hvilke kategorier, det er 'smart' at flytte?
Det kunne jo tænkes, at 'gamle' programmer ikke ville køre optimalt på ny platform(?).

Jeg forstår også fra vejledningen:

https://support.apple.com/da-dk/HT204350

, at overførte data placeres under en separat brugerprofil?

Er der nogle (nyere) erfaringer med denne 'øvelse'??

Hans Henrik Hansen

Hans Henrik Hansen <h2v...@gmail.com> wrote:

> Er der nogle (nyere) erfaringer med denne 'øvelse'??

'Øvelsen' er nu gennemført! :)

Det ser desværre ud til, at min yndlings-newsreader (= MacSOUP) er
forsvundet med overgangen til 'Big Sur'!?

Niels Jørgen Kruse

Hans Henrik Hansen <h2vh...@webspeed.dk> wrote:

> 'Øvelsen' er nu gennemført! :)
>
> Det ser desværre ud til, at min yndlings-newsreader (= MacSOUP) er
> forsvundet med overgangen til 'Big Sur'!?

Jeg kører MacSOUP under SheepShaver (Intel Mac, big Sur).

Hans Henrik Hansen

Niels Jørgen Kruse <nj_k...@me.com> wrote:

> Jeg kører MacSOUP under SheepShaver (Intel Mac, big Sur).

Lyder interessant...dét må jeg have kigget på - tak for tippet!

Hans Henrik Hansen

> Lyder interessant...dét må jeg have kigget på - tak for tippet!

Nu har jeg hentet 'cebix-macemu-c616a0d' - kan du antyde, hvordan jeg
kommer videre herfra??

(Jeg har for en del år siden brugt (SuSE) Linux - så jeg kender
_lidt_til emnet).

Niels Jørgen Kruse

Jeg kører 8.6 på den. Har du en gammel Mac med et system du kan bruge?
Du skal også bruge en gammel PPC version af MacSOUP.

Hans Henrik Hansen

Den 31.07.2021 kl. 16.44 skrev Niels Jørgen Kruse:
> Jeg kører 8.6 på den. Har du en gammel Mac med et system du kan bruge?
> Du skal også bruge en gammel PPC version af MacSOUP.

Jeg er bange for, det bliver 'lidt for teknisk': Går i gang med at
forsøge mig med Thunderbird! :)

Hans Henrik Hansen

Hans Henrik Hansen <h2v...@gmail.com> wrote:

> Går i gang med at
> forsøge mig med Thunderbird! :)

Nå, nu åbenbart uden 'underskrift'(?)...det må jeg hellere (prøve at) få
rettet op på! :)

Hans Henrik Hansen

Hans Henrik Hansen <h2v...@gmail.com> wrote:

> Går i gang med at
> forsøge mig med Thunderbird! :)

Nu åbenbart uden (auto)underskrift! Det må jeg (prøve at) få rettet op
på! ;)

Hans Henrik Hansen

Hans Henrik Hansen <h2vh...@webspeed.dk> wrote:

> Det må jeg (prøve at) få rettet op
> på!

ups...dublet!

Hans Henrik Hansen

Den 01.08.2021 kl. 09.51 skrev Hans Henrik Hansen:

> Nu åbenbart uden (auto)underskrift! Det må jeg (prøve at) få rettet op
> på! ;)

Test for autosignatur (i T_bird)!

Hans Henrik Hansen

Hans Henrik Hansen <h2v...@gmail.com> wrote:

> Test for autosignatur (i T_bird)!

Satans osse - kan åbenbart ikke hitte ud af den opsætning:

Har skrevet en 'afslutning' i det dertil bestemte felt - men savner en
'udfør-knap' i indstillingsvinduet!