Nyt Technicolor-modem, trådløs eller netværkskabel?

Inge

Hej

Jeg får ny internetudbyder her pr. 1. januar og har i den andledning fået
nyt modem. Det kan først tilsluttes 1. januar.

Mit spørgsmål er: om det er bedst at tilslutte det trådløst, altså wi-fi
eller skal jeg hellere bruge det medfølgende netværkskabel over til
computeren.

Jeg bor i en mindre 2-værelses lejlighed. Jeg har i forvejen et alm.
kabelmodem, hvor jeg så også har tilsluttet en router for at få wi-fi til
tablet og mobiltlf. og det har fungeret fint i flere år, men efter at have
læst om manglende rækkevidde i trådløse modemmer, er jeg kommet lidt i
tvivl.

Hvad synes I her i gruppen?

mvh Inge

scootergrisen

Hvis det har fungeret fint i flere år hvorfor skulle det så pludseligt
holde op med at fungere fint?

Du kan se på din computer hvor stærkt det trådløse signal er.

Det medfølgende netværkskabel er 1 meter og telefonkablet er også kort
så det vil stærkt begrænse hvor du kan placere din computer, men du kan
købe et netværkskabel på 10-20 meter så kan du have det til at ligge
rundt i lejligheden og falde over det og skulle flytte det hver gang du
vil flytte computeren eller måske købe 2 kabler så du har stik der to
steder du har computeren mest.

Hvis du foretrækker at blive udsat for maksimal elektromagnetisk
stråling så skal du vælge trådløst.
Jeg gætter på hverken din tablet eller telefon har et netværksstik.

Henning Præstegaard

On Sat, 24 Dec 2016 12:45:12 +0100, "Inge" <in...@ting.dk> wrote:

>Mit spørgsmål er: om det er bedst at tilslutte det trådløst, altså wi-fi
>eller skal jeg hellere bruge det medfølgende netværkskabel over til
>computeren.

Wifi skulle være nok, men du vil nok opleve en større hastighed
med kabel. Det kommer an på dit brug af computeren om det kan betale
sig at døje med ledningen.

> [...]
>tablet og mobiltlf. og det har fungeret fint i flere år, men efter at have
>læst om manglende rækkevidde i trådløse modemmer, er jeg kommet lidt i

En 2 værelses lejlighed burde være dækket.

mvh
Henning

Kim Ludvigsen

Den 29-12-2016 kl. 08:08 skrev Asbjorn Hojmark:

> En kablet forbindelser er hurtigere og mere stabil, bl.a. fordi den er
> mindre følsom for støj. Især i lejligheder kan man opleve at naboens
> trådløse netværk forstyrrer ens eget.

Det kan jeg skrive under på. Jeg skiftede til internet via antennekabel,
og troede wi-fi ville være fint til computeren, der står mindre end fem
meter fra routeren. Så jeg købte en trådløs USB-dims til computeren. Men
nej, jeg mistede konstant forbindelsen i korte tidsrum, der var nok til
at fx downloads gik i stå og hentning af websider hakkede.

Jeg endte med at måtte trække et 15 meter grimt kabel.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

John_N_H

Den 29-12-2016 kl. 09:03 skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
> at fx downloads gik i stå og hentning af websider hakkede.
>
> Jeg endte med at måtte trække et 15 meter grimt kabel.

Det kan også være en god idé at undersøge, hvilke kanal(er) naboernes
router(e) kører på.
Man kan få gratis programmer, der viser det, og også viser deres
signalstyrke.
Så kan man jo vælge en kanal med mindst mulig overlapning.
--
Med venlig hilsen
John N. H. ;-)

Inge

"Inge" skrev i meddelelsen news:o3ln1j$eap$1...@dont-email.me...
Hej alle

Tak for svarene, de gjorde mig klogere.
Jeg vil fortsætte med kabel til antennestikket til min stationære computer
og så sætte mobil og tablet på wi-fi.
Jeg er spændt på om jeg kan hitte ud af det.

mvh Inge

Kim Ludvigsen

Den 29-12-2016 kl. 16:29 skrev John_N_H:

> [...]
> signalstyrke.
> Så kan man jo vælge en kanal med mindst mulig overlapning.

Jeg prøvede at skifte kanal, men det hjalp desværre ikke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen