Brug af "Include"?

Kurt Hansen

Mine varesider har syv forskellige "rubrikker" i en CSS skabelon.

Når jeg skal oprette en ny vare, tager jeg jeg en kopi af den forrige og
tilretter manuelt. Og ja ... jeg ved det godt: Med en ny og moderne
webshop er alt sådan noget indbygget, men af forskellige grunde, er
noget sådant ikke aktuelt for tiden.

Jeg lurer på om ikke det ville være en fordel at have et skelet - en
slags standard for en vareside - hvori man så linker de forskellige
elementer, f.eks. indholdet af en musik-CD i feltet "Indhold".

Det vil, som jeg umiddelbart ser det, gøre det mere overskueligt for mig
at udvikle offline og ikke mindst: Det vil sikre en ensartet
dokumentstruktur.

Den store ulempe ved at bruge copy/paste er jo, at for mig er nye
udgivelser af CD'er med klassisk musik meget forskellige. Derved sker
der ofte fejl, når jeg manuelt skal tilpasse en kopieret kode til en ny
udgivelse. Se f.eks.

Hvis jeg har et grundlæggende skelet med syv faste includes, så kan jeg
have en mappe med HTML-layout af en CD's indhold, som så bliver linket
ind i skelettet.

Er jeg helt på vildspor?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Kim Ludvigsen

Den 01-06-2018 kl. 11:13 skrev Kurt Hansen:
> [...]
> tilretter manuelt. Og ja ... jeg ved det godt: Med en ny og moderne
> webshop er alt sådan noget indbygget, men af forskellige grunde, er

Undskyld, hvis jeg spørger dumt, men: Laver du manuelt hver side i
stedet for at bruge en database?

> Jeg lurer på om ikke det ville være en fordel at have et skelet - en slags standard for en vareside - hvori man så linker de forskellige elementer, f.eks. indholdet af en musik-CD i feltet "Indhold".

Bruger man en database, har man netop en standardside, der så helt
automatisk udfyldes med indholdet fra databasen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Kurt Hansen

Det er bestemt ikke et dumt, men et oplagt spørgsmål at stille. Det
korte svar er: Både ja og nej.

Jeg hænger (på godt og ondt) på et ældre webshopsystem (Unique Free),
som har tjent os rigtig godt i mange år, men udvikleren har trukket
stikket, så nu arbejder jeg på egen hånd.

Systemet er baseret på en ældre version af OsCommerce og selv om det
bestemt ikke er på forkant med nettet anno 2018, så fungerer det stadig.
Så ja ... varerne ligger i en database.

Det er de enkelte varesider jeg taler om.

Kim Ludvigsen

Den 01-06-2018 kl. 15:30 skrev Kurt Hansen:

> [...]
> Så ja ... varerne ligger i en database.
>
> Det er de enkelte varesider jeg taler om.

Hvor adskiller varesiderne sig fra hinanden? Jeg må indrømme, at jeg
stadig ikke helt forstår, hvad du mener med at have noget lignende
include til nye sider, for det har du netop, når du har varerne i en
database.

Ideen med en database er at du har en "skabelon", hvor du så henter data
fra databasen ud fra forskellige søgekriterier, fx alle numre med en
bestemt dirigent, alle operetter osv. Indholdet smides så ind i
skabelonen. Det er så muligt at lave en masse if'er i skabelonen, så
layoutet fx kan differentieres alt efter typen af indhold. Der skal jo
ikke være en liste over numre og afspilningsmulighed, hvis der er tale
om dirigentstokke.

Man kan selvfølgelig vælge at placere de forskellige layouts til de
forskellige typer varer i forskellige include-filer, men det er nu ikke
nødvendigt.

Når du har data i en database, så burde du kunne bruge disse data i et
nyt system (hjemmelavet eller et færdigt der kan tilpasses) i stedet for
Unique Free/OsCommece. Det er selvfølgelig voldsomt at lave noget
hjemmelavet, især når der også skal være butik. Tilbyder jeres webhotel
ikke en mere moderne netbutik-løsning?

Men ok, hvis der ikke er et pænt overskud i butikken, er det
selvfølgelig også begrænset, hvor meget tid man har lyst til at
investere i noget mere moderne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Kurt Hansen

Der er dog fanden til forskel på præsentationen af klassiske CD'er. Se
f.eks. disse:

http://www.danacordbutik.dk/product_info.php?products_id=42987
- og
http://www.danacordbutik.dk/product_info.php?products_id=33115

Lad os nu ikke fortabe os i "databaseskabeloner". Det er bare ikke en
mulighed i mit system. Jeg skal "designe" hver vareside individuelt,
eller kopiere en tidlige tilsvarende udgivelse, hvor jeg så skal
redigere alle mulige data.

Krabsen

Den 01-06-2018 kl. 17:48 skrev Kurt Hansen:

> Der er dog fanden til forskel på præsentationen af klassiske CD'er. Se
> [...]

Nej, der er faktisk ikke den store forskel på de to eksempler, hvis man
betragter det fra en systemmæssig vinkel.
De kan sagtens rummes inden for den samme sideskabelon.

> [...]
> mulighed i mit system. Jeg skal "designe" hver vareside individuelt,
> eller kopiere en tidlige tilsvarende udgivelse, hvor jeg så skal

Det er dit eget liv og dit eget valg.

Men ser man en smule på TCO(*) er der ingen tvivl om, at det kan svare
sig at lægge det i en opdateret webshop.

..og her ser vi helt bort fra de sikkerhedshuller, der ikke bliver
lukket i de gamle versioner! Et angreb, der lægger basen ned, kan
hurtigt blive livstruende for forretningen. For har I styr på back-up?

*) Total Cost of Ownership. Herunder det tidsforbrug der er på
ajourføring af varelageret i de forskellige versioner. Og her er det
imho helt irrelevant, om arbejdet er lønnet eller ulønnet.

reasonand...@gmail.com

fredag den 1. juni 2018 kl. 17.48.22 UTC+2 skrev Kurt Hansen:

> [...]
> mulighed i mit system. Jeg skal "designe" hver vareside individuelt,
> eller kopiere en tidlige tilsvarende udgivelse, hvor jeg så skal

Hvilket kodesprog?

Jeg kender ikke dit CMS, men det lyder som om, du har samme problem som mig (jeg har så selv lavet mit CMS).

Hvad jeg gør er næsten præcist som du forslår, jeg har én HTML med de nødvendige includes, og så har jeg et script, som kopierer den HTML ind i en ny fil, når jeg ønsker det (den skal bare have navn på nyt dokument). Så det er ikke database, det er en template, som bliver kopieret, når jeg angiver nyt filnavn til den.

(Pas på med, hvad du lægger i templaten i stedet for dens includes - hvis du retter i selve templatens programkode, risikerer du at kun nye dokumenter virker).

I templaten ligger så en WYSIWYG editor (som aktivees i admin mode), som inkluderes med ren javascript.
Den findes her:
https://www.tinymce.com/

Hvis du ikke har behov for nogetsomhelst dingeldangel af WYSIWYG, kan du prøve med en HTML attribut, som hedder contenteditable
https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/Guide/HTML/Editable_content

Hvis det ikke hjælper på dit problem, så prøv at være en smule mere specifik.

PS. Du er nødt til at have en admin mode, hvor du kan oprette nye dokuemnter og editere nuværende, og jeg includer WYSIWYG editoren i templaten, hvis den er i admin mode, ellers er den ikke aktiv. Du kan også automatisere upload af billeder direkte til serveren fra siden. Der findes færdige javascripts og serverside scripts til dette. Ellers prøv at søge hos din hosters FAQ.

MVH
Rune Jensen