Skriftstørrelser - skal man pille?

Kurt Hansen

Hvis man ikke skriver noget under <body>, så er det jo/vel browseren der
bestemmer?

På mit nye arbejdsskabelon:
https://www.danacord.dk/frmsets/records/skabelon-r.html
synes jeg at standardskriftstørrelsen ser voldsom ud, men det er jo nok
fordi jeg i det overordnede "design" har sat skriftstørrelsen til 10 px,
f.eks. i menuen til venstre.

Er det klogest at lade være med at pille, bl.a. af hensyn til
mobilvenlighed?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Dennis Munding

Hvis man vil have en mobilvenlig (læs: skalérbar) hjemmeside - herunder
skriftstørrelsen, så skal man holde sig _langt_ væk fra brugen af px,
da den ikke er skalérbar.

Læs mere om de forskellige enheder her (engelsk):
https://dzone.com/articles/css-relative-font-size

--
Med venlig hilsen

Dennis Munding

Jan Hansen

Kurt Hansen skrev:
Det er jo til at lave skriftstørrelsen noget mindre, hvis siden vises i
lave opløsninger.
Jeg har lavet en "skabelon", hvor menuen bliver til en burger, når
bredden er under 800 pixel, http://www.sniper-pistol.com/responsiv.html

--
mvh Jan.
Help Microsoft stamp out piracy. Give

Dennis Munding

Kurt Hansen

Den 17/08/2019 kl. 13.41 skrev Jan Hansen:

> [...]
> lave opløsninger.
> Jeg har lavet en "skabelon", hvor menuen bliver til en burger, når

Den er da sjov, men bliver princippet brugt i praxis? Jeg har aldrig
haft en smartphone og får det heller ikke, så det der med at kigge
internet på telefonen har jeg ingen erfaring med.

Kim Ludvigsen

Den 19/08/2019 kl. 07.28 skrev Kurt Hansen:

> Den er da sjov, men bliver princippet brugt i praxis?

I allerhøjeste grad (omend med en mere kedelig menuknap). Det er lige
omkring 50 procent af webtrafikken, der sker fra mobiltelefoner og
tablets, så hvis jeres statistik ikke viser mange mobile brugere, så er
det fordi, jeres side har jaget dem væk - eller fordi målgruppen ikke er
helt så meget oppe på dupperne som de yngre.

Hertil kommer, at hvis en side ikke er mobilvenlig - og en særlig
mobilmenu og et mobilt layout er en vigtig del af det - så trækker det
ned i rangeringen på Google.

Reelt set bør man have tre forskellige layouts, så man har et helt
minimalistisk med hamburgermenu eller lignende til mobiltelefoner. Et
lidt bredere layout til tablets, hvor man godt kan gave en almindelig
menu og så det store forkromede layout til desktop-computere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Jan Hansen

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> lidt bredere layout til tablets, hvor man godt kan gave en almindelig
> menu og så det store forkromede layout til desktop-computere.

Er der nogle normer for, hvornår hvilket layout skal vises frem?
Jeg har genbrugt dine tal, så margin forsvinder ved 1000px og menu
ved 600px. Men i reklamen for iPhone XS står der, at den har en
opløsning på 2436 x 1125. iPad 9,7" har 2048 x 1536. Er det ikke i
de fleste tilfælde nødvendigt, at man selv skal zoome, for at se
andet end desktop layout?

Kim Ludvigsen

Den 20/08/2019 kl. 19.47 skrev Jan Hansen:

> Er der nogle normer for, hvornår hvilket layout skal vises frem?
> Jeg har genbrugt dine tal, så margin forsvinder ved 1000px og menu
> ved 600px.

Det er op til en selv, fx afhængig af, hvor lange tekstlinjer, man vil
have. Og hvad man ellers har af indhold, der kan undværes til tablets.
Jeg har for øvrigt ikke været ret god til at undgå px i mine hidtidige
layouts, men de virker dog vist OK på forskellige enheder.

> [...]
> opløsning på 2436 x 1125. iPad 9,7" har 2048 x 1536. Er det ikke i
> de fleste tilfælde nødvendigt, at man selv skal zoome, for at se

Du kan ikke gå ud fra opløsningen, for telefonerne zoomer automatisk -
ellers ville skrift fx blive alt for lille. Jeg har ikke helt styr på,
hvordan det fungerer, men jeg kan se, at en Samsung S9 har en opløsning
på op til 1440x2960 (standard=1080x2220), men besøger du fx en
mobilvenlig webside vil en boks på 400px fylde hele bredden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Jan Hansen

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> på op til 1440x2960 (standard=1080x2220), men besøger du fx en
> mobilvenlig webside vil en boks på 400px fylde hele bredden.

Du har ret. Jeg prøvede at indsætte det "viewport" fra
<https://www.w3schools.com/css/css_rwd_viewport.asp>
og nu kom siden til at se normal ud på min discounttelefon.
Med menu når jeg holder den vandret, og burger lodret.