CSS og media

Bertel Lund Hansen

Er der ikke mere noget der hedder "@media handheld"?

På W#'s skolesider finder jeg kun "print" og så nogle (nærmest)
programmeringsmuligheder.

--
/Bertel

Kim Ludvigsen

Den 29/08/2019 kl. 21.28 skrev Bertel Lund Hansen:
> Er der ikke mere noget der hedder "@media handheld"?

Godt spørgsmål. Jeg ved det ikke.

> På W#'s skolesider finder jeg kun "print" og så nogle (nærmest)
> programmeringsmuligheder.

Jeg kan forestille mig, at det er udgået, fordi det ikke længere giver
mening. I gamle dage var der computere med store skærme og håndholdte
med små skærme, men med fremkomsten af tavlecomputere og store
mobiltelefoner er grænserne blevet udvisket.

Brug i stedet @medie, fx:
@media only screen and (min-width:601px) and (max-width:1000px)
og
@media only screen and (max-width:600px)

En anden metode, som dog vist endnu ikke er sikker at bruge, fordi ikke
alle browsere understøtter den:
@media (pointer: fine) og @media (pointer: coarse)
Den bruger jeg fx til at placere en tekst på billeder, så
computerbrugere får vist teksten: "Klik for at se billedet i stor
størrelse", mens brugere med en trykfølsom skærm får vist "Tryk for at ...".

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Jan Hansen

Bertel Lund Hansen skrev:

> Er der ikke mere noget der hedder "@media handheld"?
>
> På W#'s skolesider finder jeg kun "print" og så nogle (nærmest)
> programmeringsmuligheder.

Det jeg lige kan finde om handheld er:

@media handheld refers only to those ancient tiny proto-html cellphones from years past
neither iPhone or Android browsers supports CSS @media handheld.

Min Nokia N8 (med 360x640 px) forstår
@media only screen and (max-width:600px) { body {background-color:#FF8888;} }
@media only screen and (min-width:601px) { body {background-color:#88FF88;} }

og skifter farve, når jeg drejer den.
Min sidste Nokia 5800 døde, da jeg tabte den i en spand vand, så jeg kan ikke
prøve der.
Men det er selvfølgelig et spørgsmål om, hvor bagudkompatibel, siden skal være...

--
mvh Jan.
Help Microsoft stamp out piracy. Give

Bertel Lund Hansen

Jan Hansen skrev:

> Min Nokia N8 (med 360x640 px) forstår
> @media only screen and (max-width:600px) { body {background-color:#FF8888;} }
> @media only screen and (min-width:601px) { body {background-color:#88FF88;} }

En stribe eksperimenter viste at min Galaxy S7 med Firefox også
forstår det - men dens opløsning svarer til min computerskærm, så
jeg kan ikke skelne.

> Min sidste Nokia 5800 døde, da jeg tabte den i en spand vand,
> så jeg kan ikke prøve der.

Min far har en ældre Galaxy der fungerer udmærket - blot uden
lyd. Den røg i lokummet fra hans brystlomme da han bøjede sig
ned.

> Men det er selvfølgelig et spørgsmål om, hvor bagudkompatibel,
> siden skal være...

Jeg har en popopside med lidt forklaring hvor linjeafstanden ved
desværre ikke noget at gøre ved. Og jeg kan heller ikke bruge
Kims fidus med klik/tryk som ellers er smart.

--
/Bertel

Kim Ludvigsen

Den 30/08/2019 kl. 13.07 skrev Bertel Lund Hansen:

> En stribe eksperimenter viste at min Galaxy S7 med Firefox også
> forstår det - men dens opløsning svarer til min computerskærm, så
> jeg kan ikke skelne.

Du kan ikke helt regne med, hvad skærmopløsningen er på mobilen kontra
skærmopløsningen på computeren. Har du nedenstående i din header?
user-scalable=yes'>

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Kim Ludvigsen

Den 30/08/2019 kl. 13.07 skrev Bertel Lund Hansen:

> Jeg har en popopside med lidt forklaring hvor linjeafstanden ved
> desværre ikke noget at gøre ved.

Har du en side, vi kan se?

> Kims fidus med klik/tryk som ellers er smart.

Du har sikkert regnet det ud, men hvis andre læser med, må jeg nok
hellere lige skrive, hvad jeg glemte i første omgang:

@media (pointer: fine) og @media (pointer: coarse) skal blot parres med
::before eller ::after i CSS-filen så teksten indsættes via CSS-filen.
Altså fx:

@media (pointer: coarse) {.kliktryk::before { content: "Tryk for at se
en stor udgave";}}
@media (pointer: fine) {.kliktryk::before {content: "Klik for at se en
stor udgave";}}

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Jan Hansen

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg har en popopside med lidt forklaring hvor linjeafstanden ved
> desværre ikke noget at gøre ved. Og jeg kan heller ikke bruge
> Kims fidus med klik/tryk som ellers er smart.

Hvis ikke det virker, mangler du så ikke linien med

På siden http://www.sniper-pistol.com/linie.html skifter liniehøjde
og farve når jeg drejer telefonen. Det virker både på Huawei og Nokia.
Hvis den linie mangler, er Nokia konstant rød, og Huawei konstant grøn.

Jan Hansen

Kim Ludvigsen skrev:
Nå, den med viewport havde du også skrevet om...
Det havde jeg ikke nået at se, inden jeg trykkede på Send.

Bertel Lund Hansen

Kim Ludvigsen skrev:

> Har du en side, vi kan se?

Desværre. Det er en side med familiebilleder.

Tak, det prøver jeg.

--
/Bertel

Bertel Lund Hansen

Kim Ludvigsen skrev:

> Du kan ikke helt regne med, hvad skærmopløsningen er på mobilen kontra
> skærmopløsningen på computeren. Har du nedenstående i din header?
> user-scalable=yes'>

Nej - ikke endnu ...

--
/Bertel

Bertel Lund Hansen

Kim Ludvigsen skrev:

> skærmopløsningen på computeren. Har du nedenstående i din header?
> user-scalable=yes'>

Jeg skal love for at det gjorde en forskel. Nu står det hele
pludselig læseligt på mobilen, hvor det før var mikroskrift og
bittesmå frimærker.

--
/Bertel

Dennis Munding

Jeg ved, at for inkludering af stylesheets - <link rel... media="" /> -
der er media="handheld" udgået (deprecated):
https://www.w3schools.com/tags/att_link_media.asp

Så mon ikke det også gør sig gældende for @media...?

Dennis Munding

Bertel Lund Hansen

Dennis Munding skrev:

> Jeg ved, at for inkludering af stylesheets - <link rel... media="" /> -
> der er media="handheld" udgået (deprecated):

Okay. Tak.

--
/Bertel