Vise en kalender på forsiden ...

Kurt Hansen

Jeg har i flere dage ventet på svar i HTML-gruppen, men desværre
forgæves. Er denne gruppe også død?

Jeg har i flere år bragt en kalender med åbningstider omkring jul. Jeg
har filen "responsive-kalender.html" som jeg plejer at bruge, men nu kan
jeg ikke huske hvordan jeg får den vist.

Det er vel(?) noget med et anker (anchor)?

Filen kan ses her:
https://danacord.dk/responsive_kalender.html
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Krabsen

Det kommer jo an på, hvordan forside-html'en er konstrueret.

Der er flere muligheder, herunder:

PHP include()
iFrame (nok det letteste)
copy-paste i forside.html
konverter til billede og vis det som .PNG

Kurt Hansen

Fint, tak. Hvis jeg nu gerne vil lave et lille thumb-billede med et
link, så filen vises i et nyt vindue, hvordan gør jeg så det?

Krabsen

Sætter dit billede på med et underliggende link.

Hvordan? Det kommer jo an på, hvordan forside-html'en er konstrueret.

Skal det være en popup, så JavaScript Alert eller PHP Alert (der stort
set er det samme, den kalder bare javascriptet).

Kurt Hansen

Den 25/11/2021 kl. 10.25 skrev Krabsen:

> Sætter dit billede på med et underliggende link.
>
> Hvordan? Det kommer jo an på, hvordan forside-html'en er konstrueret.

Øhhh, nå? Okay, jeg kigger på det.

Kurt Hansen

Den 25/11/2021 kl. 08.23 skrev Krabsen:
Det kan jeg simpelthen ikke finde ud af. Jeg har glemt alt om
grundlæggende HTML.

Det er forsiden på en webshop https://www.danacordbutik.dk/. Forsiden
hedder "index.php" og det er her det foregår.

Jeg har forsøgt mig med:

https://www.w3schools.com/tags/tryit.asp?filename=tryhtml_link_image
- og
https://www.w3schools.com/tags/tryit.asp?filename=tryhtml_link_target

men min hjerne (eller det der er tilbage af den) står helt stille. Alene
at angive en sti til billedet vil ikke lykkes for mig.

Kan du lokkes til (mod betaling naturligvis) at lave det for mig? Du
skal naturligvis have brugernavn og adgangskode og andet du måtte have
brug for.

Krabsen

Jeg vil meget nødig ind og rette i andres kode. Det kan hurtigt blive
både kringlet, langvarigt og dermed dyrt.

Men en hurtig løsning er at tilføje disse linier i boksen om 'Butikkens
åbningstider':

color="DD0000">Juleåbningstider</font></p>
target=_blank >Se åbningstider i juleperioden</a><br>
(åbner i nyt vindue)

Sæt dem ind efter den TR, der indeholder

Se information nederst</p></td>

Så ser det ud som på
http://krabsen.dk/danacord/danacord.html

Du kan også vælge at vise kalenderen i toppen. Så skal du sætte

<iframe frameborder=0 width=100% height=350
src="https://danacord.dk/responsive_kalender.html"></iframe>

ind i toppen, lige efter
<!-- body //-->
og før
class="pageBody">

Sådan:

<!-- body //-->
<iframe frameborder=0 width=100% height=350
src="https://danacord.dk/responsive_kalender.html"></iframe>
class="pageBody">

Så ser det ud som på
http://krabsen.dk/danacord/danacord2.html

Jørgen Nielsen

Har din kalender rykket dagene en enkelt dag.
1/12 er vel en onsdag.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Kurt Hansen

> Du kan også vælge at vise kalenderen i toppen. Så skal du sætte
>
> <iframe frameborder=0 width=100% height=350
> [...]

Det fungerer, men det mærkelige er, at datoerne rykker en tak så den
starter med mandag den 23. Jeg har checket filen og her er mandagen
defineret således:

<ul class="days">
<li class="day other-month">
</li>

Der må være en fejl i responsive_kalender.html?

Kurt Hansen

Ja og det er lidt underligt. Se mit seneste svar til Krabsen.

Krabsen

Det ser sådan ud. Har sikkert været sådan hele tiden, jeg nærlæste ikke
datoerne, da jeg lavede mine løsningsforslag :-)

Nu ved jeg ikke om responsive_kalender.html er dannet manuelt eller fra
et-eller-andet script, men ja, den skal da vist redigeres..

Er den manuel, fjerner du de første 6 'datoafsnit', altså disse:

<li class="day other-month">
</li>
<li class="day other-month">
</li>
<li class="day other-month">
</li>
<li class="day other-month">
</li>
<li class="day other-month">
</li>
<li class="day other-month">
</li>

de er alligevel uaktuelle

Krabsen

Nå, den holdt ikke helt, for så går der kuk i baggrundsfarverne. :-(

hm..

Krabsen

Den 29-11-2021 kl. 10:43 skrev Krabsen:
opdateret: ..men du skal samtidig huske at flytte rundt på 'class', der
angiver baggrundsfarven.

Har du lavet kalendersiden via et 'værktøjsprogram'?
Så skyldes hele kalamiteten muligvis, at det program regner med at en
uge starter søndag og ikke mandag som hos os.

Kurt Hansen

Den 26/11/2021 kl. 11.01 skrev Krabsen:

> [...]
>

> Sådan:
>
> <!-- body //-->
> <iframe frameborder=0 width=100% height=350

Ikke hos mig. Der ser det ud som her:
https://danacord.dk/forside.jpg

Jeg giver op - med mindre du kan finde den formentlig lille fejl der får
kalenderen til at gå i spagat.
Ærgerligt, for det har fungeret fint i flere år nu.

Krabsen

Tja, det virker fint heroppe. f.eks. er
http://krabsen.dk/danacord/danacord3.html
..jeres nuværende forside, hvor jeg blot har 'aktiveret' iFramen som du
har udkommenteret.

Jeg tør ikke sige, om jeres hollandske webhotel har en opsætning der
gør, at I ikke kan bruge iFrames.

Og jeg tør slet ikke gætte på, hvorfor kalenderen viser dagene en dag
forskudt.
..det pudsige er, at hos mig er det afhængig af browseren! Viser jeg den
i Opera er datoerne forkerte; i Microsoft Edge står det rigtigt!

Der må være nisser på spil.

> Ærgerligt, for det har fungeret fint i flere år nu.

Men er der nogen der kan garantere at dato-forskydningen ikke har været
der også de tidligere år? Vi opdagede jo kun fejlen fordi Jørgen Hansen
gjorde opmærksom på det.