Analyse af DBU's nye fodboldportal (www.danskfodbold.dk)

Stig Nygaard

Hej!

Er jeg den eneste der er godt chokeret over hvordan DBU's nye
"fodbold-portal" (http://www.danskfodbold.dk/) er konstrueret ?

Jeg synes jo det lød meget lovende da jeg først hørte om den, men blev
noget skuffet da jeg klikkede ind på den. For det første starter man med
en advarselsside af den slags man kun burde se på amatør-sites:

> Vigtigt: Teknisk information om danskfodbold.dk.
> Læs dette før du besøger siden. Klik her.

Ja, så begyndte jeg at blive lidt skeptisk. Men nå, jeg klikkede mig
bare videre ind på sitet, som åbner i 1024x768 vindue hvor browserens
menubjælke mm. er slået fra. Ikke lige min smag, men det er før set at
folk synes det er smart. Nå vinduet kan godt nok resizes til en mindre
størrelse, men det er egentlig ret ligegyldigt, for der kommer ingen
scrollbars på ! Personligt kører jeg i en opløsning der er over 1024x768
på min PC, så det er ikke direkte et problem, men jeg foretrækker at
have mit browservindue noget mindre, måske omkring en 600-700 pixels
bredt. Men nå, jeg må jo leve med det store vindue tænker jeg, og prøver
at klikke på en af nyhedsoverskrifterne... Der sker ingenting... Der
kommer godt nok heller ingen hånd som cursor når jeg fører musen over,
men det er rimelig indlysende at det skal forestille at være links.

Nå tilbage til "forsiden" og ind og læse systemkravene... Det viser sig
at IE55 er et mindstekrav !? Selv kører jeg Mozilla 1.0 Release
Candidate 1.0. Er der så en god grund til at kræve IE55 ? Ikke så vidt
jeg kan se på sitets features. Får en fæl mistanke om at det er sjusket
og/eller inkompetent kodning. Eller måske et bevist markedsføringstrick
fra Microsoft som sitet tilsyneladende er udviklet i samarbejde med ?

Nå ind og kigge på sourcekoden, specielt omkring links til nyheder som
jeg jo ikke kunne klikke på. Lad os...

class=TABLECELL>

target=_blank>

til Cameroun</font></td>

target=_blank>

color="#70100E">30/4&nbsp;<font face="Verdana" size=1

Herover ses koden til et helt typisk nyhedslink på sitet. Chokerende
dårlig kode når man studerer det nærmere:

1) De placerer links *udenom* tabelceller for at få hele cellen til at
fungere som et link. Ulovligt efter alle standarder.

2) Gjorde de det så også bare gennemført, men de glemmer faktisk
samtidig at afslutte linket ! (og det er ikke bare i dette tilfælde)

3) Nestede FONT-tags ! Er faktisk ikke sikker på om det er ulovligt, men
kønt er det i hvert fald ikke. Der bruges i øvrigt flittigt styles på
sitet, og med de systemkrav de alligevel stilles, hvorfor så ikke bare
helt droppe al brug af de udfasede FONT-tags ?

4) Ikke relateret til ovenstående kode, men på sitet bruger de
konsekvent non-standard document.all[] array'et i deres javascript
fremfor document.getElementById() funktionen. Men når nu mindstekravet
er IE55 og W3C DOM funktion getElementById() har været understøttet
siden IE5, giver det ligesom ikke rigtig nogen mening ?

Til slut skal det dog til deres forsvar siges at de lover en ny version
af sitet som understøtter lavere opløsninger, men hvis ikke også de får
rettet op på deres kode-kvalitet er det ærlig talt tyndt. Måske nogen
skulle belære dem om validator.w3.org ?

Måske de kunne lære at se på et stykke kode som

20px;">...link...</a></td>

også, hvis de gerne vil have en hel tabel-celle til at fungere som et link ?

Mvh. Stig
st...@rockland.dk
* Bedre (D)HTML ?! --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *

Jakob Andersen

"Stig Nygaard" <st...@REMOVE-THISrockland.dk> wrote in message

> Er jeg den eneste der er godt chokeret over hvordan DBU's nye
> "fodbold-portal" (http://www.danskfodbold.dk/) er konstrueret ?

Nej, slet ikke. Jeg var lige derinde for at få tilfredsstillet mine
sportslige lyster og kastede mig, som den nørd jeg er, straks over koderne.

Og jeg må sige, jeg er forarget. Netop på et site der burde have det
hovedformål at servere noget "labert" indhold begrænser de deres målgruppe
så meget. Når jeg løber sitet igennem er det eneste der kan skabe et
problem videostreamingen.

At der så i f.eks. NN4 vil mangle en border hist og her er en anden sag, men
det ville være muligt at lave en version der virkede i de mest gængse
browsere, med enkelte visuelle fejl men med fuld funktionalitet.

--
Jakob Andersen

Matthiessen

> Er jeg den eneste der er godt chokeret over hvordan DBU's nye
> "fodbold-portal" (http://www.danskfodbold.dk/) er konstrueret ?

De bryder jo den grundlæggende skik som er normal ved webdesign ?
- Først og fremmest kommer den "splash" screen som du selv nævner
- Linket åbner en popup, UDEN addresse linie
koden er som sagt meget dårlig, browserunderstøttelsen ligeså. ( De bruger
DW, det kan måske forklare "sump-koden" )

Det værste jeg oplevede ved siden var, at ved lange sider, var det IKKE
muligt at scrolle ned !
Gæt hva der står i frameset'et : scrolling="no" - HURRA, er vidst det eneste
man kan sige.

Konklusion : En fuldt ud, gennemtænkt elendig side! Dem som har lavet den
side, sku ha en på nakken !

Der MÅ være en eller anden der gratis, vil kunne gøre det bedre !

Stig Nygaard

Hej!

Stig Nygaard wrote:
> [...]
> af sitet som understøtter lavere opløsninger, men hvis ikke også de får
> rettet op på deres kode-kvalitet er det ærlig talt tyndt. Måske nogen

Den nye version er nu på nettet, og de har da fået rettet så meget op på
tingene at det nu fungerer i min browser. Kigger man nærmere på koden
bag, så er den dog fortsat elendig med f.eks. manglende slut-tags og
forkert nestede tags. Men det virker da og åbner ikke i en irriterende
popup.