Hjælp til at lave en bestemt type website

Ole Sørensen

Jeg kunne godt tænke mig at prøve og lave en kopi af nedenstående
website, bare for at øve mig.
Men hvordan starter jeg?
Jeg tænkte selvfølgelig på at kopiere kildekoden og så gå videre
derfra. Men der er mange links i koden som peger på nogle servere, så
jeg kommer i tvivl om det overhovedet er muligt at gøre det jeg vil.
Det er sikkert lavet i et cms system, men jeg burde vel kunne opnå
samme slutresultat ved at lave det hele manuelt.

Det er denne webside:
http://havogbof.dk/

Jeg er især i tvivl om den stationære baggrund og det overliggende lag
der kan scolle.

Bertel Lund Hansen

Ole Sørensen skrev:

> Jeg kunne godt tænke mig at prøve og lave en kopi af nedenstående
> website, bare for at øve mig.

For mig at se er det den gale vej at gå. Du vikler dig ind i en
masse problemer hvis du laver en lille ændring og det hele så
vælter uden at du forstår hvorfor.

Hvis du vil øve dig, er W3's skole ret god. Den tager det helt
grundlæggende med, men man bliver slligevel overrasket over hvad
der kan lade sig gøre med få midler, og der vil du også kunne
lære om at fiksere baggrunden eller dele deraf.

https://www.w3schools.com/

--
Bertel
bertel.lundhansen.dk fiduso.dk obese.dk

Kim Ludvigsen

Den 13-04-2017 kl. 08:27 skrev Ole Sørensen:

> Det er denne webside:
> http://havogbof.dk/

Jeg er nok bare gammeldags, men jeg finder den slags drønirriterende.
Flere nyhedssider benytter noget lignende til såkaldt longread-artikler.

Ja, det er lavet i et CMS, og det vil nok være noget nær umuligt at lave
en fornuftig øve-kopi ud fra kildekoden, fordi der benyttes en masse
js-filer og andre eksterne filer, som du så også skal have kopieret.

Stort set al funktionalitet og udseende ligger i de eksterne filer, så
hvis du bare kopierer dem, er der ikke meget øvelse ved at lege med resten.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

scootergrisen

Den 13-04-2017 kl. 08:27 skrev Ole Sørensen:
Det ser ud til at de har brugt bootstrap: http://getbootstrap.com/
Så det kunne du jo downloade og prøve.

Det kunne tyde på at der er brugt Joomla: https://www.joomla.org/
Men det er vel ligegyldigt om der er brugt et CMS-system eller ej fra
den besøgenes synspunkt.

Eftersom der kun ser ud til at være én side så er det fint nok at gøre
det manuelt hvad end det betyder men lige så snart du har mere end én
side og den samme menu osv. skal gentages så giver det mening at have
noget kode der kan vise den samme menu ens på alle sider osv. sådan at
du ikke skal kopiere den samme menu ind i flere HTML-filer og sørge for
at menuen er ens i alle filer.

Ekstern kode:
maps.googleapis.com kortet
use.typekit.net åbenbart er noget med skifttype.
www.google-analytics.com sporing
fonts.googleapis.com skrifttype

Hvis ikke du vil bruge de ting så behøver du jo ikke eksterne servere.