php include hver den 1 i måneden

Ole Madsen

Hej, jeg har søgt og søgt, ved ikke om ejg søger de forkerte steder, men
jeg manler to php include

1. en der tager nummer på dagen og includere dagens fil

2. en der tager mdr nummer og includere månedens fil

kan i hjælpe mig til at søge dette de rigtige steder? hvor går i hen når
i har brug for sådan noget? ps. jeg kan ikke php, men bruger bare
include php til top og bund i design
Tak
Ole

Dennis Munding

Hej Ole,

PHP's manual er et godt sted at starte:
http://php.net/manual/en/function.date.php

For at få din "mission" til at lykkes, er du nødt til at bygge en stump
kode...:

<?php
$dag_i_maaned = date('j'); // Giver eks. 9
$maanedens_nr = date('n'); // Giver eks. 5

if($dag_i_maaned === '3') { // Indsæt selv rigtige værdi i stedet for 3
include('dagens_fil.php');
}

if($maanedens_nr === '8') { // Indsæt selv rigtige værdi i stedet for 8
include('maanedens_fil.php');
}
?>

Håber det kan hjælpe dig på vej...

Dennis Munding

---
Denne mail er kontrolleret for vira af AVG.
http://www.avg.com

Ole Madsen

Den 04-06-2018 kl. 18:35 skrev Dennis Munding:

> [...]
> include('dagens_fil.php');
> }
>
> if($maanedens_nr === '8') { // Indsæt selv rigtige værdi i stedet for 8

din kode giver mening, tak for den, den anden side var jeg inde på før,
men fik ikke noget ud af den, men tak for linken

Ole

Bertel Lund Hansen

Dennis Munding skrev:

> [...]

> <?php
> $dag_i_maaned = date('j'); // Giver eks. 9
> $maanedens_nr = date('n'); // Giver eks. 5

Okay hertil.

> if($dag_i_maaned === '3') { // Indsæt selv rigtige værdi i stedet for 3
> include('dagens_fil.php');
> }

Men det er ikke det han skal bruge, men det her:

$dayfilename="dagsfil_$dag_i_maaned.inc.php";
include $dayfilename;

> if($maanedens_nr === '8') { // Indsæt selv rigtige værdi i stedet for 8
> include('maanedens_fil.php');
> }

Og dette udskiftes tilsvarende:

$monthfilename="maanedsfil_$maanedens_nr.inc.php";
include $monthfilename;
?>

Jeg har forudsat at de forskellige filer hedder:

dagsfil_9.inc.php
og
maanedsfil_5.inc.php

hvor kun numrene er forskellige. Det skal naturligvis rettes til
efter det navnesystem der er brugt.

Det er vigtigt med min skrivemåde at der bruges dobbelte
anførselstegn hvilket du godt ved, men en nybegynder ved det
ikke.

--
/Bertel

Ole Madsen

kunne man ikke lave et script der generer de filnavne selv så man ikke
skal kopierer den samme sætning igen o gigen med de forskelle der skal
være? fx (mdr/dag) bliver til 0120.php ?

Ole

Jan Hansen

Den Tue, 5 Jun 2018 14:14:17 +0200 skrev Ole Madsen <o-ma...@privat.dk>:

> kunne man ikke lave et script der generer de filnavne selv så man ikke
> skal kopierer den samme sætning igen o gigen med de forskelle der skal
> være? fx (mdr/dag) bliver til 0120.php ?

Jo.

<?php
$fil = $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'].'/mappen_med_dagenes_filer/'.date("md").'.php';
if (is_file($fil)) include ($fil);

--
mvh Jan.
Help Microsoft stamp out piracy. Give

Bertel Lund Hansen

Ole Madsen skrev:

> kunne man ikke lave et script der generer de filnavne selv så man ikke
> skal kopierer den samme sætning igen o gigen med de forskelle der skal
> være?

Du skal ikke kopiere filnavnene. Scriptet genererer dem selv.

> fx (mdr/dag) bliver til 0120.php ?

Jeg vil råde dig til at bruge navneformatet 0120.inc.php. Det har
ingen praktisk betydning, men det viser dig (og andre der senere
skal rette i koden) at filerne er beregnet til at includeres.

Men nu kan jeg se at du gerne vil nøjes med numrene, og at filen
er mærket med både dags- og månedsnummer. Så skal du bruge dette
her stykke kode:

Tocifrede dag- og månedsnumre:

$dag_i_maaned = date('d'); // Giver eks. 09
$maanedens_nr = date('m'); // Giver eks. 05

$dayfilename=$maanedens_nr.$dag_i_maaned.".inc.php";
include $dayfilename;

$dayfilename i eksemplet bliver så automatisk til 0905.inc.php
når scriptet kører.

Pas på punktummerne i koden. De er alle vigtige.

Hvis include-filerne ikke ligger i samme mappe som scriptet, skal
der tilføjes en sti. Skriv igen hvis det er tilfældet (med de
nødvendige oplysninger).

--
/Bertel

Ole Madsen

jeg include fra index root, fra en mappe

Ole

Ole Madsen

Den 05-06-2018 kl. 15:15 skrev Jan Hansen:

> Jo.
>
> <?php
> $fil = $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'].'/mappen_med_dagenes_filer/'.date("md").'.php';
> if (is_file($fil)) include ($fil);

tak skal du have