Tilmelding til DM i Webdesign 2012 startet

Karl Erik Christensen

Så er tilmeldingen til DM i Webdesign 2012 startet.
Konkurrencen måtte desværre aflyses i 2011 på grund af for få
tilmeldinger. Så nu håber jeg at der i 2012 vil komme en masse tilmeldinger.

Der er udnævnt nye dommere til konkurrencen, Allan Vebel http://vebel.dk
Erik Ginnerskov http://hjemmesideskolen.dk og John Paulsen
http://wordpresstema.dk

Se mere på http://dmwebdesign.dk

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://produceret-i.dk/ - Køb danske produkter

Bo M. Mogensen

Den 29-12-2011 19:03, Karl Erik Christensen skrev:

> Så er tilmeldingen til DM i Webdesign 2012 startet.
> Konkurrencen måtte desværre aflyses i 2011 på grund af for få
> tilmeldinger. Så nu håber jeg at der i 2012 vil komme en masse
> tilmeldinger.

En af de få konkuranrer ,hvor der er flere dommere og ind der er
deltager ...

man kunne vel forstille sig ,hvis dommeren selv stillede op i
konkurrencen at der ville komme lidt mere skred i begivenheden, om ikke
andet så har de forståelse for størrelsen på præmieenerne :)

--
Mv. Bo M Mogensen

The Genius Of The Crowd
http://alturl.com/nbj6g Charles Bukowski
+
http://www.youtube.com/watch?v=fHntZsJiOWk

scootergrisen

Jeg syntes det her er en dum regl :

> Deltageren skal ved tilmeldingen kunne dokumentere den fornødne
> ophavsret til det indsendte materiale, for eksempel billeder og anden
> grafik.

Kilde : http://dmwebdesign.dk/regler.php

Allan Vebel

scootergrisen skrev:
Hvorfor er det en dum regel?

Det er Karl Eriks ansvar at der ikke ligger materiale
på siden uden ophavsret. Han kan altså blive knaldet
for at du indsender materiale du ikke selv har ophavsret
til.

Jamen, det er jo så nemt at "stjæle" et billede der skal
indgå i ens dekoration, men der er altså nogle retslige
regler på området - dem er man nødt til at tage højde
for.

Forstår du hvad jeg mener?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

scootergrisen

> Hvorfor er det en dum regel?

Hvordan skulle man kunne dokumenter at man har den fornødne ophavsret på
et billede man har taget ?

Eller hvis man bruger et billede med ophavsret som man gerne må bruge så
har man jo ikke ophavsrettet.
Syntes det er dårligt man ikke må bruge billeder som andre har
ophavsretten til men som de siger man gerne må bruge.

Men det skrev jeg også sidste år.
Syntes reglerne skulle være bedre.

Jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle bruge alle de "gratis" ting der
ligger på nettet til at lave noget spændende ud af.

Hvis jeg nu ville lave en hjemmeside i konkurrence om katte så skulle
jeg ud og tage alle billederne selv.

Allan Vebel

scootergrisen skrev:

> Hvordan skulle man kunne dokumentere at man
> har den fornødne ophavsret på et billede man
> har taget?

Ved at fremvise det originale billede, som ikke
findes en andet sted på nettet.

> Eller hvis man bruger et billede med ophavsret
> som man gerne må bruge så har man jo ikke
> ophavsretten.

Jeg finder som regel billeder på http://sxc.hu - her
er der retningslinjer for brug at de enkelte billeder.

Det er den slags du skal sætte dig ind i.

> Syntes det er dårligt man ikke må bruge billeder
> som andre har ophavsretten til men som de siger
> man gerne må bruge.

Det er noget andet, men sæt dig ind i reglerne!

> Hvis jeg nu ville lave en hjemmeside i konkurrence
> om katte så skulle jeg ud og tage alle billederne
> selv.

Ja, i princippet - ellers skal du spørge dem der har
taget billederne, om du må bruge dem.

Sådan er den slags bare skruet sammen, man kan
blive straffet for at overtræde reglerne - det er derfor
der er regler - og derfor der er regler på siden.

scootergrisen

> Jeg finder som regel billeder på http://sxc.hu - her
> er der retningslinjer for brug at de enkelte billeder.
>
> Det er den slags du skal sætte dig ind i.

I følge reglerne er det ikke tilladt at bruge billeder fra http://sxc.hu
da man jo ikke har ophavsretten til de billeder.

Hvis jeg tar et billede med mit kamera så har jeg ophavsretten ik.
Så siger jeg til dig, her værsgo du må gerne bruge mit billede i
konkurrencen.
Men det må du ikke i følge reglerne det jo er mig med kameraet der har
ophavsretten.

Christian Hansen

On 01/17/2012 01:15 AM, Allan Vebel wrote:

> Ved at fremvise det originale billede, som ikke
> findes en andet sted på nettet.

Det er jo i praktis totalt umuligt. Hvordan pokker vil du dokumentere,
at et billede ikke er tilstede på nettet? Via google eller?

Eneste fornuftige og pragmatiske løsning vil være at lade deltagerne
give aktivt tilsagn om, at de har alle rettigheder til indsendte
materiale - noget tro og love-erklæringsagtigt noget. Så burde Karl Erik
have sin ryg fri.

Alternativt skal man bede deltagerne selv hoste løsningerne.

Venligst

Christian

--
Christian Hansen
http://www.resource-it.dk/

Erik Ginnerskov

Christian Hansen wrote:

> Eneste fornuftige og pragmatiske løsning vil være at lade deltagerne
> give aktivt tilsagn om, at de har alle rettigheder til indsendte
> materiale - noget tro og love-erklæringsagtigt noget.

Det må være den rigtige løsning. Alt andet er umuligt u praksis.

> Så burde Karl Erik have sin ryg fri.

Så _har_ Karl Erik sin ryg fri.

> Alternativt skal man bede deltagerne selv hoste løsningerne.

Den mulighed er der også åbnet for i årets konkurrrence.

Erik Ginnerskov

Allan Vebel

Christian Hansen skrev:

> Det er jo i praktis totalt umuligt.

Intet er umuligt - og du forstår vel hvad det går
ud på, ikke?

Der må ikke anvendes billeder der er stjålet fra
nettet - længere er den ikke.

Philip Nunnegaard

Allan Vebel skrev:

> Der må ikke anvendes billeder der er stjålet fra
> nettet - længere er den ikke.

Det tror jeg ikke at der er uenighed om.
Uenigheden går mere på om det overhovedet kan dokumenteres at man selv
har ophavsretten.
At jeg så personligt ikke ville turde andet, er en anden sag. Problemet
er bare at jeg aldrig vil kunne bevise at de billeder jeg tog med mit
kamera i går, virkelig er mine.

--
Philip

scootergrisen

> Problemet
> er bare at jeg aldrig vil kunne bevise at de billeder jeg tog med mit
> kamera i går, virkelig er mine.

Det skulle da lige være hvis man tog billeder af sig selv :O)

Allan Vebel

Philip Nunnegaard skrev:

> Uenigheden går mere på om det overhovedet
> kan dokumenteres at man selv har ophavsretten.

Jeg har haft en enkelt sag om den slags, her kunne
jeg dokumentere at jeg selv havde det originale
billede liggende i stor opløsning.

> Problemet er bare at jeg aldrig vil kunne bevise
> at de billeder jeg tog med mit kamera i går,
> virkelig er mine.

Jo, det kan du altid - det er dig der er i besiddelse af
det originale materiale. Originalfilen fra dit kamera
indeholder de oplysninger der skal bruges i retten.

Jeg vandt sagen.