Hvordan lable men en tabel hvor en del af indholdet kan scrolle horisontalt

Henning

Hej

Mit senarie:

Jeg har en table med en masse måder i kolonnerne, og men masse data i
hver række.

Da kollonnerne efterhånden er blevet til mange kolonner (der ligger
mange års data), kunne jeg godt tænke mig at kunne scrolle kolonnerne
horisontalt, på den webside som serverer tabellen. Den indeholder en
masse person-data, så jeg kan desværre ikke give en link til den, men
den kunne se ud som dette dummy ethercalc-dokument jeg lige skruede
sammen for at demonstrere. Den kan bare heller ikke det jeg gerne vil ;-)

https://ethercalc.net/d8pyfrapkdoz

De tre venste kolonner skal ALTID være synligt, mens resten af tabellem
kan scrolles afhængig af hvor bred tabellen er.

Hvordan pokker kan det skrues sammen med en simpel table?

Det er et script der genererer siden, men det virke 100% client-side
efter at det er afsendt til browseren.

Er der nogen som har en pointer i den rigtige retning? Men google-foo
gav i hvert fald ikke noget brugbart ;-)

/Henning

Kim Ludvigsen

Den 20.05.2021 kl. 19.36 skrev Henning:

> De tre venste kolonner skal ALTID være synligt, mens resten af tabellem
> kan scrolles afhængig af hvor bred tabellen er.

Kig nederst til venstre under tabellen, der finder du tre ikoner. En
lodret streg, en trekant-pil og en lodret streg. Prøv at tage fat i den
første streg med musen, og træk så til højre. Der er en tilsvarende ikon
øverst til højre i tabellen til at fastfryse rækker.

Jeg ved dog ikke, om placeringen huskes, når du gemmer tabellen, så
andre også får frosset de pågældende kolonner og rækker.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Henning

Den 20.05.2021 kl. 20.32 skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
> første streg med musen, og træk så til højre. Der er en tilsvarende ikon
> øverst til højre i tabellen til at fastfryse rækker.

Det er lige sådan en tabel jeg jager, men ikke i ethercalc, men i en
normal table på en statisk side.

> Jeg ved dog ikke, om placeringen huskes, når du gemmer tabellen, så
> andre også får frosset de pågældende kolonner og rækker.

Det gjorde den. Ethercalc'en var/er bare for at demonstrere hvor jeg
godt ville ende ;-)

Any idea på hvordan det bindes sammen på en simpel måde, uden en zillion
liners javascript og andet skrammel?

/Henning

Bertel Lund Hansen

Den 20.05.2021 kl. 19.36 skrev Henning:

> De tre venste kolonner skal ALTID være synligt, mens resten af tabellem
> kan scrolles afhængig af hvor bred tabellen er.

Sådan virker dit demo-ark i min browser.

I LibreOffice Calc som jeg bruger, benytter jeg bare muligheden for at
fryse en opdeling . Det bevirker at den venstre og/eller den øverste del
er frosset når man ruller. Udgangspunktet er cursorens placering, så jeg
kan vælge at fryse et vilkårligt antal kolonner.

Hvilket program bruger du til at lave dit regneark?

--
Bertel

Kim Ludvigsen

Den 21.05.2021 kl. 07.01 skrev Henning:

> Det er lige sådan en tabel jeg jager, men ikke i ethercalc, men i en
> normal table på en statisk side.

Ah, så har jeg misforstået. Så var det jo spildt at sidde og kigge i
deres kildekode, som jeg ikke kunne hitte hoved og hale i.

Det burde virke, hvis du bruger bruger sticky, se denne side:
https://css-tricks.com/a-table-with-both-a-sticky-header-and-a-sticky-first-column/

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Henning

Den 21.05.2021 kl. 09.16 skrev Kim Ludvigsen:

> Ah, så har jeg misforstået. Så var det jo spildt at sidde og kigge i
> deres kildekode, som jeg ikke kunne hitte hoved og hale i.

Ja den er ikke lige til at greje ;-)

Beklager bøvlet.

> Det burde virke, hvis du bruger bruger sticky, se denne side:
> https://css-tricks.com/a-table-with-both-a-sticky-header-and-a-sticky-first-column/

Hey. Det ser rigtigt godt ud.

Den skal der kigges lidt mere på.

Tak for hjælpen.

/Henning

Henning

Det skal ende med en tabel på en hjemmeside. Ethercalc'en var bare for
at demonstrere hvad jeg ville.

;-)

Men det ser ud til at Kims forslag på css-tricks kan bruges. Har ikke
prøvet endnu, men demoen ser rigtig god ud.

/Henning