Siden vises uden css !

Anne Holtegaard

Hej.

Kan nogen regne ud, hvorfor min side ikke vises med css? Først
når man klikker på "Forside" kommer css-et med.

www.marselisborgapotek.frac.dk
www.marselisborgapotek.frac.dk/css/style.css

Hilsen Anne.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Mikkel Moldrup-Lakjer

Anne Holtegaard wrote:
> [...]
>
> Kan nogen regne ud, hvorfor min side ikke vises med css? Først
> når man klikker på "Forside" kommer css-et med.

Er du sikker?

Jeg kan p.t. ikke genskabe fejlen i nogen af mine browsere, heller ikke
selv om jeg tømmer cachen og genstarter.

Linket til forsiden ville jeg ændre til domænenavnet uden index-filen.
Den er der ingen grund til at tage med, og så risikerer du heller ikke,
nogen linker til den i stedet for dit domæne. Den slags giver ofte
anledning til fejl, når man senere ændrer indexfilens navn.

Mikkel

Anne Holtegaard

Mikkel skrev bl.a.:

> Er du sikker?

Ja, hver gang jeg lukker IE helt, og starter det op forfra. Ikke hvis jeg
bare reloader.

> [...]
> nogen linker til den i stedet for dit domæne. Den slags giver ofte
> anledning til fejl, når man senere ændrer indexfilens navn.

Ok, det har jeg så gjort.

/Anne

Anne Holtegaard

Anne Holtegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hej.
>
> Kan nogen regne ud, hvorfor min side ikke vises med css? Først
> når man klikker på "Forside" kommer css-et med.

Jeg har i øvrigt læst noget om, at man kan risikere at få et
non-scc-blink hvis man ikke sætter en eller anden for for
funktion i <head>. Dvs. hvor siden vises uden css i et meget kort
stykke tid, inden hele siden er loadet... kan det mon have en
sammenhæng med det her. (Kan desværre ikke huske hvor jeg så det
beskrevet)

/Anne

René Lønstrup

Anne Holtegaard wrote:
> [...]
> funktion i <head>. Dvs. hvor siden vises uden css i et meget kort
> stykke tid, inden hele siden er loadet... kan det mon have en

Nej, det er kun hvis man henter css-arket via @import, som f.eks:
@import "css/style.css";

Det kan afhjælpes ved at linke til et hvilket som helst css-ark (uanset
om det er tomt eller ej) forinden vha. <link rel="..." />. Svjh skulle
det også hjælpe at indsætte et <script> (igen, tomt eller ej) inden.
Men siden du ikke @import'er dit css, er det ikke problemet, og jeg kan
heller ikke selv genskabe opførslen, så jeg har umiddelbart ingen idé om
hvad der kan være galt..

--
Mvh René Lønstrup
web: http://rene.loenstrup.net?r=usenet

Anne Holtegaard

René Lønstrup wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Men siden du ikke @import'er dit css, er det ikke problemet, og jeg kan
> heller ikke selv genskabe opførslen, så jeg har umiddelbart ingen idé om

Ok - bare en tanke.

Men problemet er også på min kærestes computer (som dog er på samme linie -
eller hvad det nu hedder - som min pc) Og jeg har også oplevet det på andre
computere, da jeg skulle vise nogle venner det hos dem. Jeg kan altså ikke
forstå hvorfor I ikke kan se det.

Fra en tidligere tråd, har Mikkel skrevet at han godt kunne rekonstruere
problemet efter nogle forsøg.

Bertel Lund Hansen

Anne Holtegaard skrev:

> Kan nogen regne ud, hvorfor min side ikke vises med css? Først
> når man klikker på "Forside" kommer css-et med.

Jeg prøvede i mine tre browsere (Opera 8, Firefox 1, IE 6), men
kunne ikke se forskel før og efter klik på "Forside".

Her er et skærmbillede. Skal det se sådan ud? Det var cirka ens i
de tre browsere (siden var større, men resten var ensartet
lyseblå).
http://lundhansen.dk/temp/marselisborgapotek_frac_dk.jpg

Opløsning: 1200*1024.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Anne Holtegaard

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Her er et skærmbillede. Skal det se sådan ud? Det var cirka ens i
> de tre browsere (siden var større, men resten var ensartet
> [...]

Ja, det er lige præcist sådan det skal se ud - men på min pc ser det
sådan ud:

www.marselisborgapotek.frac.dk/udencss.html

Og det bliver den ufortrødent ved med... SUK!
Kan jeg ændre på nogle indstillinger i IE, så den lader være med
det?

/Anne

Thomas gade

Anne Holtegaard wrote:

> [...]
>
>Kan nogen regne ud, hvorfor min side ikke vises med css? Først
>når man klikker på "Forside" kommer css-et med.

Jeg kan godt genskabe fejlen i IE6.

Når jeg først paster dit link ind og åbner siden vises den med
cssformatering. taster jeg derefter m i adresselinjen og væger adressen
fra listen vises siden uden formatering.

Jeg har dog ikke rigtig nogen ide til hvad der trigger fejlen.
Jeg ved ikke om det kan være noget script der gør det. Jeg har på et
tidspunkt haft problemer med en kommentar der skabt en fejlvisning.
Mit forslag må være at forsøge at fjerne elementer fra siden et af
gangen og teste om fejlen forsvinder. Jeg ville starte med scriptet og
derfeter dine kommenterer.

Hvorfor har du lagt billeder ind i dine kommentarer?

Mvh Thomas

Dennis Munding

Hej Anne!
"Anne Holtegaard" <AnneHol...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej.
>
> Kan nogen regne ud, hvorfor min side ikke vises med css? Først
> når man klikker på "Forside" kommer css-et med.

Jeg er ikke helt sikker, men mon ikke det hjælper at sætte html-tagget
øverst i kildekoden...???
Bare et skud i tågen....

> www.marselisborgapotek.frac.dk
> www.marselisborgapotek.frac.dk/css/style.css

Den fejler kun i IE6.0 hos mig - har også testet i Firefox1.0.7 og
Opera8.5....

Med venlig hilsen
--
Dennis Munding
Web-master

Thomas gade

Dennis Munding wrote:

> [...]
>"Anne Holtegaard" <AnneHol...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Jeg er ikke helt sikker, men mon ikke det hjælper at sætte html-tagget

Nej Doctypen skal stå øverst.

Lige en tanke hvad hedder din start side? Den bør hedde index.html.

Når du linker til din forside hedder dit taget :

"http://www.marselisborgapotek.frac.dk" det burde så være index.html.

Mvh Thomas

Dennis Munding

Hej igen....
"Dennis Munding" <ma...@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke helt sikker, men mon ikke det hjælper at sætte html-tagget
> øverst i kildekoden...???
> Bare et skud i tågen....

Glem det! - Skød langt ved siden af....

Det er muligt, at det er kaldet til filen, det er galt med - prøv at sætte
en / foran, så det kommer til at se således ud:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="/css/style.css">

Dennis Munding

> [...]
"Dennis Munding" <ma...@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke helt sikker, men mon ikke det hjælper at sætte html-tagget

Glem det!!

Hvis din css-fil ligger i roden, så prøv at sætte en / foran kaldet til den,
så det kommer til at se sådan ud:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="/css/style.css">

^her

Mikkel Moldrup-Lakjer

Thomas gade wrote:

> Lige en tanke hvad hedder din start side? Den bør hedde index.html.

Ja, hvis frac.dk bruger det navn.

> Når du linker til din forside hedder dit taget :
>
> "http://www.marselisborgapotek.frac.dk" det burde så være index.html.

Nej, det burde vel ikke være nødvendigt. Det gør jeg aldrig selv på mine
sites.

Prøv at læse et par indlæg tilbage i tråden.

Mikkel

Mikkel Moldrup-Lakjer

Thomas gade wrote:
> Jeg kan godt genskabe fejlen i IE6.
>
> Når jeg først paster dit link ind og åbner siden vises den med
> cssformatering. taster jeg derefter m i adresselinjen og væger adressen
> fra listen vises siden uden formatering.

Jeg skulle lige til at skrive nøjagtig det samme:

når jeg klikker på linket i gruppen eller copy-paster det kan jeg ikke
genskabe fejlen

men når jeg skriver i adresselinjen kan jeg godt!

Mikkel

Dennis Munding

Hej Thomas!
"Thomas gade" <daz...@frac.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej Doctypen skal stå øverst.

Selvfølgelig!
Det var en ren tanke-torsk....

> Lige en tanke hvad hedder din start side? Den bør hedde index.html.

Vigtigst af alt - den skal hedde index til "fornavn"!

Den kan slutte på mange ting - .htm, .html, .shtml, .php, .asp - og der er
sikkert flere...

> Når du linker til din forside hedder dit taget :
>
> "http://www.marselisborgapotek.frac.dk" det burde så være index.html.

Og det er det selvfølgelig! Ik' Anne?!?

For jeg har lige prøvet at kopiere hele kildekoden til forsiden, og jeg
satte så ovenstående link ind foran alle kald til filer og billeder, og
siden fejlede ikke noget - den kaldte jeg så bare for test.html.....

Thomas gade

Dennis Munding wrote:

> [...]
>så det kommer til at se sådan ud:
>
><link rel="stylesheet" type="text/css" href="/css/style.css">

Istedet ville jeg ligge cssarket i rodmappen, mon ikke det vil løse
problemet. Jeg havde slet ikke bemærket at css´et lå i sin egen mappe.

Nb. Beklager alle mine slåfejl i de tidligere indlæg.

Mvh Thomas

Thomas gade

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Ja, hvis frac.dk bruger det navn.

Det gør de.

Mvh Thomas

Dennis Munding

> Istedet ville jeg ligge cssarket i rodmappen, mon ikke det vil løse
> problemet. Jeg havde slet ikke bemærket at css´et lå i sin egen mappe.
>
> Nb. Beklager alle mine slåfejl i de tidligere indlæg.

Og jeg beklager, at jeg overså, at stylesheetet ligger i sin egen mappe....
Må heller komme i kassen - det kniber med at se.... :-)

Erik Ginnerskov

Thomas gade wrote:

> Det gør de.

Dermed ikke sagt, at man *skal* skrive filnavnet også. Det er rigeligt at
afslutte adressen med en /

http://www.marselisborgapotek.frac.dk/

Dermed beder man serveren om at levere den defaulte fil (her index.html) fra
rodmappen.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov

Mikkel Moldrup-Lakjer

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
>
> http://www.marselisborgapotek.frac.dk/
>
> Dermed beder man serveren om at levere den defaulte fil (her index.html) fra

Det er noget jeg har spekuleret over: hvad skulle serveren ellers gøre?
Domænenavnet er jo ikke en fil, og det ved serveren godt, så hvorfor
skulle det være nødvendigt at fortælle den det?

Når vi taler om undermapper er det klart, at

http://lakjer.dk/mikkel og
http://lakjer.dk/mikkel/ ikke er det samme.

I det første tilfælde ledes der først efter filen "mikkel", som ikke
findes; i det andet gås direkte til default-filen i mappen "mikkel".

Men ved roden kan jeg ikke se formålet med /

Mikkel

--
Guatemala rejser, spanskskole og frivilligt arbejde:
http://lakjer.dk/mikkel/grejser.shtml

Erik Ginnerskov

> [...]
> findes; i det andet gås direkte til default-filen i mappen "mikkel".
>
> Men ved roden kan jeg ikke se formålet med /

Jeg kan kun konstatere, at hvis jeg kører en linktjek hos W3C, får jeg en
advarsel med forslag om at tilføje en / hvis den mangler.

Peter Anskjær

> [...]

> Kan nogen regne ud, hvorfor min side ikke vises med css? Først
> når man klikker på "Forside" kommer css-et med.

Så vidt jeg ved skyldes det frac.dk og deres forsøg på at forhindre
deeplinking, af en eller anden grund giver det nogle gange problemer i IE.
Det sjove er at hvis man starter ud med at skrive adressen ovenfor, så
bliver siden vist uden style, hvis man så fjerner www. fungerer siden. Hvis
man derimod starter ud uden www. bliver siden vist uden style, tilføjer man
så www. fungerer siden! I hvert tilfælde nogle gange.
Men så vidt jeg kan se på andre sider har de fået lidt mere styr på det, for
billeder kan godt vises nu, det kunne de ikke før.
Det er nok svært at kræve alt for meget af frac pga prisen, men jeg forstår
ikke at folk ikke flytter deres sider væk efterhånden som de finder ud af
problemet.

Mvh
Peter

Mikkel Møldrup-Lakjer

Erik Ginnerskov wrote:

> Jeg kan kun konstatere, at hvis jeg kører en linktjek hos W3C, får jeg en
> advarsel med forslag om at tilføje en / hvis den mangler.

Jeg har lagt mærke til, at flere og flere tilføjer / efter domænenavne.
Måske for at undgå at skulle huske at skelne mellem domænenavne og
mappenavne.

Ikke desto mindre forekommer det mig at være en dårlig og forvirrende
praksis.

Eksisterer der mon en god begrundelse, som jeg ikke kender til?

Mikkel

--
Weblog fra Guatemala:
http://lakjer.dk/mikkel/blog/

Mikkel Møldrup-Lakjer

Peter Anskjær wrote:

> Så vidt jeg ved skyldes det frac.dk og deres forsøg på at forhindre
> deeplinking, af en eller anden grund giver det nogle gange problemer i IE.

Godt, det var en nyttig oplysning at det skyldes frac.

Mikkel Møldrup-Lakjer

Dennis Munding wrote:
> Hej igen....
>
> Hvis din css-fil ligger i roden, så prøv at sætte en / foran kaldet til den,
> så det kommer til at se sådan ud:
>
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="/css/style.css">

eller hvad med: "./css/style.css" ?

Michael Haase

Dennis Munding skrev:

> Vigtigst af alt - den skal hedde index til "fornavn"!

Man kan nu også komme ud for at den skal hedde "default" eller "home";
men okay det er nu nok almindeligst med index.

--
Michael Haase

Thomas gade

Peter Anskjær wrote:

Jeg har netop genskabt fejlen på min egen side hos frac.
Der opstår problemet når jeg taster http:// ind sammen med resten af
adressen.

Mvh Thomas

Bertel Lund Hansen

Dennis Munding skrev:

> Vigtigst af alt - den skal hedde index til "fornavn"!

Det er noget der sættes op på den enkelte server, og som regel
kan man som bruger selv sætte noget andet op, men jeg har ikke
været ude for at "index" ikke har fungeret, og jeg har ikke haft
brug for at ændre det.

Anne Holtegaard

Hej igen.
Sikke i har brudt jeres hjerner efter jeg var gået til køjs :)

Vil selv betalende frac-brugere opleve fejlen?

> Jeg har netop genskabt fejlen på min egen side hos frac.
> Der opstår problemet når jeg taster http:// ind sammen med resten af
> adressen.

Så jeg kan altså intet gøre?!?

Lige et svar til alle de spørgsmål om index-filen, det har jeg selvfølgelig kaldt
den!

Tak for hjælpen alle.
Hilsen Anne

Allan Vebel

Anne Holtegaard skrev:

> Vil selv betalende frac-brugere opleve fejlen?

Ja, frac er noget skod - de har lukket for deeplinking,
og det går desværre ud over kvaliteten, og du oplever
den slags ting.

Følger du med i deres forum, vil du se at du ikke er den
eneste der har de problemer.

> Så jeg kan altså intet gøre?

Jo, find en anden udbyder!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Bertel Lund Hansen

Allan Vebel skrev:

> Jo, find en anden udbyder!

Unoeuro kan anbefales - 12 kr. om måneden, og det kører bare.

Knud Gert Ellentoft

Anne Holtegaard skrev:

>Vil selv betalende frac-brugere opleve fejlen?

De findes vidst ikke.
--
Knud

Erik Ginnerskov

Bertel Lund Hansen wrote:

> Unoeuro kan anbefales - 12 kr. om måneden, og det kører bare.

1 euro (ca. 7½ kr.) om måneden for billigste løsning, som i øvrigt er OK til
det meste. Har selv http://hjemmesideskolen.net liggende der.

Jeg kan ikke se, at di har noget til 12 kr. Deres tre suiter koster
henholdsvis 1, 2 og 4 euro/md. og eneste forskel er serverpladsen på 125,
250 og 500 MB.

Bertel Lund Hansen

Erik Ginnerskov skrev:

> 1 euro (ca. 7½ kr.) om måneden for billigste løsning

Jeg lavede en fejl, men 7,50 er ikke rigtig. Skuffende nok
reklamerer Unoeuro ulovligt med umomsede priser. De 7,50 kr.
bliver til ca. 9,50 kr.

> Jeg kan ikke se, at di har noget til 12 kr.

Nej, jeg havde et forkert tal i hovedet.

Thomas gade

>Lige et svar til alle de spørgsmål om index-filen, det har jeg selvfølgelig kaldt
>den!

Det regnede jeg også med. Det var fordi kaldet til din forside hed
http://www.mar.... " istedet for index.html.

Mvh Thomas

Mikkel Moldrup-Lakjer

Allan Vebel wrote:

> Ja, frac er noget skod - de har lukket for deeplinking,
> og det går desværre ud over kvaliteten, og du oplever
> den slags ting.

Vil det sige at der ikke kan linkes til sider under niveauet:
eksempel .frac.dk ?

Hvad er formålet med det?

Allan Vebel

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> Vil det sige at der ikke kan linkes til sider under niveauet:
> eksempel .frac.dk ?

Ja!

> Hvad er formålet med det?

Prøv at læse i deres forum - det kan sige meget mere end
jeg er i stand til at fortælle.