Tegnsæt??

Hans Henrik Hansen

Hvorfor mon jeg slet ikke kan 'overtale' denne side:

http://hansogoline.dk/foto0.htm

til at vise'ø'++

--
med venlig hilsen, Hans

Bertel Lund Hansen

Den 30.03.2022 kl. 18.35 skrev Hans Henrik Hansen:
> Hvorfor mon jeg slet ikke kan 'overtale' denne side:
> http://hansogoline.dk/foto0.htm
> til at vise'ø'++

Den virker hos mig (Linux Mint + Firefox), men validatoren finder 24
fejl og en advarsel:

https://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fhansogoline.dk%2Ffoto0.htm

HTML 4 er i øvrigt forældet. Man starter således i HTML 5 (mere logisk
og overskueligt):

<!DOCTYPE html>

<head>

<title>Fotos</title>

</head>

--
Bertel

Hans Henrik Hansen

Den 30.03.2022 kl. 18.35 skrev Hans Henrik Hansen:
> Hvorfor mon jeg slet ikke kan 'overtale' denne side:
>
> http://hansogoline.dk/foto0.htm
>
> til at vise'ø'++

Nå, det ser ud til, at problemet i mellemtiden har 'løst sig selv'!?:

I min editor, "Sublime Text" valgte jeg 'Save with encoding (= UTF-8)',
hvilket øjensynligt fremtryllede visning af æ. ø og å(?)

Jeg kan ikke gennemskue, hvad 'Save with encoding' helt præcist bevirker
- det afstedkommer ikke synlige ændringer.

Hans Henrik Hansen

Den 30.03.2022 kl. 19.42 skrev Bertel Lund Hansen:
> HTML 4 er i øvrigt forældet

Ja!

Det er en ca. 20 år gammel side - som næppe længere ses af mange(?).

Hvis (/når) jeg engang får mobiliseret nye (mentale) ressourcer - eller
er ved at kede mig halvt ihjel - kan det være, jeg kaster mig over et
'moderniseringsprojekt'!? :)

Bertel Lund Hansen

Den 31.03.2022 kl. 00.33 skrev Hans Henrik Hansen:

> Jeg kan ikke gennemskue, hvad 'Save with encoding' helt præcist bevirker
> - det afstedkommer ikke synlige ændringer.

Nej, det kan være ret forvirrende.

Hvis man gemmer en fil med kodningen iso-8859-1 (vestligt), bliver et æ
gemt som en byte med værdien 230.

Hvis man gemmer det som utf-8, bliver æ gemt som en dobbeltbyte
[195,166]. Hvis filen så læses som om det er iso8859-1, ser man "æ" i
stedet for "æ".

Med andre ord:
1. Serveren skal stilles til at arbejde med utf-8.
2. Tekstdokumentet skal gemmes som utf-8.
3. Head-sektionen i HTML-delen skal erklære tegnsættet utf-8.

Hvis en af betingelserne fejler, ser siden (sandsynligvis) forkert ud
(på et eller flere systemer).

--
Bertel

Bertel Lund Hansen

Den 31.03.2022 kl. 00.33 skrev Hans Henrik Hansen:

> Jeg kan ikke gennemskue, hvad 'Save with encoding' helt præcist bevirker
> - det afstedkommer ikke synlige ændringer.

Nej, præsentationen af tegnene er uændret, men internt laves der om på
hvordan de håndteres og gemmes.

--
Bertel