Sløve browsere!?

Hans Henrik Hansen

Jeg udførte i går en mindre ændring på en web-side, testede den lokalt
og sendte derpå ændringen til ftp serveren, men da jeg åbnede siden (i
Safari), blev jeg præsenteret for den oprindelige version! :(
Jeg 'slettede historik' etc. - 'genindlæste' utallige gange, men ingen
synlig ændring.
Jeg gentog hele øvelsen i Chrome: Samme resultat.
Derpå i Firefox - hvor jeg for første gang så min 'nye side' (via
internettet)!
Tilbage til Chrome, som nu også 'var med' og videre tilbage til Safari,
som fortsat var aldeles 'uanfægtet': Først efter yderligere en halv
times tid blev den reformerede side tilgængelig via Safari.

Hvorfor reagerer browserne mon så forskelligt - og hvorfor skal det være
så svært??:

'I gamle dage' kunne man normalt fremtrylle den reviderede visning ved
blot af klikke på 'Genopfrisk'(/F5)!

--
med venlig hilsen,
Hans

Bertel Lund Hansen

Den 28.12.2022 kl. 11.05 skrev Hans Henrik Hansen:

> [...]
> som fortsat var aldeles 'uanfægtet': Først efter yderligere en halv
> times tid blev den reformerede side tilgængelig via Safari.

Jeg har også til tider besvær med at en side er cachet.

> Hvorfor reagerer browserne mon så forskelligt - og hvorfor skal det være
> så svært??:

Serverne cacher siderne for at gøre det nemmere - for dem der skal læse
dem, men det er et helvede for os der udvikler.

> 'I gamle dage' kunne man normalt fremtrylle den reviderede visning ved
> blot af klikke på 'Genopfrisk'(/F5)!

Ja. Dengang var hukommelse dyrt, så der var ikke ekstra ram til en
cache. Jeg har engang betalt 4'000 kr. for 16 Mbyte ram.

--
Bertel

Dennis Munding

Prøv at holde [CTRL] nede mens du taster [F5].
På den måde omgår du cachen og henter en frisk version af siden.

Dennis Munding

Hans Henrik Hansen

Den 29.12.2022 kl. 21.28 skrev Dennis Munding:

> Prøv at holde [CTRL] nede mens du taster [F5].
> På den måde omgår du cachen og henter en frisk version af siden.

Tak for tip - det vil jeg prøve, næste gang behov opstår! :)