ARGH! Jeg får en "homebox" af TDC til min fiberforbindelse - hvad stiller jeg op?

Esben von Buchwald

Hej - jeg er mildest talt MEGET frustreret over at læse om den "homebox"
som TDC er så "rare" at smide efter mig hvis jeg fortsat skal have
fibernet...

Jeg har endnu en alm fiberforbindelse med indhold leveret af Dansk
Bredebånd, igennem den fiber-boks som DONG har sat op for 2 år siden.
Det virker ganske glimrende, fin hastighed, offentlig IP og portene er
åbne udefra - her har jeg så sat min egen router mv. til og jeg er fint
tilfreds.

MEN nu har TDC (som overtog DONG fiber) besluttet at alt udstyret til
internet/Telefon/TV i min lejlighed skal skiftes, hvilket der snart
kommer en tekniker og gør.

Og der kan jeg se at jeg får en såkaldt homebox af TDC sat op.

Iflg. denne guide fungerer den vist mest som en almindelig router med
wifi og switch, jeg kan se at selve fiberen bliver termineret i en anden
boks de også sætter op.
http://www.fasttv.dk/dk/Kundeservice/Hent-materiale/subParagraphs01/010/pdf/Web_installationsvejl_homebox_72dpi.pdf

MEN det ser umiddelbart ud til at man er TVUNGET til at bruge denne
homebox som router når ændringen sker - og det ser ud til at man kun kan
bruge dens WiFi med det SSID og password som TDC har skrevet på boksen.

Det lyder med andre ord som om man får en boks som kører NAT på ens
internetforbindelse og som man ikke selv har adgang til at konfigurere.

Jeg er rimelig meget afhængig af at have en offentlig IP adresse med
åbne porte, og er derfor RASENDE over at se at de pludselig vil komme og
erstatte min velfungerende fiberforbindelse med en handicappet afløser.

Hvad stiller man op?

Kan man fuske sig til en speciel opsætning så man selv styrer sin
internetforbindelse og har adgang til porte udefra?

Kan man tilslutte sin egen router direkte til fiber-terminerings-boksen
og sætte den specielt op?

Kan man få fat i en boks som svarer til Homeboxen, men som ikke er låst
af TDC?

Kan kan tage en kamp med TDC om at få tingene åbnet og få en
normalt-fungerende internetforbindelse?

Jeg er sgu lidt på herrens mark og synes virkelig det er grotesk at man
er så heldig at sidde i en bolig med en fin hurtig fiberforbindelse, men
måske risikere at være nødsaget til at lave en ADSL eller lign for at
kunne få adgang til sit eget net udefra (hvis jeg forstår
begrænsningerne i homeboxen ret).

Håber ikke jeg er den eneste i den situation

Christen Fihl

.. ... ... ... ... ...

tja, min homebox har jeg da konfigureret ganske som min forrige router var
sat op.
Så jeg ser ikke lige problemet...

Jeg har så kun en 20Mb linie ind, ikke en fiber...

Christen

Mogens Kjaer

On 05/30/2011 11:35 PM, Esben von Buchwald wrote:

> [...]
>
> MEN nu har TDC (som overtog DONG fiber) besluttet at alt udstyret til
> internet/Telefon/TV i min lejlighed skal skiftes, hvilket der snart

Jeg har NESA/Dong/TDC fiber med jay.net som udbyder.

Jeg har rigtigt nok fået skiftet fiberswitchen (den ser ud til kun at
bruge én fiber så den bruger vel forskellige bølgelængder til transmit
og receive?), resten er der ikke pillet ved. Alle porte åbne udefra.

Bortset fra min "faste" IP adresse der skiftede til en anden "fast"
IP adresse.

Mogens

--
Mogens Kjaer, m...@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Jean

Esben skrev:
> Hvad stiller man op?

Hvis Homebox'en fungerer som på ADSL/VDSL, så kan du sagtens konfigurere
både NAT, SSID og kode.... uden problemer.
Så se om det ikke går inden du får et føl... :)

Mvh Jean.

Esben von Buchwald

Ja jeg fandt nogle vejledninger fra TDC osv om at sætte den op...

Jeg tror jeg blev skræmt lidt over den sparsomme info på FastTVs site...
Jeg har på arbejdet bøvlet med en Skyline box for nylig, som netop var
af den type hvor kunden ingen muligheder havde what so ever... frygtede
nu at TDC ville gå samme vej.

Er der mulighed for at bypasse alt det "intelligente" i homeboxen så den
bare leverer en ekstern IP til min egen router direkte, så jeg kan lade
den styre mit net?

Chano Andersen

Den 30-05-2011 23:35, Esben von Buchwald skrev:
> MEN det ser umiddelbart ud til at man er TVUNGET til at bruge denne
> homebox som router når ændringen sker - og det ser ud til at man kun kan
> bruge dens WiFi med det SSID og password som TDC har skrevet på boksen.

Lyder som Yousees modems... Et enkelt opkald, og de holder nallerne væk
fra det trådløse. :)

TDC er generelt til at have med at gøre, hvis man altså kommer igennem
til dem, og snakker med nogen der ved noget om tingene.. (Det er
desværre ikke alle kundeservice medarbejdere, der er lige teknisk
begavede. )

- Chano Andersen

Søren Bøgh Nielsen

Den 31-05-2011 20:42, Esben von Buchwald skrev:
> Er der mulighed for at bypasse alt det "intelligente" i homeboxen så den
> bare leverer en ekstern IP til min egen router direkte, så jeg kan lade
> den styre mit net?

Aktivering af DMZ i HomeBox'en må formentligt kunne løse dit problem.

Søren

Chano Andersen

Hvordan det? Det slår jo IKKE NAT fra i boksen...

- Chano Andersen

Søren Bøgh Nielsen

Den 02-06-2011 14:22, Chano Andersen skrev:
> Hvordan det? Det slår jo IKKE NAT fra i boksen...
>
> - Chano Andersen

Hov, jeg var vist lige lidt for hurtig til at svare. Beklager.

Søren

Jean

Esben skrev:

> Er der mulighed for at bypasse alt det "intelligente" i homeboxen så den
> bare leverer en ekstern IP til min egen router direkte, så jeg kan lade
> den styre mit net?

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=25180

Nu er du glad igen... ;)

Mvh Jean.

Message has been deleted

mar...@singot.dk

Jeg kan kun fraråde dig og alle andre at tage TDC's produkt, de er ikke særlig fleksible og er i bund og grund skide ligeglade med dig som forbruger. Jeg har efterhånden prøvet det nogle gange, men kunne ikke fravælge dem da de er de eneste der levere fiber i mit område, og jeg ikke kan leve uden internet. jeg har haft en sag kørende som umiddelbart er simpel men TDC har nu "givet" op og siger det er mit eget problem. Jeg købte nyt TV som HomeBoxen ikke kan "lide" så jeg kunne kun modtage et analogt signal via scart. Ikke fedt når man har en 4K TV med en god opskalering. At man så ikke engang kan køre signalet digitalt er fandme ærgerligt. Nårh men TDC's teknikere og TDC's kundeservice siger det er min egen fejl. Jeg kunne bare lade være med at købe nyt TV er meldingen. Så de mener altså at det er min egen skyld. Da boksen virkede fint med mit snart 5 år gamle TV fra LG. Philips teknikere siger at TDC har et problem og at TV'et ikke gør noget, men kun agere monitor. TDC siger det er Philips skyld. Eller rettere min skyld. De vil ikke engang lade min 6 mdr. kontrakt falde selvom de ikke kan levere et ordentligt signal til mit TV som er anno 2014 og selvom de intet skriver i deres kontrakt om at de ikke supportere Philips's 8809 model. Men for at vende tilbage til din sag så tror jeg at du skal lede efter en leverandør du kan regne med. Jeg har selv haft rigtig gode erfaringer med Stofa men de leverer desværre ikke hvor jeg bor. Jeg håber du får løst dit problem.