G.shdsl erfaringer?

Leif Neland

Er der nogen, der har fået konverteret adsl til g.shdsl?

Hvad kan man forvente af hastigheder, når adsl'en kun kan klare 2/0.6Mb/sek
?

Leif

Frank Damgaard

mindre download og højere upload ? ;)

Kobberkvaliteten (afstand mv) afgør de antal bit der kan presses igennem;
der kan ikke "trylles" bit frem i større mængder.
SHDSL er "symetrisk" dvs. upload=download hastighed. Dvs. højere upload
til prisen af lavere download.

http://en.wikipedia.org/wiki/Single-pair_high-speed_digital_subscriber_line

http://tdc.dk/publish.php?id=30957

GSHDSL kan kombinere flere kobberpar for at opnå højere hastigheder (til højere pris)
Så få lige TDC til at grave et 32x kabel ind fra centralen ;)

gæt: så er der 8 ledige kobberpar kan du måske opnå 8-14 Mbit/s hver vej ?

Leif Neland

Den 08-06-2012 14:06, Frank Damgaard skrev:

> [...]
> Så få lige TDC til at grave et 32x kabel ind fra centralen ;)
>
> gæt: så er der 8 ledige kobberpar kan du måske opnå 8-14 Mbit/s hver vej ?

TDC siger, de ikke kan få mere end 2/2. :-(

Så jeg tror snart jeg låner naboens rendegraver og graver en fiber ned..

Leif

Rene Skjoldmose

On 2012-06-08 20:16, Leif Neland wrote:

> TDC siger, de ikke kan få mere end 2/2. :-(

G.SHDSL kan bundles. Hvor mange kobber-par har du ind i ejendommen
(antal ledninger)?

Leif Neland

to par.

Leif

Rene Skjoldmose

On 2012-06-08 22:26, Leif Neland wrote:

> to par.

Alt afh�ngig af afstanden til centralen, s� kan du formentlig f�
udm�rkede hastigheder med G.SHDSL-(G.991.2 Annex F eller G) som giver op
til 5.7mbps symmetrisk per par.

/Ren�

Anders Majland

> to par.

Men derfra er det langt fra sikkert at der er ledigt kobber hele vejen til
centralen ...

S� er kobberet ikke i brug idag kan det nemt give en lang n�se ...

(Jeg har 4 kobberpar og 2 fibre leveret af TDC. Men det r�kker kun til
samleboksen 100meter v�k. Har haft liv 2 kobberpar dengang kablet blev lagt
ned, men efter at jeg i en periode kun havde haft liv i det ene fik jeg
svaret "intet ledigt kobber" ved foresp�rgsel p� at tage et kobberpar mere i
brug igen ...)

--
/A

Jakob Bohm

De har ogs� en regel om at n�r der kun er nogle f� par tilbage fra
samleboksen til centralen, s� udleveres de sidste ledige par kun til
alm. telefonforbindelse, s� de ikke st�r og mangler det sidste par mens
en eller anden st�r med ekstrabladet i h�nden og r�ber
"forsyningspligt".

Enjoy

Jakob
--
Jakob Bohm, CIO, Partner, WiseMo A/S. http://www.wisemo.com
Transformervej 29, 2730 Herlev, Denmark. Direct +45 31 13 16 10

Leif Neland

"Rene Skjoldmose" <rene.sk...@gmail.com> skrev i en meddelelse
Det er jo netop afstanden, der er problemet.
De lover kun 3/3Mb/s. Vi f�r se...

Leif

Leif Neland

Den 14-06-2012 08:48, Leif Neland skrev:
> "Rene Skjoldmose"<rene.sk...@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er jo netop afstanden, der er problemet.
> De lover kun 3/3Mb/s. Vi får se...

Men jeg kunne få to offentlige adresser på lan foruden wan-adressen. Det
sagde jeg nu nej til...

Leif

Leif Neland

Den 14-06-2012 08:48, Leif Neland skrev:
> "Rene Skjoldmose"<rene.sk...@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er jo netop afstanden, der er problemet.
> De lover kun 3/3Mb/s. Vi får se...

TDC ville have brugt 3 par til den hastighed, men der er kun to ude fra
vejen, og de graver ikke :-(

Og efter at have skruet og pillet i et par timer, opgav montøren at
komme meget over 1/1 Mb/s, og så kunne det ligesom være ligemeget.

Fiberafdelingen siger at vi bor for langt ude og er for få her i bygden
til at få fiber.

Der er vist ikke andet end selv at gå igang og stifte Andelsforeningen
Kohave-net efter primanet.dk-metoden med trådløst transmission.

Leif